2021-10-12, 17:04
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
19,5 år enligt din källa, eller är det jag som läser fel?

Ontopic kan man väl säga att inflationen behövs just nu, risken är att det blir en hård krasch när man börjar med revisionen efter de här konstiga åren.
Du läser helt rätt. Jag skrev fel där. 4 år som jag skrev stämmer ju, men ökningen är till 19.5 för män.

Och då blir minskningen av pensionen från 15kSEK till 12kSEK. Kännbar minskning. Så ska vi få oss längre "slut-semester" måste vi betala in mer pensionsavgift. Eller som man nu säger, vi får vi får jobba lite längre och "slut-semestern" för öka lite mindre. Dvs ökad pensionsålder.

Och fortsätter vi att leva längre och längre efter 65 (vilket framskrivningen säger) så måste antingen pensionsavgifterna höjas eller pensionsåldern. Eller båda. Hade ju varigt vettigt att öka på pensionsavgiften till premiepensionen.
Citera
2021-10-12, 17:09
Medlem
Willy-45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Sant - Scb;s jävla KPIF är rent jäva bedrägeri, slagit vad med en polare om 10k att det för september landar på under 3 % på något magiskt sätt ("så allt är som det ska") - mitt tips är 2,9... trots verklig inflation om åtm det dubbla.

Förstahandsskvaller fr gamla studiekompisar som jobbar på Rb: man börjar (snabbt!) tömma sin egna portföljer på aktier, inser att av negativ realränta uppblåst bubbla någon gång måste spricka.

On topic, "slår rekord".. i Tyskland... knappast - tror alla sett de där bilderna fr Weimarrepubliken med folk med skottkärror av sedlar för att gå och handla bröd...
Nånting händer.
Maten har stigit rejält i pris..
Inflation i DE, de har ju rätt dåliga erfarenheter av "inflation".. vad göra?
KPI? Det fixas nog genom att man tar bort någon för tyngande del..
Räntan? Tja här spelar det iaf mindre roll, huset är nästan betalt..(90%)
Citera
2021-10-12, 17:12
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkennet
Har kollat igenom videon i länken, intressant.

I stora drag tolkade jag det som marknaden ser inflationen (stagflationen) som har börjat komma på bred front. Medan Centralbankerna än så länge står fast vid att det rör sig om tillfällig/övergående inflation pga utbudsbrist.
Tittar vi på KPI i Sverige så står stigande bostadspriser och EL för en stor del av ökningen.

Skulle det blir så att bostadspriserna stannar av och står still några år, vilket väl inte är orimligt alls, så försvinner närmast det bidraget till KPI. Och det är stort. 1.2 pe av KPI.

Och EL-priserna lär falla tillbaka när naturgas-priserna faller tillbaka. Då vänder det bidraget i KPI till ett tillfälligt negativt bidrag.

Sammantaget kan vi få väldigt låga KPI ökningar nästa år.

Och det här borde gälla Tyskland också.

Länder som inte haft stor ökningar i bostadspriser, men ser stigande KPI kan däremot ha skäl till räntehöjning.

Citera
2021-10-12, 17:46
Medlem
TrotylHasses avatar
Frågan är om flera länder försöker dölja den verkliga inflationen? Alla länder sitter inte i samma rävsax som Sverige när det gäller det privata skuldberget och kan redovisa inflationen mer öppet. Om flertalet länder höjer sina räntor så ligger Sverige antagligen pyrt till.
Citera
2021-10-12, 17:52
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Scb borde redovisat septembers KPIF idag, eller behöver man några dagar extra för att fuska till 2,9 %....
Citera
2021-10-12, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Tittar vi på KPI i Sverige så står stigande bostadspriser och EL för en stor del av ökningen.

Skulle det blir så att bostadspriserna stannar av och står still några år, vilket väl inte är orimligt alls, så försvinner närmast det bidraget till KPI. Och det är stort. 1.2 pe av KPI.

Och EL-priserna lär falla tillbaka när naturgas-priserna faller tillbaka. Då vänder det bidraget i KPI till ett tillfälligt negativt bidrag.

Länder som inte haft stor ökningar i bostadspriser, men ser stigande KPI kan däremot ha skäl till räntehöjning.

Jävligt smart av regeringen att se till att all kärnkraft stängs ned så elpriserna rusar. På så sätt får de ju sin älskade inflation som de inte ens kan trolla fram med minusränta.
Citera
2021-10-12, 19:21
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jävligt smart av regeringen att se till att all kärnkraft stängs ned så elpriserna rusar. På så sätt får de ju sin älskade inflation som de inte ens kan trolla fram med minusränta.
Nu har du inte koll alls.

* Den enda nedstängningen som var politisk var Barsebäck. Och det pga danska politiker. Du får vara arg på danskarna.
Resten har varit på rent kommersiella grunder.

