Flashback bygger pepparkakshus!
2021-10-03, 12:33
Medlem
cacablancas avatar
Hur tinnar man bäst kött under natten alltså under 12+ tim ska man lägga det i kallt vatten?
Citera
2021-10-03, 12:37
Bannlyst
Man kan lägga det på en tallrik i en fryspåse, varför ska du lägga köttet i vatten?
Vad är det för köttstycke, en katt?
Citera
2021-10-03, 12:46
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cacablanca
Hur tinnar man bäst kött under natten alltså under 12+ tim ska man lägga det i kallt vatten?
Långsamt skall kött tina för att behålla mest köttsaft och inte bli för torrt då det tillagas.
Bäst är att tina köttet i kylskåpet dvs långsamt.. perfekt för fryst oxfile' och liknande man vill äta rare eller medium rare.
Citera
2021-10-03, 12:55
Medlem
jesussugers avatar
Jag lägger det i kylskåpet dagen innan, sen tar jag fram det ca 2 tim innan jag ska tillaga det så köttet inte är för kallt när det åker ner i stekpannan.
Citera
2021-10-03, 12:57
Medlem
Brukar tina kött i kylen över natten.
Citera
2021-10-03, 13:18
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThomasRavioli
Man kan lägga det på en tallrik i en fryspåse, varför ska du lägga köttet i vatten?
Vad är det för köttstycke, en katt?
Lägger du det i vatten så tinar det oftast på en timme.
Citera
2021-10-03, 13:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Lägger du det i vatten så tinar det oftast på en timme.

Det gör man inte om det inte är KRIS och nu har ju TS 12 timmar på sig så INGET vatten! HjälmCP!
Citera
2021-10-03, 13:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jesussuger
Jag lägger det i kylskåpet dagen innan, sen tar jag fram det ca 2 tim innan jag ska tillaga det så köttet inte är för kallt när det åker ner i stekpannan.

Att tillaga rumstempererat kött samt torka av det med hushållspapper gör mirakel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in