Citat:
Ursprungligen postat av
stortrollet
Jag vidhåller att börsen är det enda alternativet(till likvid) under de närmsta åren, och att börsen kommer ge högre avkastning än guld, krypto(då tänker jag främst på BTC), fastigheter och andra investeringar som brukar benämnas vara "trygga hamnar" i tider med hög inflation. Jag är dock generellt fortsatt björnig i det stora hela vilket jag skrivit om flera gånger och undviker därför att investera i breda index. OMX30 upplever jag dock inte som särskilt övervärderat längre, men det spelar ingen roll då vi ändå kommer följa med ner om USA börserna fortsätter nedåt.
70% cash och stockpicking med resten är kommer fortsätta vara min melodi det här året. Hur gör du själv i dessa tider?

Jag investerar i kåken, håller den tip top bl a. Eftersom jag inte tror börsen bottnat kör jag min idiotstrategi - håller mitt sparande konstant genom att av lönen sätta av KPIF + 2% (vad jag uppskattar som verklig inflation) - kostar mig nästan 10 lax i månaden. Sjukt, visst, men har varit en bättre strategi än börsen åtminstone. Egentligen är det en jävla rävsax riks-stanken satt oss i. OK - tvinga ner inflationen till under 3 % mha räntan och marknadsoperationer skulle innebära total kollaps för hela ekonomin. MEN FÖR I HELVETE - varför var då inflationsmålet heligt 2014-18 när vi pga produktivitetshöjningar, globaliseringen etc hade naturlig deflation trots högkonjuktur!!!!???? Naturligtvis borde inte målet formulerats 2 % +/- 1 % utan istället "2 procent, allra högst 3, men blir den 0 så kör vi ingen jävla minusrepa".
Kanske köper någon tomt/kåk/lägenhet i t ex Dominikanska republiken - "billigt" fortfarande jfr t ex Barbados.