2022-08-12, 21:50
Medlem
Tur man har bra ställt och inte bor i sverige!
Citera
2022-08-13, 10:47
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Du skrev dom att du inte kände till begreppet bolån

Fenomenet vet jag inte vad det kallas, men har kollegor som varit i den grad infantila att de tagit lån på villor, bilar, lägenheter
.

Bolån är en utmärkt lösning för att få råd med sitt boende istället för att betala hyra.

Roligt för dig att du hade pengar till att casha ditt boende, de flesta har inte det om de inte ska spara tills de är 40+, och då dessutom betala hyra under tiden, som ofta är högre än vad ränta plus amortering är på bolånet.

Vet inte varför det är smartare att betala 8000 i hyra (för en boendeform man inte vill ha) istället för 2000 i ränta och 2000 i amortering, men du kan ju upplysa mig...

Jag är enig, men binda ett lån borde vara bundet hela låneperioden oavsett inte bara 5-10 år eller vad det är.
Kan de laborera med räntan under låneperioden kan ju precis vad som helst hända. Det var vad jag åsyftade.
Jag häpnade bara att människor går på det. Vad händer om räntan går upp 1000% "på grund av oförutsedda händelser"?
Inte troligt att det blir så, men finns där någon klausul i bolåneavtal att räntan aldrig får överstiga x antal procent under hela låneperioden?
Annars är jag bara korkad om jag går på det.
Vi säger en trea i Vasastan i Stockholm kostar 7 mille, då måste jag ju budgetera att räntan kan stiga hur mycket som helst.
Det är vad jag menar är idioti. Vem skriver på ett sånt avtal menar jag?
Citera
2022-08-13, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Jag är enig, men binda ett lån borde vara bundet hela låneperioden oavsett inte bara 5-10 år eller vad det är.
Kan de laborera med räntan under låneperioden kan ju precis vad som helst hända. Det var vad jag åsyftade.
Jag häpnade bara att människor går på det. Vad händer om räntan går upp 1000% "på grund av oförutsedda händelser"?
Inte troligt att det blir så, men finns där någon klausul i bolåneavtal att räntan aldrig får överstiga x antal procent under hela låneperioden?
Annars är jag bara korkad om jag går på det.
Vi säger en trea i Vasastan i Stockholm kostar 7 mille, då måste jag ju budgetera att räntan kan stiga hur mycket som helst.
Det är vad jag menar är idioti. Vem skriver på ett sånt avtal menar jag?

Ok, jag är med.

Finns dock inget annat alternativ, 10 år som längst.

Dock räntor på 1000% inte så troligt.
Citera
2022-08-13, 15:26
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ok, jag är med.

Finns dock inget annat alternativ, 10 år som längst.

Dock räntor på 1000% inte så troligt.

Sant, men varför kan jag inte binda lånet till en fast ränta hela låneperioden?

Vet inte hur lång tid det skulle ta att betala av 7 mille, kanske inte tar mer än 5-10 år iofs då blir det ju samma ränta på hela perioden kom jag på nu.
Citera
2022-08-14, 10:13
Medlem
Klaisans avatar
Citat:

Vet inte hur lång tid det skulle ta att betala av 7 mille, kanske inte tar mer än 5-10 år iofs då blir det ju samma ränta på hela perioden kom jag på nu.

