2021-10-05, 12:29
Avslutad
Vilka gratis svenska eller engelska IQ-test kan man göra på nätet som mäter mer än nördighet/snabbhet i mönster?
Illustrerad Vetenskaps test är en glädjemätare gjord för att man ska prenumerera på tidningen.

Jag vill mäta logik och matematik, och om svenska även språk. Ev. engelska. Var gör man det? Länkar?
Citera
2021-10-05, 12:32
Medlem
Det finns inga tillförlitliga test på internet. Det ingår en subjektiv, klinisk bedömning i ett riktig test. Du kan göra såna tester hos MENSA och via psykiatrin, om du utreds för vissa typer av mental ohälsa.
Citera
2021-10-05, 12:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kaptensvartpiller
Det finns inga tillförlitliga test på internet. Det ingår en subjektiv, klinisk bedömning i ett riktig test. Du kan göra såna tester hos MENSA och via psykiatrin, om du utreds för vissa typer av mental ohälsa.
Mönster under tidspress mäter inte alls logik och matematik. Kan man beställa ett sånt test gratis hos psykolog?
Citera
2021-10-05, 12:40
Medlem
Absolut inte gratis. Och ett riktigt IQ-test mäter många olika aspekter av "intelligens" så att säga. Inte minst ordkunskap, arbetsminne, logiska resonemang, etc. Matematik minns jag inte om man testar, faktiskt.
Citera
2021-10-06, 07:13
Medlem
Citat:
Psykiatrins tester brukar väl iofs vara utformade för att mäta grad av IQ under medel? Knappast aktuellt för valfri flashbackare.
Har en fråga avseende mensas gratistest samt även generellt övriga gratistest online.
Om man gör klart ett gratistest seriöst (d.v.s inga avbrott, utnyttjar nästan all tid o.s.v) får man då falskt för hög IQ-score?
Brukar åtminstone tillhöra de 10% bästa när jag gör gratistest online (fick max på mensas gratistest) men när jag gjort korta men "riktiga test" (ett i samband med forskning med låg grad av press och ett vid anställningsintervju med hög grad av press) så är jag i bästa fall medelmåttig (anställningsintervju testet utgick från 100 IQ som medel, borde alltså inte ha selekterat fram ett falskt för högt medel, testen liknande mensas gratistest).

För t.s som vill ha gratistest så är det lättaste att googla, OBS se dock till att göra en skitomgång där du väljer ett slumpat alternativ på varje fråga utan att titta på den innan du gör det riktiga testet så att du vet att även resultatet av testet är gratis! Är väldigt vanligt att "gratis" IQ-test tar betalt för ditt resultat, även då det står att resultaten är gratis (kan t. ex vara som så att det är gratis att få reda på om ditt resultat är över eller under medel men kostar att få reda på exakt IQ-score).
Citera
2021-10-06, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstallion
Psykiatrins tester brukar väl iofs vara utformade för att mäta grad av IQ under medel? Knappast aktuellt för valfri flashbackare.
Självklart är alla flashbackare genier. Jag vet faktiskt inte hur det är med det där, det test jag fick göra mynnade ut i IQ-poäng i alla fall. Men det tog en hel vecka att göra, med typ en-två timmar per dag av tester. Antar att det finns olika tester.
Citera
2021-10-06, 18:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MaartinReez
Vilka gratis svenska eller engelska IQ-test kan man göra på nätet som mäter mer än nördighet/snabbhet i mönster?
Illustrerad Vetenskaps test är en glädjemätare gjord för att man ska prenumerera på tidningen.

Jag vill mäta logik och matematik, och om svenska även språk. Ev. engelska. Var gör man det? Länkar?

Här:

https://iqhaven.com/logics-iq

Skriv gärna vad du fick
Citera
2021-10-06, 18:37
Avslutad
Citat:
Absolut inte gratis. Och ett riktigt IQ-test mäter många olika aspekter av "intelligens" så att säga. Inte minst ordkunskap, arbetsminne, logiska resonemang, etc. Matematik minns jag inte om man testar, faktiskt.

Ordkunskap har ingenting med intelligens att göra.
Citera
2021-10-06, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runx
Ordkunskap har ingenting med intelligens att göra.
Jag säger bara vad som är min erfarenhet. Du vet förstås bättre än landstinget.
Citera
2021-10-06, 18:40
Bannlyst
Citat:

Det låter som att du är mycket ledsen att förlora hoppet om att ts ska bevisas vara smartare än dig?

Mensa kräver endast det spatiala, dessutom så är det individuell bedömning, du kan inte ha dina preferenser om saker och ting och säga till alla att det är så det är.

Riktig intelligens är vad man själv bedömmer vara, jag anser spatiala vara den riktiga för den gör så vi visulerar och kan tänka och planera.

Siffror eller ord logik behövs endast om du ska avkoda koder i ett brev vilket aldrig sker och därmed oanvändbar
Citera
2021-10-06, 18:41
Bannlyst
Citat:

Du säger dina preferenser, du låter inte smart själv för att prata för alla.
Citera
2021-10-06, 18:42
Avslutad
Citat:

Detta var jag inte beredd på. Om landstinget säger så…
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in