Citat:
Ursprungligen postat av
L3nn4rt
Jag har problem med att komma ihåg datum för möten och annat viktigt, speciellt om de ligger längre fram i tiden.
När jag tillexempel har en tid hos läkaren inbokad så brukar jag få ett sms dagen innan. Jag har insett att det är vad som funkar bäst för mig, men jag skulle vilja kunna göra på samma sätt själv. Det måste vara sms och inte någon annan notis då jag har en tendens att klicka bort dessa notiser och sen är de avaktiverade. Ett sms verkar jag reagera annorlunda på. Jag har mail på outlook och tänkte att de kanske har en liknande funktion där man kan fixa det via deras kalender, men tydligen har de tagit bort den funktionen.
Någon som vet vad jag kan använda mig av? Kanske måste skaffa gmail?
Såna här automatiseringsgrejer gillar jag och har gjort en del av.
Att skicka ett automatiskt mejl till sig själv baserat på påminnelser/kalenderhändelser är relativt enkelt. Där skulle jag personligen använda Google Apps Scripts som både har tillgång till mejl och till kalender.
Att skicka SMS är lite knepigare eftersom du måste ha en SMS-leverantör. Det finns
några SMS-leverantörer som fungerar i Sverige som är billiga och till och med gratis på ett begränsat antal. Eftersom det ligger i dessa leverantörers intresse att det ska vara lätt att skicka SMS (så att de kan ta betalt) har de ofta en lätttillgänglig API för detta. En sådan API kan också kallas på genom Google Apps Script (genom ett vanligt webbanrop/CURL).
Om du kör iPhone är ett alternativ att köra Shortcuts för att antingen göra en notifiering eller (vilken är en omväg - men vad du efterlyser) skicka ett API-anrop till ovan nämnd SMS-tjänst så att du får ett SMS till samma iPhone
Edit: Föreslår också att du kollar runt lite på tjänster som IFTTT och Zapier. I vart fall på Android kanske de kan hjälpa till med ditt problem - utan programmering - i alla fall om de stödjer en svensk SMS-tjänst.
Hittade bl.a. detta:
https://zapier.com/blog/google-calendar-sms-tutorial/