2021-10-04, 16:24
Medlem
Cabenstones avatar
Från SVT:

En 50-årig svensk man som under många år varit medlem i mc-gänget Hells Angels anlitar bolagsfixaren SFM för att starta ett bolag på Brittiska Jungfruöarna.

Kollar man sedan SFM's hemsida kan man läsa detta:

Som medfinansiär och aktiv i simpt (Svenska institutet mot penningtvätt) arbetar vi för att regler om penningtvätt skall kunna tillämpas på rätt sätt.
Citera
2021-10-04, 17:10
Medlem
Är...bekant med en person som återfinns på listan.

Det förvånar mig inte ett dugg att denne återfinns där, har man en hel del valuta då antar jag att man drabbas av hybris och vill undanvara så mycket som möjligt ifrån skattemasen här i landet.
Citera
2021-10-04, 18:13
Medlem
grungewhores avatar
Men vilka är de s k högerextrema? Det lär ju knappast vara så att Klas Lund sitter på miljarder i 20-sedlar efter försäljning av högerextrema pampfletter. Ej heller eventuella bankrånspengar, och man undrar ju hur nazismen i Sverige kan föra en så tynande tillvaro om det finns miljardärer i gänget, när vänsterrörelsen i Sverige sponsras inte bara av staten, media och privata pengamaskiner som Aschberg?!
Citera
2021-10-04, 18:44
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Nej Knappast

Som du eventuellt förstår faller det på sin orimlighet att person som lever av skattemedel själv kan vara en realskattebetalare.

Sveriges stora problem är att knappa 2 miljoner människor i realekonomin betalar både för sig själva och för övriga dryga 8 miljoner som inte gör något som efterfrågas på sådant vis att någon av egen vilja, och utan ett hot om våld och repressalier från stat och kommun, kan tänka sig att betala för detta...

Dom begriper inte.

De inbillar sig fortfarande att man kan uppnå välstånd genom att tvätta varandras skjortor…
Citera
2021-10-04, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaktbrasse
Ingeting.
Okej.
Citera
2021-10-04, 18:53
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Människor kan tänka sig att betala för sjukvård, vägar och utbildning om det allmänna inte tillhandahåller det.

Jag är helt övertygad om detta.

Så varför inte plocka bort huvuddelen av statens och kommunernas beskattning och sk. "avgifter" (som också är skatter eftersom dom i flertalet fall inte är frivilliga)
Citera
2021-10-04, 19:01
Medlem
ReijoHervonens avatar
Västmedia verkar mörka vilka det handlar om. Man har kommit ut med namn som Babis (Tjeckiens premiärinister), Några av Putins kompisar och Tony Blair. Fiender till globalisterna och väst eller föredettingar och lameducks som Blair.
Babis som leder Tjeckiens motsvarighet till SD är ju det mest relevanta men honom hatar ju vänsterglobalisterna och EU-mobben så det är inte konstigt att han kastas under bussen. Det måste finnas en uppsjö av relevanta namn från samtliga EU-länder i dokumentet men dom verkar man dölja.
Citera
2021-10-04, 19:11
Medlem
Ja det här har jag vetat i flera år men de e ju kul när idiot journalisterna begriper något nån gång.......många böcker om hur man blir rik beskriver ju detta skatteplanerandet i detalj. Dom gjorde papper spåret för kort då blir det för uppenbart och då "måste" dom göra något. Men i slutändan tror jag mycket mer av pengarna hamnar där eller i något liknande penga "lager" tror regeringen släpper lite av de här och kanske begränsar det med nån löjlig summa för att minsann visa att dom bekämpar klyftor fast dom inte gör ett skit.
Kan förstå dom vem fan vill försörja det våldsbenägna skjutgalna köttberget? Och vem fan vill knäcka dom ända som lyckas med något i det här landet? Även om de oftast är uppnått genom något så jäkla banalt som att låna ut pengar.
Citera
2021-10-04, 20:20
Avstängd
TantRossins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hofbrau
Är...bekant med en person som återfinns på listan.

Det förvånar mig inte ett dugg att denne återfinns där, har man en hel del valuta då antar jag att man drabbas av hybris och vill undanvara så mycket som möjligt ifrån skattemasen här i landet.

