Citat:
Tesla är de enda som tex kräver, eller iaf rekommenderar att bromsarna ska smörjas varje 2000.e mil eller en gång per år.
Likaså byte av kupeluftfilter ingår i teslas servicerekommendation.
Även AC-service är en punkt i teslas serviceprotokoll.
Vidare, precis som på alla andra elbilar, ska man också byta bromsvätskan regelbundet, 2 till 3 års intervall.
Samt även byte av kylvätska efter några år.
Startbatteriet bör även bytas på elbilar efter 3 år, pga att det motioneras mindre på elbilar.
Byte av oljan i växellådan är en rekommendation.
Viktiga servicepunkter är ju också en generell kontroll av bilen och chassikomponenter etc, tex bromsar och fjädrar, stötdämapre etc.
Hyundai/Kia drar det till sin spets och kräver lite väl täta serviceintervaller på sina elbilar, - varje 1.500.e mil/en gång per år.
Renault har tex varje 3.000.e mil/en gång per år.
VW har ingen km-begränsning och kräver service bara vartannat år.
Likaså byte av kupeluftfilter ingår i teslas servicerekommendation.
Även AC-service är en punkt i teslas serviceprotokoll.
Vidare, precis som på alla andra elbilar, ska man också byta bromsvätskan regelbundet, 2 till 3 års intervall.
Samt även byte av kylvätska efter några år.
Startbatteriet bör även bytas på elbilar efter 3 år, pga att det motioneras mindre på elbilar.
Byte av oljan i växellådan är en rekommendation.
Viktiga servicepunkter är ju också en generell kontroll av bilen och chassikomponenter etc, tex bromsar och fjädrar, stötdämapre etc.
Hyundai/Kia drar det till sin spets och kräver lite väl täta serviceintervaller på sina elbilar, - varje 1.500.e mil/en gång per år.
Renault har tex varje 3.000.e mil/en gång per år.
VW har ingen km-begränsning och kräver service bara vartannat år.
Om man nu är lite händig och inte har så gott om pengar som du verkar ha så gör man så här:
1. Bromsarna: Man ser över beläggens tjocklek när man byter hjul eller när man märker oljud när man bromsar. Att de plötsligt skulle ta slut mellan hjulbytena är osannolikt. De slits ju knappt eftersom man motorbromsar.
2. Kupéfilter. Vad är det? Jag har inget.
3. AC-service gör man när AC inte fungerar. Man märker när den inte fungerar och i Sverige klarar man sig utan. Jag körde flera år innan jag fyllde på kylmedel.
4. Bromsvätska kompletterar man när man ändå byter t.ex bromsok eller luftar bromsarna av andra orsaker.
5. Kylvätska. Beror på lösningen. Tesla: Låga temperaturer, plastslangar i batteriet, aluminium i motorn. Tveksamt om det behöver bytas överhuvudtaget.
6: Startbatteriet byter man när det inte håller laddning. Står på skärmen vilken spänning det har.
7. Växellådsolja. Har inte bytt på min fossil som gått 25000 mil så varför besvära sig.
8. Fjädrar, stötdämpare o.s.v. märker man ju när de går sönder. Bilen lutar lite och slutar inte gunga när man trycker ner bilen. Bilen går att köra ändå. Inget underhåll behövs.
Service och underhåll är väl mest motiverat om man använder bilen i jobbet eller som utryckningsfordon där det inte bör hända oförutsedda saker.
För nöjeskörning klara man sig utan.
Senast redigerad av PeterNoster 2021-11-22 kl. 19:25.
Senast redigerad av PeterNoster 2021-11-22 kl. 19:25.