2006-06-07, 14:23
Medlem
jag har en jacka som är gjord av 45% wool 55% polyester och har ett "skal" av 100 bomull. tyvär råkade jag ha den på mig när 2 tårtor komm farandes så hela jackan e tårtad typ. på tvättlappen står de dry clean only. men kemtvätt e typ lika dyrt som jackan. kan man köra den i maskin endå, isåfall temp osv. lr e de möjligt att handtvätta?
Citera
2006-06-07, 14:38
Medlem
JustMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zyf
kemtvätt e typ lika dyrt som jackan.

Kemtvätt av en jacka kostar cirka 150-200 kr. Om jackan kostade 150 kr kanske du ska anse den som förlorad och köpa dig en ny? Om inte - lämna in den på tvätt.
Citera
2006-06-07, 14:42
Medlem
men om jag nu skulle skita i lappens råd om kemtvätt och slänga den i maskinen 40 grader. va kommer hända me jackan då? jag menar den lär ju inte ramla sönder så fort den kommer i kontakt me tvättmedel
Citera
2006-06-07, 14:51
Medlem
kalabalikens avatar
Materialen ull, polyester och bomull tål då vatten i alla fall! Om du verkligen vill chansa så använd ylletvättmedel, tvätta i 30 grader i nåt handtvättsprogram och ställ ner centrifugeringsvarvtalet.
Eller ännu bättre: Ring ett par kemtvättar och Via Direkt eller liknande och fråga vad som brukar kunna hända om man kör "endast kemtvätt"-kläder i vanlig vattentvätt.
Citera
2006-06-08, 07:01
Medlem
Jag skulle nog prova att köra den i ylleprogram i tvättmaskin (alltså 30 grader och ingen centrifugering och så). Med ylletvättmedel, typ Y3. Att den skulle falla sönder i bitar tror jag inte heller, däremot tror jag att det är rätt stor risk att den krymper.
Citera
2006-06-08, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zyf
tyvär råkade jag ha den på mig när 2 tårtor komm farandes så hela jackan e tårtad typ

Har du uteslutit att lämna in den på kem och sen lämna räkningen till avsändarna av tårtorna?
Om nu inte tårtorna kom farandes av sig själva,då blir mitt förslag lite svårare.;-)
Citera
2006-06-08, 08:27
Medlem
Skonsammast är väl att häng upp jackan i duschen. Blöt upp en svamp+ev tvättmedel och gnugga försiktigt bort tårtan.
Citera
2006-06-08, 09:46
Medlem
kalabalikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magalin
Jag skulle nog prova att köra den i ylleprogram i tvättmaskin (alltså 30 grader och ingen centrifugering och så). Med ylletvättmedel, typ Y3. Att den skulle falla sönder i bitar tror jag inte heller, däremot tror jag att det är rätt stor risk att den krymper.

Åtminstone på min tvättmaskin så kan man bara ändra slutcentrifugeringens varvtal, och inte de centrifugeringar som görs mellan sköljningarna (både märkligt och galet). Läs i manualen vilket av fintvätt, handtvätt och ullprogram som har lägst varvtal på mellancentrifugeringarna.

Jag tror faktiskt inte att jackan kommer att krympa, däremot kan den nog förlora formen. En ev. axelvadd får för sig att vandra osv. Det finns väl knappast nåt material i kläder som krymper märkbart i 30 grader. Möjligen löst stickad ull som kan dra ihop sig något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in