2021-10-05, 00:01
Jag har Swedbank och vill kunna spara upp till 10k varje månad och slänga in de i sparande kontot. Jag har noll koll på ekonomi eller läget och vill jättegärna lära mig hur allt fungerar. Jag har sett vissa banker skriver att de har viss procent ränta på sparkonto. Betyder det då att banken tar ut ränta om man sparar egna pengar från lönen?

Sen undrar jag hur man sparar så att det växer, är det aktier eller fonder ?

Sista frågan är vissa banker har pension sparande, kostar den tjänsten också?

Någon som kan tipsa om en bra bok om privatekonomi och förklaring på alla dessa begrepp när och hur de används osv?
Senast redigerad av emelie-r 2021-10-05 kl. 00:08.
Citera
2021-10-05, 00:13
Medlem
SittFints avatar
Google är ju ett bra tips. Du hade fått svar på det där på fem minuter med lite sökning.
Citera
2021-10-05, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelie-r
Jag har Swedbank och vill kunna spara upp till 10k varje månad och slänga in de i sparande kontot. Jag har noll koll på ekonomi eller läget och vill jättegärna lära mig hur allt fungerar. Jag har sett vissa banker skriver att de har viss procent ränta på sparkonto. Betyder det då att banken tar ut ränta om man sparar egna pengar från lönen?

Någon som kan tipsa om en bra bok om privatekonomi och förklaring på alla dessa begrepp när och hur de används osv?
Välkommen till vuxenlivet!

Bra att du vill spara och eventuellt också spekulera.

Googla, finns hur mycket som helst att läsa om detta.

(Snabbsvar: Jag skulle inte placera pengar hos en storbank, skaffa en nischbank i stället.)
Citera
2021-10-05, 08:25
Medlem
constants avatar
Citat:
Vad tror du om det här?
Citat:
Hej! Sedan 2007 har vi hjälpt våra läsare att bli rikare tack vare ett bättre sparande. Genom våra konkreta tips, råd, kom igång-guider, artiklar, videor och poddavsnitt har du möjligheten att ta din privatekonomi till nästa nivå på ett enkelt och roligt sätt.
https://rikatillsammans.se/
Citera
2021-10-05, 08:58
Medlem
Rikatillsammans är en bra start tycker jag.

De har lite samma filosofi som mig, gärna index och långsiktigt.
Det är tråkigt med index men man får bra riskjusterad avkastning över tid.

Akta dig för alla gurus som lovar 20% hit eller 150% dit och snabba affärer.
Citera
2021-10-05, 09:08
Medlem
Dan88s avatar
Citat:

Swedbanks obundna konton ger ingen ränta. Deras låsta ger skämt räntor. Om du ska låsa flera år är nog Hoistspar bäst.

Rekommenderar Nordiska Flex Plus, då får du 0.95% ränta obundet, också dåligt men du hittar inte bättre.

Fonder/aktier är påväg neråt just nu, så rekommenderar inte det nu, men vid bättre tider är fonder bästa sparandet.
Citera
2021-10-05, 09:14
Medlem
Leapchilds avatar
Citat:
Jag har sett vissa banker skriver att de har viss procent ränta på sparkonto. Betyder det då att banken tar ut ränta om man sparar egna pengar från lönen?

Det betyder att du får angiven ränta årligen. På grund av inflationen så förlorar svenska kronor 2% i värde om året. På så sätt förlorar du alltid pengar på att ha pengarna på sparkonto. Men du förlorar pengar långsammare med sparkonto än om du hade pengarna i kontanter.

Citat:

Aktier motsvarar ungefär andelar i ett företag, inte formellt men i praktiken eftersom att aktiekurserna genomsnittligen har en hög korrelation med företagens vinster. Fonder är korg med flera aktier. Fonder är lättare för nybörjare eftersom att du får en bredare aktieporfölj direkt utan att det krävs någon större kunskap om företag och aktier.

Citat:

Pensionssparande vid en bank kostar oftast inte extra pengar men det kan kosta extra i förvaltningsavgift om du inte själv väljer vart pengarna ska placeras.
Citera
2021-10-05, 10:08
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leapchild
Det betyder att du får angiven ränta årligen. På grund av inflationen så förlorar svenska kronor 2% i värde om året. På så sätt förlorar du alltid pengar på att ha pengarna på sparkonto. Men du förlorar pengar långsammare med sparkonto än om du hade pengarna i kontanter.

Aktier motsvarar ungefär andelar i ett företag, inte formellt men i praktiken eftersom att aktiekurserna genomsnittligen har en hög korrelation med företagens vinster. Fonder är korg med flera aktier. Fonder är lättare för nybörjare eftersom att du får en bredare aktieporfölj direkt utan att det krävs någon större kunskap om företag och aktier.

Pensionssparande vid en bank kostar oftast inte extra pengar men det kan kosta extra i förvaltningsavgift om du inte själv väljer vart pengarna ska placeras.

Vad menar du med inte formellt?
Citera
2021-10-05, 10:47
Medlem
1) Pengar på konto. Det har man som buffert. Individuellt hur pass stor bufferten skall vara. 50 000 - 100 000?

2) Spara så det växer. Aktier och fonder är ju det vedertagna sättet att få pengarna att växa. Förespråkar själv aktier istället för fonder. Visst till en början är det nytt men man lär sig vartefter. Börja med aktier i stora bolag och varefter du lär dig blir det en blandning av små och stora bolag i 10 - 15 olika bolag.

3) Pensionssparande i banker? Dels får man grundpensionen ifrån staten och tjänstepensionen, resten får man ifrån sitt eget sparande i aktier eller fonder. Eftersom man redan har eget sparande och får grundbulten ifrån staten så är det onödigt att också ha ett pensionssparande på banken.

4) Tips. Kan tipsa om föreningen Aktiespararna och dess tidning Aktiespararen. Mycket matnyttig information om sparande och aktier. Priset ligger på ca 600 kronor/året.
Senast redigerad av Mrbosun 2021-10-05 kl. 11:14.
Citera
2021-10-05, 15:37
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:

När du har pengar på ett bankkonto så betalar banken ränta till dig. Väldigt lite ränta, ofta ingen alls, men sådan är principen.
Citera
2021-10-05, 17:15
Medlem
Leapchilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Vad menar du med inte formellt?

Att äga en aktie innebär egentligen inte att du äger andelar i ett företag. En aktie representerar endast en andel av ett företag och ger dig som aktieägare möjligheten att ta del av vinster från utdelning och återköp av aktier samt rätt att rösta på bolagsstämmor. Du har som aktieägare ingen rätt till bolagets tillgångar och är inte personligt ansvarig för bolagets skulder.

Man kan dock förenklat beskriva aktier som andelar i ett företag. Aktieägare får ta del av företagets vinster och värdeökning. De som äger många aktier kan rösta på bolagsstämmor och på så sätt påverka bolagets styrning. Vid företagsövertagande så köper ett företag en majoritet av alla aktier i ett annat företag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in