* Vi har överproduktion i Sverige på el. Under senaste månaden har producenter i Sverige exporterat för flera kärnreaktorer.
Det är inte någon elbrist i Sverige som driver upp priserna. Det är världsmarknadspris på naturgas, som har dragit iväg sedan i Maj. Kina roar sig med handelskrig med Australien och köper inte så mycket kol därifrån. Och då köps det mer naturgas i stället.
(Och att man i Europa inte riktigt vill köpa naturgas av Gazprom genom NS2).

Kärnkraftslandet Frankrike har så gott som alltid högre el-priser än i dyraste elområdet i Sverige.
Citera
2021-10-12, 19:24
Medlem
Jobba till döds eller lev på bidrag.
Citera
2021-10-12, 20:08
Medlem
Citat:
Nu har du inte koll alls.

* Den enda nedstängningen som var politisk var Barsebäck. Och det pga danska politiker. Du får vara arg på danskarna.
Resten har varit på rent kommersiella grunder.

* Vi har överproduktion i Sverige på el. Under senaste månaden har producenter i Sverige exporterat för flera kärnreaktorer.
Det är inte någon elbrist i Sverige som driver upp priserna. Det är världsmarknadspris på naturgas, som har dragit iväg sedan i Maj. Kina roar sig med handelskrig med Australien och köper inte så mycket kol därifrån. Och då köps det mer naturgas i stället.
(Och att man i Europa inte riktigt vill köpa naturgas av Gazprom genom NS2).

Kärnkraftslandet Frankrike har så gott som alltid högre el-priser än i dyraste elområdet i Sverige.

Nu drev jag med dig. Men att du skulle gå i försvar för din älskade vänsterregering var såklart väntat.
Senast redigerad av flanders 2021-10-12 kl. 20:21.
Citera
2021-10-12, 21:57
Medlem
DVikings avatar
Citat:

El är en del av bostad i KPI. Bostad 1.2 pe, varav el 0.6 pe. Du kan ju själv se det då bostad är en huvudgrupp (4) och el en undergrupp (4.x).
Citera
2021-10-12, 23:15
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
En ekonomi där alla stryker varandras skjortor…
Omsättning är inte samma sak som värdeskapande.
Det var en vass liknelse som jag inte hört.

Men det var inte vad han du svarade till föreslog. Kanske gjorde han det tidigare (jag följde inte längre än till inlägget du svarade på).

Hur som helst är jag intresserad av ”the broken window fallacy”.

Att en skenbar aktivitet ger ökad produktivitet men inte ger verkligt värdeskapande.

Man får passa sig för sånt. T.ex. ökad kriminalitet i.o.m. invandring ger ökad aktivitet inom säkerhetsbranschen. Ökat antal väktare etc.

Det ger utslag på produktivitet och BNP till slut. Men har vi blivit rikare? Inte ett dugg. Snarare fattigare, eftersom vi inte kunnat lägga dessa pengar på nåt vi egentligen önskar. Som vård, vägar eller lägre skatt beroende på preferens.

Så med ”broken window fallacy” och invandringen upprätthåller vi ekonomisk aktivitet men som inte ger oss något mer för skatten. Snarare tvärtom.

Kostnaderna för rättsväsendet, privata säkerhetsfirmor, försäkringar, försäkringsutbetalningar ger skenet att det händer en massa ekonomisk aktivitet som ger hög BNP.

Men i det här fallet av fel orsaker. Vilket puttar ut andra initiativ som skulle kunna lett till ökad välfärd, i alla avseenden, vård, skola, infrastruktur, eller bara mer glass på sommarlovet.
Citera
2021-10-13, 21:25
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
El är en del av bostad i KPI. Bostad 1.2 pe, varav el 0.6 pe. Du kan ju själv se det då bostad är en huvudgrupp (4) och el en undergrupp (4.x).
Ja, i senaste månadsrapporten från SCB listar dom de komponenter som bidrar mest i absoluta tal. Och dom redovisar för en COICOP-grupp. Och de finns på olika nivåer.

El kan vi dock vara säkra på kommer falla tillbaka förr eller senare. Det är bara en tidsfråga.
Och då drar den ned KPI&KPIF.

Bostadspriserna kompenseras för en ganska betydande ränteminsking som skett de senaste 12 månaderna.

Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nu drev jag med dig. Men att du skulle gå i försvar för din älskade vänsterregering var såklart väntat.
Nej, du skriver bara som dom vanliga LSD-drogade i forumet. Samma nivå.
Och du har inte tagit dig ur ruset än. Nu yrar du om regering, fast jag inte skriver om någon sådan. Närmaste vi kommer är danska. Och det lär inte ha varit den du yrar om.

Du har ju ingen substans alls i dina inlägg.

Och att jag håller mig till fakta klarar ni LSD-knaprare inte av. Då skall ni genast fantisera ihop något bisarrt motiv. Att bara acceptera verkligheten är otänkbart för er.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in