Citat:
Ursprungligen postat av
Sam.Boyd
En ekonomi där alla stryker varandras skjortor…
Omsättning är inte samma sak som värdeskapande.
Det var en vass liknelse som jag inte hört.
Men det var inte vad han du svarade till föreslog. Kanske gjorde han det tidigare (jag följde inte längre än till inlägget du svarade på).
Hur som helst är jag intresserad av ”the broken window fallacy”.
Att en skenbar aktivitet ger ökad produktivitet men inte ger verkligt värdeskapande.
Man får passa sig för sånt. T.ex. ökad kriminalitet i.o.m. invandring ger ökad aktivitet inom säkerhetsbranschen. Ökat antal väktare etc.
Det ger utslag på produktivitet och BNP till slut. Men har vi blivit rikare? Inte ett dugg. Snarare fattigare, eftersom vi inte kunnat lägga dessa pengar på nåt vi egentligen önskar. Som vård, vägar eller lägre skatt beroende på preferens.
Så med ”broken window fallacy” och invandringen upprätthåller vi ekonomisk aktivitet men som inte ger oss något mer för skatten. Snarare tvärtom.
Kostnaderna för rättsväsendet, privata säkerhetsfirmor, försäkringar, försäkringsutbetalningar ger skenet att det händer en massa ekonomisk aktivitet som ger hög BNP.
Men i det här fallet av fel orsaker. Vilket puttar ut andra initiativ som skulle kunna lett till ökad välfärd, i alla avseenden, vård, skola, infrastruktur, eller bara mer glass på sommarlovet.