• 2
  • 3
2021-09-28, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Bor du i eget hus? Då antar jag att gatuadressen (numret) står på brevlådan? Eller möjligen på själva huset.

Bor inte i eget hus men har eget husnummer i min adress och det står på lådan (som står i en brevlådesamling).
Citera
2021-09-28, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Jag har jobbat på posten och jag vet att det går till så. Varje adress har ett fack på kontoret. På facket står alla namn. Varje brev granskas med namn+adress och om namnet inte finns på adressen så lägger man det åt sidan och returnerar (person okänd). Det är vanligt att reklamfirmor m.m. skickar ut med fel adress. Gör du andressändring så kommer en uppdatering direkt till posten på de aktuella namnen, och då får man absolut inte lägga brev från den gamla addressaten på den adress (som du menar är hel OK). Allt bygger på folkbokföringen från skatteverket.

De flesta lägger i endå, men det är fel.

Nu är det så att jag senast idag stod och sorterade post och inte fan granskas alla namn på villor.
Är där ingen aktuell adressändring på adressen för det namnet så delas brevet ut.
En eftersändning gäller oftast för ett år och det är inte helt ovanligt att personen får post efter det.

I 90% av fallen står det Inga namn på villabrevlådor.
Citera
2021-09-28, 12:11
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fishfucked
Nu är det så att jag senast idag stod och sorterade post och inte fan granskas alla namn på villor.
Är där ingen aktuell adressändring på adressen för det namnet så delas brevet ut.
En eftersändning gäller oftast för ett år och det är inte helt ovanligt att personen får post efter det.

I 90% av fallen står det Inga namn på villabrevlådor.
Om personen inte existerar på adressen undrar jag hur den policyn ändrats, berom ursäkt om det är så. Jag vet att de flesta delar ut på villan enligt adress men är 'rätt' att inte dela ut om personen inte finns där. Vi var i alla fall noga med att aldrig dela ut brev på adresser där adressaten inte existerade - villa som lgh. Namn på brevlåda kvittar, vi gick endast på om personen existerade på adressen.
Citera
2021-09-28, 18:30
Medlem
miikoss avatar
Ja, det går bra om det saknas namn på lådan, under förutsättning att det endast finns en låda på adressen. (Vanligen villa eller radhus, eller liknande)

Finns det fler lådor med samma adress, ex. flerbostadshus, så går det ej.
Citera
2021-10-03, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Om personen inte existerar på adressen undrar jag hur den policyn ändrats, berom ursäkt om det är så. Jag vet att de flesta delar ut på villan enligt adress men är 'rätt' att inte dela ut om personen inte finns där. Vi var i alla fall noga med att aldrig dela ut brev på adresser där adressaten inte existerade - villa som lgh. Namn på brevlåda kvittar, vi gick endast på om personen existerade på adressen.

Nu är det ju så att man har rätt att vistas på en adress utan att vara folkbokförd där och det kan ju knappast brevbäraren känna till.
Citera
2021-10-04, 13:17
Medlem
whogivesafucks avatar
Fanns väl en postlåda med bara ett nummer på någonstans ute vid hamnarna i Göteborg. Användes av många kriminella.
Och det verkade ju funkat bra. Kanske har man ändrat något nu som gör att det inte längre fungerar
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in