2021-10-02, 01:47
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Är det bara jag som tycker att MGM påminner lite om Arthur Fleck?

Hoppas de hittar honom snart, men det lär de väl göra. Han känns inte precis som en person som har kapacitet att hålla sig undan någon längre tid. Hittar de honom inte inom någon vecka så tippar jag att han ligger död någonstans.

Samma här. Tyvärr. Hade varit intressant om han gömt sig i maskinrummet på Polen-färjan från Ystad, liftat med en långtradare utklädd till kvinna eller intagit någons vinterbonade kolonistuga - men att han skulle taga sig av daga med ett spektakel utan ngt kvar att förlora - känns mer sannolikt, tyvärr.
Senast redigerad av Xedome 2021-10-02 kl. 01:51.
Citera
2021-10-02, 01:50
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasgott
Djupt tragiskt. Vem vet, kanske en gnistrande kärnfrisk individ som succssesivt blivit totalt nedbruten av anledningar vi inte har en aning om. Inte för att det försvarar någonting överhuvudtaget av vad som skett eller vad han gjort.

Ja, man blir onekligen nyfiken på hans historia, när man försöker förstå det här dådet..

Tänker iofs, att det är lite svårt att tro, att han skulle varit kärnfrisk.
Men kan tänka mig att en hel del av hans avvikelser utgår ifrån familjestrukturen hemma - i kombination med svårigheter, motgångar senare i livet.
Senast redigerad av Xedome 2021-10-02 kl. 01:54.
Citera
2021-10-02, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Ja, man blir onekligen nyfiken på hans historia, när man försöker förstå det här dådet..

Hur fick han råd till bomben med socialbidrag? Morsan?
Citera
2021-10-02, 01:56
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow

Har fått för mig, att det handlar om kunskap snarare än resurser. Att han tillägnat sig kunskap om hur kemiska ämnen reagerar (grannarnas utsagor, vittnet om de gånger han setts på 6:an utanför Chalmers, osv. Men jag vet inte. Undrar över Chalmers - kopplingen.)
Senast redigerad av Xedome 2021-10-02 kl. 02:00.
Citera
2021-10-02, 01:58
Medlem
activateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guy86
Vem hjälpte en granne att få ner sitt barn? Mark Lorentzon? Lars sa i en intervju med Aftonbladet att Mark stod och tittade på innan han gick därifrån, fast jag läste kanske fel?

Lars hjälpte grannen med ungen.
Ok, det kan vara jag som har missat att Mark stod kvar och tittade på.

Hur som helst så tror jag fortfarande inte ett skit på att Lars skrek "Vad har du gjort din jävel" till Mark. Det är bullshit gubben drar i media med förhoppningen av att få knulla, eller nåt.
Citera
2021-10-02, 02:04
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av activated
Lars hjälpte grannen med ungen.
Ok, det kan vara jag som har missat att Mark stod kvar och tittade på.

Hur som helst så tror jag fortfarande inte ett skit på att Lars skrek "Vad har du gjort din jävel" till Mark. Det är bullshit gubben drar i media med förhoppningen av att få knulla, eller nåt.

Instämmer. Reagerade på, att även ML då skulle ha svarat : "- Du får inte göra så här!" riktat till.. Hyresvärden (!).

Inget bra läge att ge sig till känna
Värden var inte där, då.
Annat vittne anger att han lugnt gick därifrån utan åthävor..

Knepigt och oetiskt när media nödvändigtvis måste skaka fram historier från nyss traumatiserade människor.

Vet väl alla, att vittnesmål ändrar sig snabbt under påverkan av tid, affekt, osv.
Senast redigerad av Xedome 2021-10-02 kl. 02:07.
Citera
2021-10-02, 02:09
Medlem
Hmmm....många frågor som fortfarande är obesvarade men det kanske kommer om dom hittar honom levande?

Vill han verkligen ha rättvisa så borde han ge sig till myndigheterna och genomgå en RIKTIG rättegång om allt som hänt honom! Visst...Han åker in garanterat men kanske med sin heder och ära i behåll i sin värld?!
Citera
2021-10-02, 02:15
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Hmmm....många frågor som fortfarande är obesvarade men det kanske kommer om dom hittar honom levande?

Vill han verklgen ha rättvisa så borde han ge sig till myndigheterna och genomgå en RIKTIG rättegång om allt som hänt honom! Visst...Han åker in garanterat men kanske med sin heder och ära i behåll i sin värld?!

Tror det är just heder (stölderna), ära (yrkeslivet, vuxenlivet gick åt helvete) och självbild, som fått honom att slutligen ge upp sin kamp mot de självupplevda orättvisorna han tycker har pådyvlats honom.

Vilket ju är en villfarelse - om man inte räknar med när skadan kan ha tillfogats honom från början, tex. i barndomen.

Kanske projicerar han beroendet av sin mammas ev. dysfunktionella auktoritet på omgivningen (hyresvärden, chefen äldreboendet, mammans läkare).

Annars förstör han den viktigaste sinnebilden för trygghet. Som samtidigt är en symbol för total osjälvständighet, auktoritet och beroende.

Han ger upp invärtes - men hävdar samtidigt sin okränkbarhet genom "hämnd" med attentatet ("-Ska jag inte få bo här, där jag bott i 40 år, så ska ingen det!!")