Amortera 58 000 skattade sedlar/mån? Folk accepterar ju knappt amorteringen öht. Flashback och rika tillsammans medlemmar klarar absolut en amortering på 58k i månaden, men generellt? Knappast
Citera
2022-08-14, 10:32
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Du ska aldrig binda lånet längre än vad du har tänkt bo kvar. Vad som helst kan hända i livet och har du då bundit räntan säg på 25 år och vill flytta då ska banken ha ut sin ränta och det blir en dyr historia. Man måste ha en sjukt hög lön om man ska kunna betala av ett lån på 7 miljoner på 5 år. 83.300 kr månaden sen tillkommer ränta och amortering + alla andra utgifter.
Citera
2022-08-14, 10:59
Medlem
för 40 år sedan var räntan 15% hos många..bränslepriset är ju ca 50% skatt på..elen ca 35 %..staten får in mängder skatt extra nu med höga priser..så där blir ingen sänkning såklart..men visst är det galet.
Citera
2022-08-14, 14:24
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Du ska aldrig binda lånet längre än vad du har tänkt bo kvar. Vad som helst kan hända i livet och har du då bundit räntan säg på 25 år och vill flytta då ska banken ha ut sin ränta och det blir en dyr historia. Man måste ha en sjukt hög lön om man ska kunna betala av ett lån på 7 miljoner på 5 år. 83.300 kr månaden sen tillkommer ränta och amortering + alla andra utgifter.

Hur vet man hur länge man bor kvar? Nu vet jag inte hur ofta folk flyttar men det finns väl de som flyttar ett par gånger om året. Sedan andra som bor kvar i samma villa/bostadsrätt i 70 år.

Som sagt, binda räntan på lån, eller bolån tycker jag skulle gälla hela låneperioden, annars riskerar man ju ekonomisk katastrof.
Ponera jag köper en bostadsrätt för 7 mille, ett par år senare är den bara värd 700.000 pga "oförutsedda händelser på bostadsmarknaden"
Hur gör folk då? Jag känner kanske att jag skulle vilja provbo i Sveg. Förlorar jag då resten av värdet på lägenheten eller tar banken den smällen?
Vilket leder mig in på nästa fråga, varför köper inte mäklarfirmorna lägenheterna själva för det belopp de tror de är värda? De försöker ju sälja till så högt pris som möjligt. Då kan väl de betala det priset till mig och sedan sälja lägenheten till vilket pris de nu vill sälja till?
Tycker jag vore smart. Jag vill inte ta något ansvar då jag inte vill förlora stålar.
Nu kraschar ju bostadsmarknaden och snart är hus/bostadsrätter värda en bråkdel av vad de kostar idag.
Hur tänker folk då?
Får jag sålt min lägenhet för 740.000 som jag gav är jag nöjd och glad, men om den skulle bli värd 70.000 vill ju inte jag förlora stålarna mellan det jag betalade och det den säljs för. Det är ju galet
Citera
2022-08-14, 17:54
Medlem
Citat:
Hur vet man hur länge man bor kvar? Nu vet jag inte hur ofta folk flyttar men det finns väl de som flyttar ett par gånger om året. Sedan andra som bor kvar i samma villa/bostadsrätt i 70 år.

Som sagt, binda räntan på lån, eller bolån tycker jag skulle gälla hela låneperioden, annars riskerar man ju ekonomisk katastrof.
Ponera jag köper en bostadsrätt för 7 mille, ett par år senare är den bara värd 700.000 pga "oförutsedda händelser på bostadsmarknaden"
Hur gör folk då? Jag känner kanske att jag skulle vilja provbo i Sveg. Förlorar jag då resten av värdet på lägenheten eller tar banken den smällen?
Vilket leder mig in på nästa fråga, varför köper inte mäklarfirmorna lägenheterna själva för det belopp de tror de är värda? De försöker ju sälja till så högt pris som möjligt. Då kan väl de betala det priset till mig och sedan sälja lägenheten till vilket pris de nu vill sälja till?
Tycker jag vore smart. Jag vill inte ta något ansvar då jag inte vill förlora stålar.
Nu kraschar ju bostadsmarknaden och snart är hus/bostadsrätter värda en bråkdel av vad de kostar idag.
Hur tänker folk då?
Får jag sålt min lägenhet för 740.000 som jag gav är jag nöjd och glad, men om den skulle bli värd 70.000 vill ju inte jag förlora stålarna mellan det jag betalade och det den säljs för. Det är ju galet

Alltså, nu blir det ju inte så extrema svängningar, men det är så att om värdet på huset går ner och man får sälja det för mindre än vad man har i lån, då är man fortfarande skyldig banken mellanskillnaden.

