2021-10-02, 21:33
Medlem
Jag ska äta middag med en man som jag har prata med i några månader, vi hat träffats tidigare men aldrig gått på dejt. Han bjöd ut mig i vecka och vi ska träffas nästa vecka.

Mina frågor

1. Hur gör vi med notan? Jag är ung, han är 10 år äldre, framgångsrik. Jag har inget emot att betala för middagen, men jag vet att han inte skulle låta mig betala. Ska jag erbjöds mig att betala eller ska jag inte säga något alls och låta honom betala. Vad tror ni uppskattas mest? Jag vill inte att han ska tro att jag är ute efter hans pengar.

2. Jag gillar honom väldigt mycket men vill inte ligga på första dejten. Om han skulle bjuda hem mig efter att vi har ätit, hur säger jag nej på ett fint sätt utan att förstöra vår relation, jag vill ju fortfarande gå ut med honom.

Något mer jag behöver tänka på? Har aldrig gått på en riktig dejt förut.
Citera
2021-10-02, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cold123
Jag ska äta middag med en man som jag har prata med i några månader, vi hat träffats tidigare men aldrig gått på dejt. Han bjöd ut mig i vecka och vi ska träffas nästa vecka.

Mina frågor

1. Hur gör vi med notan? Jag är ung, han är 10 år äldre, framgångsrik. Jag har inget emot att betala för middagen, men jag vet att han inte skulle låta mig betala. Ska jag erbjöds mig att betala eller ska jag inte säga något alls och låta honom betala. Vad tror ni uppskattas mest? Jag vill inte att han ska tro att jag är ute efter hans pengar.

2. Jag gillar honom väldigt mycket men vill inte ligga på första dejten. Om han skulle bjuda hem mig efter att vi har ätit, hur säger jag nej på ett fint sätt utan att förstöra vår relation, jag vill ju fortfarande gå ut med honom.

Erbjud att betala din del, eller t.o.m. hela middagen.
Om er "relation" förstörs p.g.a. du inte vill ligga i så tidigt stadie då är ju snubben inte normal.
Säg bara nej och att du vill träffas några fler gånger först.
Citera
2021-10-02, 21:39
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Låt honom betala om han har för avsikt att göra det. Fråga hur mycket du är skyldig, säger han inget så låt det vara. Ber han dig följa med hem säg att du är trött, men föreslå en ny dejt samtidigt så förstår han att du är fortsatt intresserad. Om du nu vill det, annars spelar det ju ingen roll med ett rakt nej.
Citera
2021-10-02, 22:00
Medlem
Citat:

Mina frågor

1. Tror du kan förutsätta att han betalar men du ska givetvis också vara beredd att betala din del om det inte blir så.

2. Jag själv skulle inte ha ett problem med det utan fullt respektera det. Men då kan det ju vara bra att ge honom något ändå, t.ex en kyss, som gör att han inte tar det hela som en diss.

Lycka till
Citera
2021-10-02, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
1. Tror du kan förutsätta att han betalar men du ska givetvis också vara beredd att betala din del om det inte blir så.

2. Jag själv skulle inte ha ett problem med det utan fullt respektera det. Men då kan det ju vara bra att ge honom något ändå, t.ex en kyss, som gör att han inte tar det hela som en diss.

Lycka till

Jag kommer absolut vara beredd på att betala, inga problem med det alls. Jag undrar bara om jag ska säga något? Ska jag erbjuda mig att betala eller ska bara vara tyst och låta han betala? Jag vet att han inte kommer låta mig betala. Men vad ser bäst ut att jag gör
Citera
2021-10-02, 22:05
Medlem
maxatdunders avatar
1. Säg inget, låt han sköta det och tacka för dig.
2. Varför vill du inte hem till honom om du gillar honom? Risken finns att han tröttnar på dina games om du inte gör det väldigt tydligt för honom att du vill ta det lugnt vilket också i sig är en risk.
Citera
2021-10-02, 22:07
Medlem
Citat:

Mina frågor

1. När det är dags att betala, fråga om du ska betala halva. Erbjuder han sig att ta hela, säg tack.

2. Vill du inte. Säg nej, är det inte sent ' föreslå en drink i baren.
Citera
2021-10-02, 22:08
Medlem
Citat:
Jag kommer absolut vara beredd på att betala, inga problem med det alls. Jag undrar bara om jag ska säga något? Ska jag erbjuda mig att betala eller ska bara vara tyst och låta han betala? Jag vet att han inte kommer låta mig betala. Men vad ser bäst ut att jag gör
En klassiker är att när det är dags tar du ändå fram väskan/plånboken, det bör leda till en direkt kommentar att han betalar. Nu har du visat att du var beredd att betala din del.
Citera
2021-10-02, 22:11
Medlem
Afghanpojkens avatar
Vilken dum fråga.
Det är hans pengar du är ute efter.
Citera
2021-10-02, 22:12
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:

Mina frågor

Svar på fråga 1. Är du för jämställdhet? Eller så får du bara känna av situationen, tar inte han initiativet till att betala så får du väl fråga bara, skall vi dela lika eller hur gör vi?

Svar på fråga 2. Tycker du skall säga som det är, att gillar du denna mannen väldigt mycket så vill jag inte riskera att förstöra det genom ett ligg. Säg att du vill träffa han igen, förr eller senare kommer ni hamna i säng. Det sista är dock inget du säger till han.
Citera
2021-10-02, 22:13
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:

Tror du förstorar upp det för mycket i ditt huvud, helt enkelt. Det är lätt gjort när man är nervös. Om han har bra med pengar och du dessutom är så mycket yngre osv osv, så kommer han nog inte förvänta sig att du ska betala…

Men visst kan du säga något litet, om du vill visa att du inte tar det för givet etc. Om han säger tex ”Ska vi ta in notan nu / Jag tar in notan nu”, så säger du bara okej.

Sen när notan väl kommer, så kan du ju om du vill, ta upp din handväska och helt som apropå ingenting, säga: ”Hur mycket är jag skyldig”. Du ska säga det otvunget, avslappnat, gärna le lite samtidigt.

Då förstår han nog att du mest vill vara artig / ”classy” och inte verka girig eller liknande.

Är han en gentleman så kommer han så klart vifta bort det och säga: ”Jag tar det”. Då behöver du bara säga ”Okej, tack så mycket”.

Om han istället säger summan du bör betala enligt honom, så skulle jag om jag vore du, så klart, betala det. (Men inombords skulle jag nog höjt lite på ögonbrynen, då det är lite konstigt att en äldre rik man inte erbjuder sig att bjuda på en första dejt. Men men.….).
Citera
2021-10-02, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
En klassiker är att när det är dags tar du ändå fram väskan/plånboken, det bör leda till en direkt kommentar att han betalar. Nu har du visat att du var beredd att betala din del.

Är det inte lite förutsägbart? Något man redan vet att tjejerna gör men att det ändå slutar med att killen betalar. Är det inte bättre att inte göra något alls än att köra ”klassikern” och leta efter plånboken?
Senast redigerad av Cold123 2021-10-02 kl. 22:20.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in