2022-01-28, 14:41
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barby
Tack för klargörandet. Fast här är det brukligt att skrika utan att förstå att "detta inte är sant" och att jag är ett troll )) Jag förväntade mig att alla skulle gå till rätt sida och läsa allt om skyddad boende.

Du kan nog hitta rätt sida om du inte är insatt..

Ordspråket du nämnde är inte enbart ryskt. ”Den som gräver en grop åt andra faller ofta själv däri”

”Hjältinna” om BO? På vad sätt?
Senast redigerad av Lilett 2022-01-28 kl. 14:44.
Citera
2022-01-28, 14:56
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ok, men varför tror du att han stannade kvar i detta miserabla helvete med denna mara?

Varför tror du att andra män stannar kvar i destruktiva relationer? Du vill kanske skuldbelägga de män som stannar för länge?

Att C sen stannade i äktenskapet berodde kanske på att han var orolig för sonen?

Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Han såg det säkert om en elak handling att han blev utkastad från sin egen lägenhet. Men i Sverige vidtas vissa säkerhetsåtgärder när man misshandlar och hotar sin fru.

Samtidigt beviljades inte ansökan om besöksförbud eftersom C var tidigare ostraffad för brott i nära relationer.

Vi vet dessutom i nuläget inte om C har hotat och misshandlat någon, det finns misstankar men i teorin kan det kanske handla om ömsesidigt våld från båda parter?

Du verkar ta för givet att det bara är C som kan ha gjort sig skyldig till misshandel men om vi begrundar Barbys inlägg så framträder en helt annan bild där också C kan ha blivit slagen.

Varför ignorerar du detta?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2022-01-28 kl. 14:59.
Citera
2022-01-28, 15:08
Medlem
Citat:
Du vet förmodligen inte när det skyddade boendet införs, personen måste flytta in i lägenheten samma dag. Hоn får inte ens gå hem för att hämta sina saker. Och vår "hjältinna" återvände inte bara till en gemensam lägenhet, fortsatte inte bara att bo där, utan sparkade också sin man därifrån och fortsatte att kommunicera med honom. Så vad var hon egentligen rädd för?
Det finns ett polskt ordspråk som säger: där kärleken tittar in genom fönstret olyckan går ut genom dörren.
Citera
2022-01-28, 15:11
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Många klagar på att jag inte svarar på alla frågor. Jag bestämmer vem jag ska svara och vem inte. Det är min rättighet. Var tolerant så kan jag svara på alla frågor, även de dummaste. Att vissa tillåter sig kränkande uttalanden riktade till mig, det tyder på fel i uppfostring och inget mer. Eller så kanske problemet är ännu allvarligare. Kanske vissa människor tycker om detta beteende?

Alla bestämmer själv vem de vill svara och inte. Man kan inte pressa andra att svara, framförallt inte eftersom en del har, som du beskriver kränkande, provocerande uttalanden. Kanske de tycker om att kränka andra och det beteendet avspeglar deras personlighet.
Senast redigerad av Lilett 2022-01-28 kl. 15:13.
Citera
2022-01-28, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 66jonte66
Inte sant, man får visst hämta saker! Dock har man snällt sällskap med sig varesig man vill eller inte, just för att inte några problem ska uppstå.
Visst har du rätt. Skyddat boende är inte samma sak som att ta hjälp av socialjour för att komma till kvinnojourens shelters. Det blir en vanlig flytt till skyddad adress.
Citera
2022-01-28, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
C kände sig kanske fångad i äktenskapet och hade svårt att bryta sig loss?

Det finns andra exempel på män som levt samman med kvinnor och som inte förmått att lämna de förrän något radikalt inträffade.

Vi kan dessutom beakta att C ville kanske inte lämna äktenskapet så fort som möjligt pga sonen? Han visste kanske redan på förhand att det skulle bli ett stort bråk om vårdnaden med B?

Vi vet att hon ansökte om ensam vårdnad och det i en väldigt infekterad situation som paret befann sig i, frågan är bara när C fick reda på detta?

Vad tror du Heretic?

Jag är medveten om att det är svårt att dra sig ur ett förhållande där ens plågoande följer varenda steg du tar. Men om nu plågoanden själv ansöker om skilsmässa borde han väl ändå ta den fribiljetten ut.

