Citat:
Ursprungligen postat av
glajarn
Du ska aldrig binda lånet längre än vad du har tänkt bo kvar. Vad som helst kan hända i livet och har du då bundit räntan säg på 25 år och vill flytta då ska banken ha ut sin ränta och det blir en dyr historia. Man måste ha en sjukt hög lön om man ska kunna betala av ett lån på 7 miljoner på 5 år. 83.300 kr månaden sen tillkommer ränta och amortering + alla andra utgifter.
Hur vet man hur länge man bor kvar? Nu vet jag inte hur ofta folk flyttar men det finns väl de som flyttar ett par gånger om året. Sedan andra som bor kvar i samma villa/bostadsrätt i 70 år.
Som sagt, binda räntan på lån, eller bolån tycker jag skulle gälla hela låneperioden, annars riskerar man ju ekonomisk katastrof.
Ponera jag köper en bostadsrätt för 7 mille, ett par år senare är den bara värd 700.000 pga "oförutsedda händelser på bostadsmarknaden"
Hur gör folk då? Jag känner kanske att jag skulle vilja provbo i Sveg. Förlorar jag då resten av värdet på lägenheten eller tar banken den smällen?
Vilket leder mig in på nästa fråga, varför köper inte mäklarfirmorna lägenheterna själva för det belopp de tror de är värda? De försöker ju sälja till så högt pris som möjligt. Då kan väl de betala det priset till mig och sedan sälja lägenheten till vilket pris de nu vill sälja till?
Tycker jag vore smart. Jag vill inte ta något ansvar då jag inte vill förlora stålar.
Nu kraschar ju bostadsmarknaden och snart är hus/bostadsrätter värda en bråkdel av vad de kostar idag.
Hur tänker folk då?
Får jag sålt min lägenhet för 740.000 som jag gav är jag nöjd och glad, men om den skulle bli värd 70.000 vill ju inte jag förlora stålarna mellan det jag betalade och det den säljs för. Det är ju galet