• 1
  • 2
2021-09-28, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
En nackdel med att binda alla lån på samma löptid är givetvis att den dagen du ska ändra så kan räntan stå i 4% och du får då en väldigt kraftig ökning av räntebeloppet över en natt. Nu tror inte jag att vi kommer få se så höga räntor inom en lång framtid men man vet ju aldrig.
Sant. Ingen kan sia säkert.

Jag binder inte överhuvudtaget, resonerar som att med rörlig ränta betalar man hela tiden "rätt" ränta, men med bunden ränta blir det en gissningstävling där jag måste lyckas gissa bättre än banken, vilket inte är troligt att fixa.

Jag ser bunden ränta som en sov gott-försäkring, man får fasta förutsägbara utgifter, men som alla försäkringar kostar den pengar.

Hittills har rörligt varit billigare sett över längre tid. Visst kan man pricka in en billig 1-åring nån gång. Men inte generellt.
Citera
2021-09-30, 00:51
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rayko
Tack för svaren,

Jag vill inte bryta lånet med ett år kvar utan bara förhandla redan nu i förväg så att jag redan nu har ett klart avtal när tiden går ut om ett år. 😊

Du kommer förmodligen inte kunna förhandla förrens då när bindningstiden går ut. Dom kommer aldrig förhandla 1 år före innan lånet går ut. Du kommer få den räntan som är den dagen då lånet går ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in