Eller köper du Barbys teori att hon lyckats undangömma både ansökan, påminnelsen och det ev samtalet från tingsrätten?

Om Barbys uppgifter stämmer så har hon både vanskött och misshandlat sina barn, samt sin man. Borde inte årets pappa försöka skydda barnen? Kontakta myndigheterna? Skicka in en anmälan? Dokumentera skadorna för kommande tvist?
Citera
2022-01-28, 16:11
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sturerav
Beata flyttade till egen lgh i augusti. Denna lgh ordnade socialtjänsten.

Citat:
Det var skyddat boende men som lagen ser ut i Sverige kan kvinnorna inte undahålla gemensamma barn. Hon ansökte om ensam vårdan men hann bli mördad före beslutet.

Citat:
Ryssar har ett bra ordspråk: gräv inte ett hål för en annan, du kommer att falla in i det själv. Om hon redan hade ett skyddat boende i augusti, varför flyttade hon inte dit. Varför sparkade hon ut C från deras gemensamma lägenhet i september? Om hon fruktade för sitt liv och sin säkerhet, varför följde hon med honom till Oxie? Att sätta en fälla för honom? Men här är hon i sin egen fälla.
Om man ponerar att båda skribenterna har rätt tolkar jag det som att B fick nytt boende, men hon fick inte ta barnen med sig. Därför valde hon gemenskapen med barnen dvs att bo kvar, framför sin egen säkerhet.
Citera
2022-01-28, 16:49
Medlem
Dagboksbladet: 2022-01-28

Dagboksbladet:

https://docdro.id/UpeqHsq
Citera
2022-01-28, 17:43
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011

Samtidigt beviljades inte ansökan om besöksförbud eftersom C var tidigare ostraffad för brott i nära relationer.

Du utelämnar att anledningen även var den gemensamma bostaden. Ett vittne skrev tidigt i tråden att polisen kom när C sov utanför dörren, men det ledde inte till att han fick bo i lägenheten. Trots att du med flera noterade att det var olagligt av B att byta lås så har både hyresvärd och polis alltså gått med på att det gjordes. Jag har svårt att se att denna åtgärd skulle godkännas om B hade ett skyddat boende, om hon som någon skrev inte var tvungen att stanna i lägenheten för att få vara med barnen.

Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
en enkel fråga från mig var: Hur kan C stå utanför entredörren och inte komma in... vilket skulle betyda att övriga hyresgäster ej heller kommer in! Troligt... NEJ.

Om det är kodlås i huvudentrén kan väl hyresvärden ha bytt kod till entrédörren i samband med låsbyte till själva lägenheten och meddelat det till övriga hyresgäster. Hyresvärden lär ju vara informerad om den pågående tvisten med tanke på låsbytet.
Citera
2022-01-28, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Dagboksbladet:

https://docdro.id/UpeqHsq

Tack för att du delar aktbilagorna och tar dig orken att begära in dem.
Ditt arbete uppskattas.

Förmodligen kommer dagboksbladet se ungefär likadant ut de kommande två månaderna innan åtal väcks - omhäktningsprotokoll och kopior av beslut under rättegång. Långa två (minst) månader framför oss innan det går att dementera uppgifter som kommer från några användare.
Citera
2022-01-28, 17:46
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Beata flyttade till egen lgh i augusti. Denna lgh ordnade socialtjänsten.

Vet du att hon fick tillgång till en i augusti eller att socialtjänsten fick uppdraget då att ordna en?
Citera
2022-01-28, 17:58
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Om man ponerar att båda skribenterna har rätt tolkar jag det som att B fick nytt boende, men hon fick inte ta barnen med sig. Därför valde hon gemenskapen med barnen dvs att bo kvar, framför sin egen säkerhet.

Om det stämmer att hon fick tillgång till skyddat boende redan i augusti, OCH att hon närmare dödsfallet trots det fick hjälp att byta lås på Prof.gatan (för ska man tro Barby pratade hen ju bara med C veckan innan dödsfallet), kan man ställa sig frågan om något hände som gjorde det skyddade boendet överflödigt. Vad skulle till exempel hända om C följde efter och fick kännedom om var den skyddade adressen fanns?

Många frågetecken lär rätas ut av FUP...

Vet vi vilket datum anmälan om hot och misshandel upprättades?
Senast redigerad av SmurfStorm 2022-01-28 kl. 18:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in