2022-05-31, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ja, det är ju ett genomgående tema...

"Spain’s annual inflation rate likely accelerated to 8.7 percent in May of 2022, from 8.3 percent in April and above market expectations of 8.3 percent, preliminary estimates showed."

Kanske värt att nämnas att Euron under Maj nådde en botten och har sedan gått upp. Så troligen kommer inflationen att dämpas något i Juni, även om exempelvis oljepriset fortsatt uppåt.

Lite motsatsen till USA, där dollarn steg kraftigt från Februari till mitten av Maj, vilket dämpat inflationen; "låga" 0.3% i April (Från 1.2% i Mars). Men sedan har dollarn vänt ner/stabiliserats och USA lär se inflationen accelerera i Maj-Juni.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2022-05-31 kl. 10:05.
Citera
2022-06-04, 04:22
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Måste du ha en länk för att läsa att inflationen är högsta sen 1997 i Tyskland annars tror du inte mig
25år är ett ganska kort tidspann.
Citera
2022-06-04, 04:38
Medlem
Det slog mig precis att om alla i hela Sverige kollektivt bara slutade snusa så skulle det ta bort alla inflationseffekter på daglig-varor, med råge. Det vill säga det skulle även ta bort alla effekter av de riktiga prishöjningarna, de som kommer i höst. Antagligen skulle nettot fortfarande vara positivt, d.v.s. besparingen skulle slå prisökningarna.

Det skulle däremot vara katastrof för staten. Inte så att staten skulle få "problem" - Sveriges stats finanser är otroligt välmående - men den skulle få mindre pengar att använda på korrupta sätt, mindre pengar till trasiga myndighetspersoner och deras brorsdöttrar. Helt Klart.

Så ni som snusar får väl bestämma er för om ni bryr er mer om Magdalena, eller om kommunistisk ideologi, än om er familj, antar jag.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2022-06-04 kl. 04:41.
Citera
2022-06-04, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
25år är ett ganska kort tidspann.

Nej, om 10 år går jorden under enligt Greta.
Citera
2022-06-04, 06:03
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stortrollet
Inlåningsräntan ligger låååååångt efter inflationen och med tanke på hur sakta FED planerar att höja räntorna kommer det så att förbli i flera år framöver. Börsen är fortfarande enda alternativet.

OMX 30 har sjunkit i runda slängar 13 procent sedan detta skrevs... cash bokstavligen talat i madrassen har tappat 2-4 procent...

Fortfarande mkt luft kvar i börsen.
Citera
2022-06-04, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
OMX 30 har sjunkit i runda slängar 13 procent sedan detta skrevs... cash bokstavligen talat i madrassen har tappat 2-4 procent...

Fortfarande mkt luft kvar i börsen.
Jag vidhåller att börsen är det enda alternativet(till likvid) under de närmsta åren, och att börsen kommer ge högre avkastning än guld, krypto(då tänker jag främst på BTC), fastigheter och andra investeringar som brukar benämnas vara "trygga hamnar" i tider med hög inflation. Jag är dock generellt fortsatt björnig i det stora hela vilket jag skrivit om flera gånger och undviker därför att investera i breda index. OMX30 upplever jag dock inte som särskilt övervärderat längre, men det spelar ingen roll då vi ändå kommer följa med ner om USA börserna fortsätter nedåt.

70% cash och stockpicking med resten är kommer fortsätta vara min melodi det här året. Hur gör du själv i dessa tider?
Citera
2022-06-04, 11:11
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
Nej, om 10 år går jorden under enligt Greta.
Fast varför sk man lyssn på ett Asperger Co barn som inte ens klarar av en normal skolgång.

Iof, folk ser ju upp till och gör som hyper puckade kardashian också så det är väl inte så konstigt.
Citera
2022-06-04, 12:09
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stortrollet
Jag vidhåller att börsen är det enda alternativet(till likvid) under de närmsta åren, och att börsen kommer ge högre avkastning än guld, krypto(då tänker jag främst på BTC), fastigheter och andra investeringar som brukar benämnas vara "trygga hamnar" i tider med hög inflation. Jag är dock generellt fortsatt björnig i det stora hela vilket jag skrivit om flera gånger och undviker därför att investera i breda index. OMX30 upplever jag dock inte som särskilt övervärderat längre, men det spelar ingen roll då vi ändå kommer följa med ner om USA börserna fortsätter nedåt.

70% cash och stockpicking med resten är kommer fortsätta vara min melodi det här året. Hur gör du själv i dessa tider?

Jag investerar i kåken, håller den tip top bl a. Eftersom jag inte tror börsen bottnat kör jag min idiotstrategi - håller mitt sparande konstant genom att av lönen sätta av KPIF + 2% (vad jag uppskattar som verklig inflation) - kostar mig nästan 10 lax i månaden. Sjukt, visst, men har varit en bättre strategi än börsen åtminstone. Egentligen är det en jävla rävsax riks-stanken satt oss i. OK - tvinga ner inflationen till under 3 % mha räntan och marknadsoperationer skulle innebära total kollaps för hela ekonomin. MEN FÖR I HELVETE - varför var då inflationsmålet heligt 2014-18 när vi pga produktivitetshöjningar, globaliseringen etc hade naturlig deflation trots högkonjuktur!!!!???? Naturligtvis borde inte målet formulerats 2 % +/- 1 % utan istället "2 procent, allra högst 3, men blir den 0 så kör vi ingen jävla minusrepa".

Kanske köper någon tomt/kåk/lägenhet i t ex Dominikanska republiken - "billigt" fortfarande jfr t ex Barbados.
Citera
2025-03-18, 18:49
Medlem
tyskarna verkar ha gett sig fan på att trycka upp inflationen och räntor?

"Tyska förbundsdagen röstar ja till grundlagsändringar som möjliggör lån till försvar och infrastruktur på omkring tusen miljarder euro."

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/m...bat-i-tyskland
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in