2021-10-02, 22:37
Medlem
Är det några utlandssvenskar här som aktivt använder avanza fast ni är utskrivna från Sverige?
Nack och fördelar?
Hur gör ni med skatten?
Citera
2021-10-02, 22:56
Medlem
Använd kapitalförsäkring så är det inga problem med skatt eller annat.
Citera
2021-10-02, 23:09
Medlem
Niggwards avatar
Schablonskatten loggas väl som vanligt? Har ett aktivt konto på Avanza som det sätts in på allt eftersom. Aldrig haft något problem.

Är ej insatt i andra alternativ för utlandet. Bosatt i EU
Citera
2021-10-03, 08:34
Medlem
Isk kan komma att beskattas som vanlig aktiedepå eller säljas/göras om till aktie och fondkonto.
Citera
2021-10-03, 09:58
Medlem
Som utlandsboende (i.e. utskriven ur Sverige) begränsas även vilka marknader du kan handla på. Du kan inte ansöka om att handla på amerikanska marknaden och även vissa Europeiska marknader begränsas. Du kan inte heller (normalt sett) belåna din portfölj. Jag skulle starkt rekommendera att hitta något annat ställe att handla på, om du är intresserad av handel i enskilda aktier. En annan nackdel som man inte tänker på är valutakonton. På ISK och KF kan man bara ligga i cash i SEK. Alltså har du valutapåslag i alla andra transaktioner och Avanza är dyra när det gällar att växla pengar. Jag vet inte hur det är om du har en vanliga aktiedepå (finns det någon som har det?!).

Jag har själv en KF, och där dras ju skatten automatiskt. Jag har inte tagit upp det i min deklaration utomlands.
Citera
2021-10-03, 12:07
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aepox
Som utlandsboende (i.e. utskriven ur Sverige) begränsas även vilka marknader du kan handla på. Du kan inte ansöka om att handla på amerikanska marknaden och även vissa Europeiska marknader begränsas. Du kan inte heller (normalt sett) belåna din portfölj. Jag skulle starkt rekommendera att hitta något annat ställe att handla på, om du är intresserad av handel i enskilda aktier. En annan nackdel som man inte tänker på är valutakonton. På ISK och KF kan man bara ligga i cash i SEK. Alltså har du valutapåslag i alla andra transaktioner och Avanza är dyra när det gällar att växla pengar. Jag vet inte hur det är om du har en vanliga aktiedepå (finns det någon som har det?!).

Jag har själv en KF, och där dras ju skatten automatiskt. Jag har inte tagit upp det i min deklaration utomlands.

Du menar att om man har KF och är utlandsskriven och har skickat in alla papper till Avanza att man ändå begränsas med vilka marknader man kan handla?
Citera
2021-10-03, 17:05
Medlem
Diablo1118s avatar
Rubrik ändrad /Moderator
Citera
2021-10-03, 20:33
Medlem
Se till att sälja av tillgångarna i ditt ISK innan du flyttar så det är skattat och klart. Då Avanza inte låter dig ha ISK när du bor utomlands kommer det omvandlas till ett depåkonto och du får skatta därefter när du säljer dina tillgångar.
Citera
2021-10-04, 14:13
Medlem
Bucketshops avatar
Det ökar risken att det anses som att du har Väsentlig anknytning till Sverige till Sverige och kan tvingas betala skatt. Nu kanske du har andra anknytningar till Sverige så du behöver skatta ändå, men det kan vara bra att tänka på att det är inte helt osannolikt att skatteverket anser att du har väsentlig anknytning till Sverige ifall du har alla dina pengar/investeringar i Sverige.
Citera
2021-10-04, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Det ökar risken att det anses som att du har Väsentlig anknytning till Sverige till Sverige och kan tvingas betala skatt. Nu kanske du har andra anknytningar till Sverige så du behöver skatta ändå, men det kan vara bra att tänka på att det är inte helt osannolikt att skatteverket anser att du har väsentlig anknytning till Sverige ifall du har alla dina pengar/investeringar i Sverige.
Nej har inte barn eller bostad eller annat i Sverige.
Så om jag endast behåller aktie-fondkontot så behöver jag inte tänka på skatt (då jag betalar skatt endast när jag säljer med vinst)?
Citera
2021-10-04, 15:08
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Nej har inte barn eller bostad eller annat i Sverige.
Så om jag endast behåller aktie-fondkontot så behöver jag inte tänka på skatt (då jag betalar skatt endast när jag säljer med vinst)?

Förmodligen inte, men jag är inte jurist så jag kan mycket väl ha tolkat skatteverkets information fel. Själv är jag kanske överdrivet försiktig, eftersom jag har flyttat från Sverige på riktigt vill jag inte riskera att klassas som obegränsat skattskyldig (dvs riskera att även behöva skatta inkomster i Sverige). Jag tänker mig att ifall jag hade haft alla mina pengar/investeringar i Sverige så ökar risken att någon gör en felaktig bedömning att jag har väsentlig anknytning (fast jag i verkligheten inte har det längre). Så better safe than sorry tänker jag, även ifall du säkert kan ha rätt i att bara en värdepappersdepå inte är tillräckligt för att klassa dig som obegränsat skattskyldig.
Citera
2024-05-03, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0xbeefcafe
Se till att sälja av tillgångarna i ditt ISK innan du flyttar så det är skattat och klart. Då Avanza inte låter dig ha ISK när du bor utomlands kommer det omvandlas till ett depåkonto och du får skatta därefter när du säljer dina tillgångar.
vad är skillnaden i skatt mellan depå och isk och när är det ett faktum att du har "flyttat utomlands" är det efter 52 dagar utomlands? är det efter 6 månader utomlands?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in