• 1
  • 2
2021-10-01, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Dags att byta jobb då kanske eller se över sina utgifter. Man kan komma upp i en årslön i buffert relativt snabbt på en vanlig Svensson lön om man faktiskt använder det som ligger bakom pannbenet. Inget jag skulle förlita mig på att du skulle klara av

Ditt liv låter underhållande.

TS skriver även att det är denna månad han har 2300 och ej tidigare månader där vi kan utgå från att han haft en full lön.
Jo jo. Men mitt liv är allt annat än underhållande.
Har du sett funny games? https://www.dailymotion.com/video/x2670u4
En rätt dålig sadistisk film men den visar att nonchalanta äckel som du inte kommer undan om du låter mig falla. Att du inte bara fattar att jag tar till våld om jag blir hemlös och ser ett hem. Okej, jag kanske inte gör som dom i filmen, men jag gör vad jag kan för att inte frysa ihjäl i ett iskallt ikealand. 🥺
Citera
2021-10-01, 09:09
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koskenfilosofen
Hej! Det är så här att jag har bytt jobb i mitten av augusti från ett jobb med lön samma månaden till ett med lön månaden efter. Fick ut en halv månadslön nu den 25de. Såklart var det en månad när skatt, trängsel skatt osv skulle in så ligger på 2300kr efter allt är betald. Jag bor själv å har ett typiskt ungkarls utbud på mat och jobbar borta mån-torsdag. Så jag lär behöva handla lite mat osv. Nu till frågan hur löser jag detta? Vet att jag kan låna av min far men tycker det är sjukt jobbigt att ej klara mej själv. Och är redan skyldig han pengar för andra månader där det gått åt pipan. Men när jag får lön så får han 3-5 tusen tbaka varje månad. Finns de nå sätt att få dom å räcka längre? Tips å trix?

Eftersom du redan fått bra tips om matlådor och liknande ska jag inte upprepa mig om det annat än att jag vill betona hur bra ide det är att göra så. Annars rent generellt när du gör matlådor:

Brunt ris mättar bättre än vitt, fullkorspasta mättar bättre än vanlig pasta.
Vill du ha köttfärs i ditt ris och din pasta kommer man väldigt långt med mindre köttfärs än man tror, speciellt om man kryddar den bra.
Tråkiga matlådor blir roligare med billiga och dryga såser, en sked yoghurt och/eller några droppar tabasco/citronkoncentrat/chilliolja/vinäger med olja etc etc, livar upp lådorna något enormt, och det är mycket billigt och drygt.
Citera
2021-10-01, 09:31
Medlem
lfhs avatar
Ta utav din buffert. Vet att det känns jobbigt att ta av den när det kanske har tagit ett år att spara ihop den, men det är ju faktiskt precis till såna här saker man har den. Sen är det bara att fylla på den igen när lönen på det nya jobbet börjar rulla in.
Citera
2021-10-01, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Ta utav din buffert. Vet att det känns jobbigt att ta av den när det kanske har tagit ett år att spara ihop den, men det är ju faktiskt precis till såna här saker man har den. Sen är det bara att fylla på den igen när lönen på det nya jobbet börjar rulla in.

Han har haft så dålig framförhållning att han saknar buffert, så man bäddar får man ligga.
Ett alternativ är att han ansöker om kredit på betalkortet, kan också användas som buffert.
Citera
2021-10-01, 09:40
Medlem
Kreditkort borde väl kirra biffen billigt och enkelt?
Citera
2021-10-01, 11:57
Medlem
rutenskuts avatar
billig mat/recept på länken nedan
https://undertian.com/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto