2021-09-30, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Nej, raka motsatsen. Det är extra fascinerande om det är just en svensk-polsk jude eftersom man förväntar sig att en sådan person jobbar som advokat, revisor, läkare, ägare av någon butik osv. Städad laglydig individ - I alla fall inte någon som tar till fysiskt våld!

Det måste slagit slint fullständigt i huvudet på honom, oavsett hans etnicitet --- han är ju uppenbarligen inte med i ett kriminellt gäng och han är inte musse. Verkar som att han helt enkelt är lite koko i huvudet.

Han kanske satt och läste om alla dessa sprängningar under de senaste månaderna och tänkte "kan dom, så kan tamejfan jag... Nu ska jag visa dem hur det går när de kör över mig och min mor".

Vad har han för yrke?
Har han någon utbildning eller yrkeskunskap?
För det första verkar det vara hittepå att han är jude. För det andra så är han antagligen galen. Det är ett tillstånd som människor av alla raser och religioner kan drabbas av.
Citera
2021-09-30, 22:27
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Sant förvisso. Samtidigt känns inte MGM riktigt som en person med så mycket kontakter över huvud taget, men man ska väl aldrig säga aldrig.

Angående laviner så har jag ingen aning alls.

Det finns dokumentation och på nätet om hur man bygger en bomb. Det som sen behövs kan man få tag i online och i bygg/trädgårdsbutiker... MEN vissa komponenter rapporteras det till någon myndighet, om folk köper. Dessa kollar sen upp så att inte samma personer köper flera olika saker som behövs för att bygga en bomb. I så fall kollas denne upp - så är det tänkt.

Naturligtvis går det att komma runt det här genom att handla utomlands, kanske för kontanter osv. Men myndigheterna runt om i Europa håller koll på försäljningen av de aktiva substanserna som används i en bomb.

Det förekommer regelbundet att folk åker dit enbart för att de köpt flera aktiva substanser som kan användas för att bygga en bomb, utan att de kan ange varför.
Polisen fixar då husrannsakan och tar deras mobil och dator - har de då en bombmanual och något som ser ut som planer på ett bombdåd, så åker de dit för anstiftan eller något liknande. Detta händer hela tiden och rapporteras i media - speciellt i t.ex. Storbritannien, men det hände nyligen i Stockholm faktiskt. Någon åkte dit INNAN han faktiskt utfört dådet, just för att han hade handlat saker som kan användas till att bygga en bomb , samt vad han hade på sin dator.
Senast redigerad av gullfia 2021-09-30 kl. 22:34.
Citera
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Måste vara rätt nervöst i Göteborg nu när en sådan galning går lös.

Det tror jag inte förutom en o annan svagsint person men att så är det ju alltid och att media piskar upp redigt i det här fallet, karln är i princip dömd på förhand.

Vad ska det finnas att vara rädd för med den lille ensamme feminine mannen?

Hoppas att man finner honom för hans egen skull, är det inte han och att han är psykiskt ostabil då lär han ju vara redigt uppskrämd vid det här laget och gör allt för att hålla sig undan..
Senast redigerad av Hursomhelsting 2021-09-30 kl. 22:29.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Karln som efterlyses har alltså ett personnummer som redan vid födseln gör honom till svensk medborgare, trots att han är född i Gdansk.

Personligen struntar jag i var han är född, men jag har förstått att det är viktigt för andra här på FB.

Statistiska Centralbyrån skriver om Födelsenummer före 1990:

Utöver de nummer som var reserverade för Riksskatteverket hade RSV även
tillgång till alla nummer som inte gått åt för de olika länsstyrelsernas tilldelning.
En person som invandrade kunde därför få ett födelsenummer från vilket läns
nummerserie som helst
.

https://www.scb.se/contentassets/8d9d985ca9c84c6e8d879cc89a8ae479/ov9999_2016a01_br_be96br1601.pdf
Citera
2021-09-30, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trackid
Är väl knappast troligt han kommer att röra sig i området nu.
Men koll kan man ju ha.

Han gillar ju sin morsa så varför inte använda henne som lockbete. Han har ju hängt vid hennes fönster tidigare var det väl nån som skrev? Låt det se tomt ut o ligg i bakhåll
Citera
Medlem
Geheimniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Switchblades
Njää, vart i förrådet flera gånger. Senast kvällen innan explosionen. Han har nästan alla sina saker inplastade, även sunkiga skor. Men såg inte ut som om det var annat än ”skräp”. Dock fanns flera ”heavy weight”-lådor som man inte kunde se innehållet i.

Det ser man även spår av på bilderna från FUP:en. Står flera ihopknutna påsar på golvet. Ser bl a ut att innehålla kvitton. Typiskt hoarderbeteende. Flera av kvittona är nerkladdade med ytterligare noteringar. Kan även säga att det omtalade numret av Elle har åtminstone 20 år på nacken.
Citera
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
Svensk GM?