Ehh får man gissa? Leif 'vad får jag för pengarna' Östling?
Citera
2021-10-04, 20:24
Avstängd
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigeunerwurst
Christer Gardell, en Rausing, Bertil Hult, stena metall (stena-olsson) fanns ju med samt en grevinna Bernadotte af Wisborg. Grevinnan räknas väl inte som kunglig men noterbart var att de tre minderåriga svenskarna (anonymiserade) var skrivna i USA! Vore ju episkt om herr o'neill använt sina barn för att skydda pengar. Då blir nog inte svärfar så glad.

Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Undra hur många journalister som finns med i materialet

Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
SVT nämner "högerextremister".

Vågar man vara lite konspiratorisk och anta att åtminstone några av de inblandade 600 journalisterna har förvarnat vissa av sina välbesuttna meningsfränder på vänsterkanten om att granskningen var på gång så att dessa kunde glida undan och sopa igen spåren efter sig? Kan inte tänka mig att det varit 100% fritt från läckor med så många inblandade granskare.

Tror en hel del fler "godhetsposörer" nu hade sprattlat på kroken annars.

Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Haha, är det sant? Borde anat, de kan hitta den vinkeln om det så handlar om bakterier på Mars.

Av skvallret i utländska medier verkar det som Tony Blair och en del andra do-gooders fastnat i alla fall. Älskar läckorna, synd bara att det aldrig verkar hända här hemma.
Kom ihåg att de som står bakom avslöjandet är The International Consortium of Investigative Journalists som bland annat finansieras av Soros Open Society Foundations:

https://www.icij.org/about/our-supporters/
Citera
2021-10-04, 20:42
Medlem
Vad är det olagliga egentligen? Det som pågår är oetiskt men är det olagligt? Hela IKEA är väl nån slags stiftelse registerad i någon av de första judiska staterna på nån ö i västindien. (Det är ju inte indianer och Polynesier som öppnat dessa banker och kontrollerar landet/Ön). För övrigt så tror jag konsopiratoriskt att vissa namn rensats från en del listor som frigörs.

Många skatteflyktingar flyr i själva verket byråkratin och alla obegripliga lagar och regler som en samling överstepräster skrivit ner på latin. Skatteverket "talar inte svenska". Vi kan se hur 18 000 företag flytt Kalifonien. - Det berodde just på att delstatens byråkrater inte kunde skriva regler och lagar som vanlig folk begrep och överöste folk och företag med blanketter. - De klarade inte av att "Stay Away". Vi kan ta svenska lagstifning runt Krypto. Den är helt obegriplig och det utreds i limbo. - Egentligen hade det räckt med en enda jävla mening "30% skatt på vinsten" - Nu är det femtioelva A4 sidor obegripligheter. I ett fall ville Skatteverkets dysfuntionella beskatta en sk "mionare" som minat Bitcoin med 400% när de "tänkt färdigt" Och därför tar folk ut sina kryptovinster utomlands. Osäkerhet, byråkrati, obegripligheter därför flyr folk. Jag menar att "girighet" är av mindre betydelse. Skatteverket är otryggt.
Citera
2021-10-04, 21:33
Medlem
wwrs avatar
Det här verkar vara intressanta grejor. Fast det slutar väl som med Wikileaks och annat. Det går ej till åtal.

Den lille TV-komikern som är Ukrainas president hade stoppat undan en del.
Citat:
The Ukrainian president, Volodymyr Zelenskiy, is revealed to have transferred his shares in an offshore company to a friend just weeks before his election. When approached for comment his spokesperson said: “Won’t be an answer.”

Syddakota, USA är ett skatteparadis

Citat:
Pandora papers reveal South Dakota’s role as $367bn tax haven

US midwestern state now rivals Switzerland, Panama, the Cayman Islands and other famous tax havens

South Dakota trust funds, which enjoy some of the world’s most powerful legal protections from taxes, creditors and prying eyes.

The US has previously faced international criticism over the ease with which shell companies – which can be used to perpetrate tax fraud and financial crimes – can be incorporated in the state of Delaware.
https://www.theguardian.com/news/202...67bn-tax-haven

Familjen Blair hade utnyttjat en lucka.

Här är en sammanfattning.
https://www.theguardian.com/news/202...rs-at-a-glance
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här