2021-10-04, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Om det nu var ett överljudsplan så brukar det väl låta mycket mer än kännas.
Kan det varia en meteorit? Hur mycket ser man av dessa om det är mycket moln?

Plan är uteslutet enligt expert menar aftonbladet. Mycket möjligt
Citera
2021-10-04, 15:44
Medlem
Branogbitters avatar
Bor i Haninge, min sambo som var ute och gick hörde ett dovt muller, och jag regerade på att det skalv till, men eftersom det byggs mkt i mitt område tänkte jag ”det var nog en sprängning”, men reagerade på att det var kraftigt.
Alla olika förklaringar har ju tillbakavisats, och fenomenet har upplevts vid samma tidpunkt över ett väldigt stort område med flertalet kommuner inblandade, så man undrar ju vad f*n det är för ngt🤨
Citera
2021-10-04, 15:54
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojjesthlm
Har det inte varit rapporter och "rykte" i många år om smällar, vibrationer och ljud runt Haninge/Dalarö/Jordbro/Handen och ner mot Nynäs? Tycker mig ha hört detta i flera år....

Om man lyfter blicken lite, kan det va något militärt i området eller något?

Jo det stämmer någon smäll utanför Trosa åt Fifång hållet utan någon förklaring.

Svärdsfjärden Himmersfjärden och innåt är väl en geololgisk sprickzoon. Men om seismologerna säger att det inte vara en jordbävning blir det rätt mystiskt.
Ljudbangar ändå kanske? Det provflygs väl en del i Östersjön av Saab därför att det inte finns någon bebyggelse. Var det övning så tror jag kanske inte de alltid vill berätta om det. Meteoriter hörs ju också över stora avstånd men knappast upprepade gånger i samma område,
Citera
2021-10-04, 16:02
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nionde
Plan är uteslutet enligt expert menar aftonbladet. Mycket möjligt

Saab berättar nog inte om sina provflygningar med Gripen NG. Marksprängningar, tunnelsprägningar är däremot uteslutet de skulle inte höras så långt. Aftonhorans experter är det någon f.d. aktiv reporter nu expert, typ Arnstad.
Citera
2021-10-04, 16:16
Medlem
Citat:
2021-10-04 15:09
Idag omkring 13.30 har vi fått in rapporter om ljud och vibrationer från ett större område, från Stockholm, Nynäshamn och Södertälje. Det handlar inte om något jordskalv, inte heller någon större sprängning. Flygvapnet har genomfört flygningar mot Gotland vilket troligen har orsakat en ljudbang, som hörts och känts äver ett stort område.

2021-10-04 15:09
Idag omkring 13.30 har vi fått in rapporter om ljud och vibrationer från ett större område, bland annat från Stockholm, Nynäshamn och Södertälje. Det handlar inte om något jordskalv, inte heller någon större sprängning. Flygvapnet har haft övningar och genomfört flygningar mot Gotland vilket troligen har orsakat en ljudbang, som hörts och känts över ett stort område.
http://www.snsn.se/nyheter.php
Citera
2021-10-04, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973

Hmm märkligt. Dem har nog rätt.

Konstigt att de uteslöt det i början
Citera
2021-10-04, 16:33
Medlem
Citat:

Konstigt att försvaret först nekar till att ha flugit då.
Senast redigerad av Skuggans 2021-10-04 kl. 16:36.
Citera
2021-10-04, 16:37
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:

Citat:
Kan bekräfta att vi flög i området

Flygvapnet har haft övningar och genomfört flygningar mot Gotland mitt på dagen, uppger SNSN. Enligt dem har det troligen varit flygvapnet som har orsakat en ljudbang, som hörts och känts över ett stort område.

Aftonbladet har varit i kontakt med Försvarsmakten och SAAB om skalven som rapporterades in vid 13.40.

– Vi flög i området den tiden med JAS-Gripen. Det kan uppstå ljud och det kan uppstå buller när vi gör flygningar. Jag kan inte bekräfta att det var det som orsakade skakningarna, men jag kan bekräfta att vi har flugit i området vid den tiden, säger Mattias Rådström presschef på SAAB.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...flog-i-omradet
Senast redigerad av Ulrik.Agren 2021-10-04 kl. 16:42.
Citera
2021-10-04, 16:51
Medlem
Skibladners avatar
Gripen E har kört med 3/4 gas över Östersjön. Borde inte vara varken brott eller kriminalfall.Case closed!
Citera
2021-10-04, 16:53
Medlem
Gaffelpärms avatar
Gripenplan som använder efterbrännare dånar till som fan vid ljudbangen.
Citera
2021-10-04, 17:34
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Om det nu var ett överljudsplan så brukar det väl låta mycket mer än kännas.
Kan det varia en meteorit? Hur mycket ser man av dessa om det är mycket moln?
Så kan de va
Citera
2021-10-04, 17:42
Moderator
Schlesiens avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> Vapen och militär

/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto