2021-09-30, 15:53
Medlem
L3nn4rts avatar
Jag har problem med att komma ihåg datum för möten och annat viktigt, speciellt om de ligger längre fram i tiden.

När jag tillexempel har en tid hos läkaren inbokad så brukar jag få ett sms dagen innan. Jag har insett att det är vad som funkar bäst för mig, men jag skulle vilja kunna göra på samma sätt själv. Det måste vara sms och inte någon annan notis då jag har en tendens att klicka bort dessa notiser och sen är de avaktiverade. Ett sms verkar jag reagera annorlunda på. Jag har mail på outlook och tänkte att de kanske har en liknande funktion där man kan fixa det via deras kalender, men tydligen har de tagit bort den funktionen.

Någon som vet vad jag kan använda mig av? Kanske måste skaffa gmail?
Citera
2021-09-30, 16:04
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Jag har problem med att komma ihåg datum för möten och annat viktigt, speciellt om de ligger längre fram i tiden.

När jag tillexempel har en tid hos läkaren inbokad så brukar jag få ett sms dagen innan. Jag har insett att det är vad som funkar bäst för mig, men jag skulle vilja kunna göra på samma sätt själv. Det måste vara sms och inte någon annan notis då jag har en tendens att klicka bort dessa notiser och sen är de avaktiverade. Ett sms verkar jag reagera annorlunda på. Jag har mail på outlook och tänkte att de kanske har en liknande funktion där man kan fixa det via deras kalender, men tydligen har de tagit bort den funktionen.

Finns det ingen kalender i Outlook? Som har reminders? Jag kör Thunderbird och får reminders, fast mail, inte SMS, inte kollat om det går att figga.
Kalendern i telefonen kanske kan fixa det, den har väl reminders?
Citera
2021-09-30, 16:15
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Finns det ingen kalender i Outlook? Som har reminders? Jag kör Thunderbird och får reminders, fast mail, inte SMS, inte kollat om det går att figga.
Kalendern i telefonen kanske kan fixa det, den har väl reminders?

Jag har en gammal skräptelefon och jag har provat med "interna" reminders men de försvinner efter jag har läst dom. Såg nu att outlook har en app att ladda ner, ska testa den och se.
Citera
2021-09-30, 22:46
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt

Såna här automatiseringsgrejer gillar jag och har gjort en del av.
Att skicka ett automatiskt mejl till sig själv baserat på påminnelser/kalenderhändelser är relativt enkelt. Där skulle jag personligen använda Google Apps Scripts som både har tillgång till mejl och till kalender.

Att skicka SMS är lite knepigare eftersom du måste ha en SMS-leverantör. Det finns några SMS-leverantörer som fungerar i Sverige som är billiga och till och med gratis på ett begränsat antal. Eftersom det ligger i dessa leverantörers intresse att det ska vara lätt att skicka SMS (så att de kan ta betalt) har de ofta en lätttillgänglig API för detta. En sådan API kan också kallas på genom Google Apps Script (genom ett vanligt webbanrop/CURL).

Om du kör iPhone är ett alternativ att köra Shortcuts för att antingen göra en notifiering eller (vilken är en omväg - men vad du efterlyser) skicka ett API-anrop till ovan nämnd SMS-tjänst så att du får ett SMS till samma iPhone

Edit: Föreslår också att du kollar runt lite på tjänster som IFTTT och Zapier. I vart fall på Android kanske de kan hjälpa till med ditt problem - utan programmering - i alla fall om de stödjer en svensk SMS-tjänst.

Hittade bl.a. detta: https://zapier.com/blog/google-calendar-sms-tutorial/
Senast redigerad av Enterprise 2021-09-30 kl. 23:40.
Citera
2021-10-01, 11:16
Medlem
Zilvios avatar
Nätverk och datorkommunikation --> Övriga dator- och IT-diskussioner
/Moderator
Citera
2021-10-01, 13:37
Medlem
kimdah2002s avatar
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.hnib.smslater&hl=en_US&gl=US

Eller någon annan sms app som har den funktionen inbyggd...
Senast redigerad av kimdah2002 2021-10-01 kl. 13:40.
Citera
2021-10-01, 14:47
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.hnib.smslater&hl=en_US&gl=US

Eller någon annan sms app som har den funktionen inbyggd...
Hmm, tror inte detta är vad TS efterlyser.
TS vill ju ha ett SMS innan en kalenderhändelse inträffar, precis som tandläkaren kör med.
Denna app kan ju skicka SMS (och schemalägga detta), men kan den verkligen göra det automatiskt triggat av inträffade kalenderhändelser?
Citera
2021-10-01, 15:36
Medlem
miikoss avatar
Jag kör appen Aura Spondi för att boka in samtal.

Tycker appen är bra, man kan ställa in så att den ringer kan välja med knapptelefon att bli uppringda en viss tid med tror jag, är inte helt säker, var länge sedan jag inte svarade när någon ringer.

Man ska kunna boka in uppgifter med, men har aldrig lyckas göra det.

Appen fungerar som din röstbrevlåda, så inkommande samtal som man avisar går till appen/serven och så får uppringaren meddelande/menyval.
Citera
2021-10-07, 19:24
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Såna här automatiseringsgrejer gillar jag och har gjort en del av.
Att skicka ett automatiskt mejl till sig själv baserat på påminnelser/kalenderhändelser är relativt enkelt. Där skulle jag personligen använda Google Apps Scripts som både har tillgång till mejl och till kalender.

Att skicka SMS är lite knepigare eftersom du måste ha en SMS-leverantör. Det finns några SMS-leverantörer som fungerar i Sverige som är billiga och till och med gratis på ett begränsat antal. Eftersom det ligger i dessa leverantörers intresse att det ska vara lätt att skicka SMS (så att de kan ta betalt) har de ofta en lätttillgänglig API för detta. En sådan API kan också kallas på genom Google Apps Script (genom ett vanligt webbanrop/CURL).

Om du kör iPhone är ett alternativ att köra Shortcuts för att antingen göra en notifiering eller (vilken är en omväg - men vad du efterlyser) skicka ett API-anrop till ovan nämnd SMS-tjänst så att du får ett SMS till samma iPhone

Edit: Föreslår också att du kollar runt lite på tjänster som IFTTT och Zapier. I vart fall på Android kanske de kan hjälpa till med ditt problem - utan programmering - i alla fall om de stödjer en svensk SMS-tjänst.

Hittade bl.a. detta: https://zapier.com/blog/google-calendar-sms-tutorial/

Tack för ditt tips!

Ska sätta mig in i det där i helgen och se om jag lyckas få till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in