Ja, det är risk man tar när man köper hus/bostadsrätt.

Banken tar ingen smäll mer än om du går i personlig konkurs och får skuldsanering.

Ska man inte flytta kvittar det ju, men om man måste flytta är det ju surt. Dock så har ju troligen det nya boendet också gått ner i pris, och blir billigare att köpa. Men finns ju risk då att man inte har någon insats.

Om din lägenhet blir värd 70k (mindre troligt om den var värd 740 på 90-talet) och du måste flytta har du ju inget val om om ingen vill köpa den för mer, eller hur?
Citera
2022-08-14, 20:58
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Alltså, nu blir det ju inte så extrema svängningar, men det är så att om värdet på huset går ner och man får sälja det för mindre än vad man har i lån, då är man fortfarande skyldig banken mellanskillnaden.

Ja, det är risk man tar när man köper hus/bostadsrätt.

Banken tar ingen smäll mer än om du går i personlig konkurs och får skuldsanering.

Ska man inte flytta kvittar det ju, men om man måste flytta är det ju surt. Dock så har ju troligen det nya boendet också gått ner i pris, och blir billigare att köpa. Men finns ju risk då att man inte har någon insats.

Om din lägenhet blir värd 70k (mindre troligt om den var värd 740 på 90-talet) och du måste flytta har du ju inget val om om ingen vill köpa den för mer, eller hur?

Så sant så sant. Men hur gör de som flyttar tre gånger per år? Måste bli väldigt bökigt att hålla på med banker och mäklare och sånt?

Hyresrätt är smart på så sätt att jag är ute efter max tre månaders uppsägningstid.

Därav min andra fråga om mäklare/mäklarfirmor, varför köper inte de lägenheterna själva och säljer vidare istället för allt annat krafs de sysslar med?
Citera
2022-08-14, 21:14
Medlem
Citat:
Så sant så sant. Men hur gör de som flyttar tre gånger per år? Måste bli väldigt bökigt att hålla på med banker och mäklare och sånt?

Hyresrätt är smart på så sätt att jag är ute efter max tre månaders uppsägningstid.

Därav min andra fråga om mäklare/mäklarfirmor, varför köper inte de lägenheterna själva och säljer vidare istället för allt annat krafs de sysslar med?

Då står de som ägare och får ta ev förluster. Nu kan de aldrig förlora pengar. Och den som säljer vill ju ha så mycket så möjligt, (man behöver inte anlita mäklare för att sälja bostad heller) en mäklare som köper själv kommer ju att bjuda så lite så möjligt. Men då är han inte heller mäklare utan fastigetsköpare/säljare. Och det kan man bli rik på, om man har lite kapital och köper rätt objekt.

Flytta 3 ggr per år låter bökigt ja, men det borde inte vara så vanligt.
Citera
2022-08-14, 22:29
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Citat:

Men du skriver att vi är i en krasch nu? Eh nej, det är vi definitivt inte.
Hur tänker folk då?
Svaret på din fråga är att både du och banken förlorar på den kraftiga nedgången. Först förlorar du då banken tvingar dig bort från bostaden och banken tar den i besittning, du blir således av med din egendom men fortsätter ha lån på den som du får jobba ihop precis som vanligt. Banken i sin tur förlorar också då banken inte kan stå och hålla någon tom lägenhet, betala avgift,el och låta den förfalla eller hyra ut, så banken säljer lägenheten till det pris som banken kan få för lägenheten enligt marknadspriset och det blir en förlust för banken i systemen. Stora förluster leder till att bankernas aktieägare (de som äger bankerna är ju aktieägarna) blir av med sina pengar då aktien går ned och sedan blir tvingad till nyemission där antigen staten eller andra går in som delägare i banken på ofta extremt billiga nivåer i förhållande till tidigare ägares aktievärde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in