Citat:
Ursprungligen postat av
supremanic
Jag väcker denna tråden till liv istället för att skapa en ny...
Har ett JÄVULSKT ogräs i en grusgång. Nån typ av vinda. Roundup och ättika dödar bladen, men den har ett rotsystem som är designat utav djävulen själv som bara går i småbitar om man försöker dra upp det och skjuter nya plantor typ 3 dagar efter att man kört en vända med kommersiellt ogräsmedel eller försökt gräva bort det.
Det har gått mer än 18 år sen denna tråden skapades. Nån måste ju ha lyckats hitta på nåt bra på den tiden!
Så, vad är det elakaste jag kan koka ihop i min källare med hyfsat lättillgängliga kemikalier som tar död på detta?
Jadu, det finns nog inte så mycket annat än koksalt, ättika och bensin att välja bland numera. Roundup får inte privatpersoner hantera längre.
Jag skulle nog, i din situation, köpt en säck kalciumklorid och två säckar koksalt och blandat det. Sprid ut relativt flödigt. Kalciumkloriden drar ut vatten ur luften och tar med sig koksaltet ner i marken och växterna dör ganska snabbt, för en relativt billig penning. Funkar lika bra med bara koksalt, men det tar längre tid innan kornen löst upp sig.
Bensin är mer omedelbart. Men såklart stinker det en del och är hysteriskt brandfarligt.
Att bekämpa vindor är svårt eftersom deras rötter går mycket djupt. Men om man kombinerar fysiskt avlägsnande (robotklippare är suveräna på att plåga dem, om man inte orkar vara med och dra bort gröndelarna för hand) med ett ogästvänligt ytskikt som förhindrar gamla frön från att gro så brukar det gå till slut.