Citat:
Ursprungligen postat av
Cold123
Jag kommer absolut vara beredd på att betala, inga problem med det alls. Jag undrar bara om jag ska säga något? Ska jag erbjuda mig att betala eller ska bara vara tyst och låta han betala? Jag vet att han inte kommer låta mig betala. Men vad ser bäst ut att jag gör
Tror du förstorar upp det för mycket i ditt huvud, helt enkelt. Det är lätt gjort när man är nervös.

Om han har bra med pengar och du dessutom är så mycket yngre osv osv, så kommer han nog inte förvänta sig att du ska betala…
Men visst kan du säga något litet, om du vill visa att du inte tar det för givet etc. Om han säger tex ”Ska vi ta in notan nu / Jag tar in notan nu”, så säger du bara okej.
Sen när notan väl kommer, så kan du ju om du vill, ta upp din handväska och helt som apropå ingenting, säga: ”Hur mycket är jag skyldig”. Du ska säga det otvunget, avslappnat, gärna le lite samtidigt.
Då förstår han nog att du mest vill vara artig / ”classy” och inte verka girig eller liknande.
Är han en gentleman så kommer han så klart vifta bort det och säga: ”Jag tar det”. Då behöver du bara säga ”Okej, tack så mycket”.
Om han istället säger summan du bör betala enligt honom, så skulle jag om jag vore du, så klart, betala det. (Men inombords skulle jag nog höjt lite på ögonbrynen, då det är lite konstigt att en äldre rik man inte erbjuder sig att bjuda på en första dejt. Men men.….).