• 1
  • 2
2006-06-16, 22:31
Medlem
Antevantes avatar
På jobbet får vi 99% ättiksyra över när vi är klara med det vi gör. Det tar jag hem och späder ner till ca 25%.
Det tar död på allt efter ett par timmar, luktar fan ett par dagar men är värt att slippa skiten.
Ogräsättikan som säljs är 12% och duger inte till något anser jag.
Citera
2006-06-16, 23:07
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante

Jag testade det. Fungerade inget bra, jag fick använda minst tio liter bara för att bli av med lite ogräs! Och värst av allt är ju att det verkligen luktar FAN Och snart har det växt upp igen... Tror dessutom att grannarna blir sura. Deras katt skiter jag dessuom i nu. Blir att införskaffa lite NaClO3 och strö ut, det har jag ju inte hört annat än goda historier om
Citera
2006-06-17, 10:48
Medlem
Ett litet inhopp i tråden,, ingen som har dundermedlet mot maskrosor ??
De små gula parasiterna håller på att ta över minträdgård.
Ps. Nu är jag ju på ett pyroteknikt fora också, så med dundermedel menar jag inte som det var skrivet Ds.
Citera
2006-06-17, 19:35
Medlem
wääuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
På jobbet får vi 99% ättiksyra över när vi är klara med det vi gör. Det tar jag hem och späder ner till ca 25%.
Det tar död på allt efter ett par timmar, luktar fan ett par dagar men är värt att slippa skiten.

OJ så koncentrerad ättika är mycket intressant då den fryser vid 17grader C(?), vad är den restprodukt 'för'?
Citera
2006-06-18, 23:27
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
OJ så koncentrerad ättika är mycket intressant då den fryser vid 17grader C(?), vad är den restprodukt 'för'?

Är det verkligen 17 grader? Kan nog stämma förvisso.
Jag jobbar på ett bioteknikföretag. Vi använder det för pH-justering.
Citera
2006-06-19, 17:16
Medlem
SNIFF2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dräppel
Antingen far du till handlaren och köper Roundup...

Jag rekommenderar RoundUp! Det är otroligt effektivt och jag har alltid sett snabba resultat.
Citera
2006-06-19, 17:56
Medlem
Ättika? Det kommer kosta mkt för det dunstar ganska fort spec. i detta goa vädret.

Har för mig att morsan har nått till blommorna som heter lekakulor(stavning?) som suger åt sig fukt och långsamt släpper ut det ingen. Testa och använd sånt +isättika
Citera
2024-08-16, 22:01
Medlem
supremanics avatar
Jag väcker denna tråden till liv istället för att skapa en ny...
Har ett JÄVULSKT ogräs i en grusgång. Nån typ av vinda. Roundup och ättika dödar bladen, men den har ett rotsystem som är designat utav djävulen själv som bara går i småbitar om man försöker dra upp det och skjuter nya plantor typ 3 dagar efter att man kört en vända med kommersiellt ogräsmedel eller försökt gräva bort det.

Det har gått mer än 18 år sen denna tråden skapades. Nån måste ju ha lyckats hitta på nåt bra på den tiden!
Så, vad är det elakaste jag kan koka ihop i min källare med hyfsat lättillgängliga kemikalier som tar död på detta?
Citera
2024-08-17, 07:32
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Jag väcker denna tråden till liv istället för att skapa en ny...
Har ett JÄVULSKT ogräs i en grusgång. Nån typ av vinda. Roundup och ättika dödar bladen, men den har ett rotsystem som är designat utav djävulen själv som bara går i småbitar om man försöker dra upp det och skjuter nya plantor typ 3 dagar efter att man kört en vända med kommersiellt ogräsmedel eller försökt gräva bort det.

Det har gått mer än 18 år sen denna tråden skapades. Nån måste ju ha lyckats hitta på nåt bra på den tiden!
Så, vad är det elakaste jag kan koka ihop i min källare med hyfsat lättillgängliga kemikalier som tar död på detta?

Jadu, det finns nog inte så mycket annat än koksalt, ättika och bensin att välja bland numera. Roundup får inte privatpersoner hantera längre.

Jag skulle nog, i din situation, köpt en säck kalciumklorid och två säckar koksalt och blandat det. Sprid ut relativt flödigt. Kalciumkloriden drar ut vatten ur luften och tar med sig koksaltet ner i marken och växterna dör ganska snabbt, för en relativt billig penning. Funkar lika bra med bara koksalt, men det tar längre tid innan kornen löst upp sig.

Bensin är mer omedelbart. Men såklart stinker det en del och är hysteriskt brandfarligt.

Att bekämpa vindor är svårt eftersom deras rötter går mycket djupt. Men om man kombinerar fysiskt avlägsnande (robotklippare är suveräna på att plåga dem, om man inte orkar vara med och dra bort gröndelarna för hand) med ett ogästvänligt ytskikt som förhindrar gamla frön från att gro så brukar det gå till slut.
Citera
2024-08-17, 07:40
Medlem
Tyvärr så finns det inget lagligt som är effektivt...testat detta flera gånger...den raoundup du får köpa kan man dricka ju....helt annat än det bönderna har å då krävs utbildning mm. det kan funka några veckor men sen kommer skiten igen...det enda jag inte testat är gasolbrännare men nu har jag ledsnat å det blir vanlig vägsalt samt trimmern..man kan nog ringa en riktig trädgårdsmästare som kommer å sprutar. de har nog riktiga grejer, sett det några gånger.
Senast redigerad av chonard 2024-08-17 kl. 07:43.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in