Jag bara undrar eftersom mainstreammedia överrapporterar om det gånger 1000000000000000000..... Oproportionerligt mycket...
Skrivits mer om detta redan än vad tiotusentals somaliska och MENA mördare och våldtäktsmän sammanlagt fått ihop på aftonbladet, expressen med mera.

"överrapporterar" ?

Ett av de värsta sprängdåden i modern historia, hundratals människor hemlösa, 4 på intensiven inledningsvis. Och idag en dramatisk jakt efter att han bombhotat ytterligare ett område.

Och han ser ut som en tvättäkta psykopat, Hanibal Lector.

Nej du, här överrapporteras inget.
Citera
2021-09-30, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sohefall
var inte ens de inlägget jag ref till... de jag såg va typ att jag såg en knepig granne.. kunde nästan ta på honom.. folk undrade varför den personen va vaken så tidigt.. osv.. sen skrevs de att bara för att du är knepig så spränger du inte bomber.. kontentan av mitt inlägg är att ofta VÄLDIGT ofta kommer det en FB som vet saker.. men blir idiotförklarade.. kanske dags att tänka om alla som skriver kanske inte är idioter.. och kanske är det mest osannolika det som är sanningen...

Men det är ju å andra sidan sant.
Bara för att man är knepig, betyder det ju nödvändigtvis inte att man spränger bomber.
Jag känner flera mer eller mindre knepiga personer. De spränger inga bomber.
Det som Switchblade skrev däremot, följt av knepigheter om personen i fråga, gav ju en annan vinkel.
Att bara vara knepig gör varken till eller från för polisen. Det bor säkert 100 knepiga personer på Övre Husargatan, beroende på vem du frågar.
Citera
2021-09-30, 22:32
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Tror ni att sov den natten? Sprängningen hände fem på morgonen, kan han ha lyssnat på death-metal och runkat som en galning för att komma i rätt stämning?

Vi måste ändå berömma honom för hans humanitet han valde en tidpunkt då det var folktomt,
han ville skada byggnaden , inte människor.

I sammanhanget kan jag nämna den ende och störste polske terroristen Unabombaren- Ted Kaczynski som gäckade FBI i över 20 års tid och som tvingade tidningar i USA att trycka hans manifest.
Han var matematikprofessor på Berkley universitet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Theodore_Kaczynski
Just det! Unabombaren var en fascinerande person faktiskt. Överintelligent om något. Han fick en fix idé och kunde inte släppa den - har för mig att han var något av en "luddite".

Vi måste verkligen ta reda på M.L har för utbildning och vad han jobbar med. Är han uppvuxen i Sverige så måste det gå att hitta var/om han pluggade och hur han försörjt sig.
Hur hittar man detta?

Jag avskyr att Sverige är det land i världen där det är lättast att snoka om folk på nätet - men i just sådana här sammanhang så är det ju väldigt bra.
Citera
2021-09-30, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Någonstans läste jag att någon granne sett att han plastat in förrådet. Kan bomben varit så enkelt att han snott någon större gasolbrännare eller ett par st, låtit dessa ”pysa” och fylla hans plastbubbla till förråd tills gasen antingen hittat ut eller om han gjort någon enklare utlösare.

Jag har så svårt att tro att han lyckats hitta dynamit eller annat.

Du menar vi är tillbaka på P10.

Senario han placerar P10 i Hissen spärrar dörr glipa anlägger brand inplastade förrådet som får röken uppåt tills det bränner igenom plasten gasen antänds och spränger hissen.
Eller omvänt senario bränbart i hissen trapphuset och gasen i förådet.
Citera
2021-09-30, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Har han gjort lumpen?
Haft ett arbete?

.

Jobbat i Norge stod det längre bak i tråden men det verkar som att det sket sig.
Lumpen har jag inte läst något om.
Intelligent galning utan spärrar med stort hat och inget att förlora.
Dags att börja hjälpa till och leta efter honom ungefär med fullt på grejor i bilen.
Den här liraren måste åka fast omgående. Vilken jävla vettvilling!
Citera
2021-09-30, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geheimnis
Det ser man även spår av på bilderna från FUP:en. Står flera ihopknutna påsar på golvet. Ser bl a ut att innehålla kvitton. Typiskt hoarderbeteende. Flera av kvittona är nerkladdade med ytterligare noteringar. Kan även säga att det omtalade numret av Elle har åtminstone 20 år på nacken.

Säkert hans mammas som bodde där tidigare. Fullt av sånt i källaren med. Hon kvar folkskygg som tusan, hade glömt nyckeln i låset en gång och när man knackar på så öppnar hon, man hinner säga snällt ”ursäkta men du har..” pang så stänger hon dörren i ansiktet på en och sen händer ingenting…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in