Genom att göra lägenheterna obrukbara - lyckas han indirekt att annullera vräkningen. Och samtidigt försätta alla i samma hemlösa sits, som han själv.

En oförenlig kombination: Han vet att slaget är förlorat - lyckas inte kompensera för sina tillkortakommanden och de avvikelser han vet om att han har - ens inför sig själv.

Det som återstår då, är kanske självmord?

Bara lite nattligt svammel från min sida.
Senast redigerad av Xedome 2021-10-02 kl. 02:50.
Citera
2021-10-02, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Men du, för ditt eget livs skull är det en dålig idé.

Känslan av makt är en av de värsta droger som finns. Se på revolutionens ledare, al-Gaddafi. Utan tvekan hade han kunnat sticka från Libyen med massor av pengar och livet i behåll, men han valde att dö i sin bunker, om uttrycket ursäktas.

Det är helt känslostyrda beslut som inte gagnar det egna välbefinnandet, och i många fall inte många andras heller.

I det här fallet vill jag också säga att gärningsmannens reaktion var meningslös. Det var ju knappast de boende på Övre Husargatan som var hans fiender, eller bostadsbolaget.

Helt riktigt, men han tänkte inte så långt. Han ville bara ta hämnd på det förfärliga samhället Sverige är.

"Men du, för ditt eget livs skull är det en dålig idé."

Jag själv bor inte i Sverige, jag har ett fantastiskt liv, men det jag menar är att jag kan relatera till viljan att ge igen på samhället om man känner sig riktigt illa behandlad.

Nu tror jag inte att det kommer att ske, men om mitt liv verkligen gick åt helvete och allt var förlorat; den tjänsteman som beslutade om vräkning hade fått en hel hyrbil full av TATP på uppfarten. Jag hade bombat bort hela byn han bodde I.

Så jag kan verkligen relatera till Tingström osv. utan att själv vara ute för att göra något. Det är en speciell och härlig tillfredsställelse i hämnd. Riktig hämnd.
Citera
2021-10-02, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Tror det är just heder (stölderna), ära (yrkeslivet, vuxenlivet gick åt helvete) och självbild, som fått honom att slutligen ge upp sin kamp mot de självupplevda orättvisorna han tycker har pådyvlats honom.

Vilket ju är en villfarelse - om man inte räknar med när skadan kan ha tillfogats honom från början, tex. i barndomen.

Kanske projicerar han beroendet av sin mammas ev. dysfunktionella auktoritet på omgivningen (hyresvärden, chefen äldreboendet, mammans läkare).

Annars förstör han den viktigaste sinnebilden för trygghet. Som samtidigt är en symbol för total osjälvständighet, auktoritet och beroende.

Han ger upp invärtes - men hävdar samtidigt sin okränkbarhet genom "hämnd" med attentatet ("-Ska jag inte få bo här, där jag bott i 40 år, så ska ingen det!!")

Genom att göra lägenheterna obrukbara - lyckas han indirekt att annullera vräkningen. Och samtidigt försätta alla i samma hemlösa sits, som han själv.

En oförenlig kombination - där han vet att slaget är förlorat - och han inte lyckas kompensera för sina tillkortakommanden och de avvikelser han vet om - ens inför sig själv.

Bara lite nattligt svammel från min sida.

Ja, han tar på sig något kraftfullt genom det han gjorde.
Citera
2021-10-02, 02:55
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Helt riktigt, men han tänkte inte så långt. Han ville bara ta hämnd på det förfärliga samhället Sverige är.

"Men du, för ditt eget livs skull är det en dålig idé."

Jag själv bor inte i Sverige, jag har ett fantastiskt liv, men det jag menar är att jag kan relatera till viljan att ge igen på samhället om man känner sig riktigt illa behandlad.

Nu tror jag inte att det kommer att ske, men om mitt liv verkligen gick åt helvete och allt var förlorat; den tjänsteman som beslutade om vräkning hade fått en hel hyrbil full av TATP på uppfarten. Jag hade bombat bort hela byn han bodde I.

Så jag kan verkligen relatera till Tingström osv. utan att själv vara ute för att göra något. Det är en speciell och härlig tillfredsställelse i hämnd. Riktig hämnd.

Jo, jag förstår det mycket väl, men det fungerar inte i ett utvecklat samhälle.

Det är som en bekant till mig från Kina sade; någon annan är alltid bättre. Då hade hon ändå kvalificerat sig genom deras skolsystem för att få åka till Sverige och studera. Ibland måste man inse att man simmar i ett stim, och inte är så mycket bättre än någon annan.

Riktig hämnd innebär väl att man kan njuta av frukterna?

Lorentzon lär inte göra det.

Att njuta av hämnden skulle jag säga är som att njuta av segern, men vad händer om den seger man vunnit har fått alla andra barn att springa från sandlådan, och skapat ovänner över en barnalek?
Citera
2021-10-02, 03:01
Avslutad
Citat:

Knivskarp fråga. Jag tror du har rätt. Antingen socialbidrag eller morsan. Det finns nog inga andra sätt att få tag på pengar. Jag kan då inte se något annat sätt oavsett hur mycket jag än försöker. Och hade det funnits något annat sätt så vore det värsta ändå att få lite pengar av sin egen mor.

Kom igen..
Senast redigerad av Kalasgott 2021-10-02 kl. 03:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in