2021-10-16, 01:21
Medlem
Livet leker utanför Sveriges gränser
Har de senaste åren inte märkt någon skillnad i hur mycket saker kostar.
Jag har bestämt mig för att aldrig i mitt liv besöka Sverige igen. Sverige blir bara mer galet för varje år som passerar. Ska jag förnya pass så sker det via ambassader utomlands.

Det är snart 7 år sedan jag lämnade Sverige bakom mig för att starta egna bolag som är oberoende av plats (jobbar online).

Det behövs inte mycket för att leva ett riktigt bra liv utomlands.
Det finns möjligheter i alla prisklasser för folk.
Vill ni leva billigt så är östeuropa/baltikum ett bra val, eller sydostasien.
Bedriv företag online och skatta minimum eller inget alls, och res! Bo 2-3 månader i varje land och lär känna nytt folk och nya kulturer.

Exempelvis så kan man leva som en kung i Kiev eller Chiang Mai för endast 10,000kr per månad. Det är inklusive:
  • 3 maträtter på restaurang dagligen
  • hyran, som bara ligger på ca. 1000-1200kr/mån
  • alla räkningar, transport, m.m.
  • festande för ca. 2500 kr/mån
  • diverse resor runt om i landet
  • shopping

Givetvis finns det betydligt fler städer på den listan, men både Kiev och Chiang Mai är riktigt fina städer att bosätta sig i.

Vill ni ha ett enkelt tips på att minimera skatten eller t.o.m. betala 0kr i skatt?

1. Bosätt dig utomlands. Så länge du är skriven i Sverige kommer du behöva skatta här. Skriv in dig i exempelvis Bulgarien som bara har 10% skatt. Ha bankkonto och företaget i Bulgarien.

2. Vill ni slippa skatta ö.h.t. så kan man göra på detta sättet, helt lagligt utan några "hokus pokus": skriv in dig i Ukraina, ha bankkonto i Singapore. Allt du drar in via företagandet ska hamna i Singapore - där du inte är skatteskyldig eftersom du är skatteskyldig i Ukraina.

Skatteavtalet som Ukraina och Singapore har är utan dess like. Enligt Singapores & Ukrainas lag så slipper folk/företag skrivna i Ukraina att skatta ö.h.t. i Singapore, sålänge du befinner dig utomlands. Du kan enkelt öppna bankkonto i Singapore online utan att ens besöka landet. Och iom. att du är skatteskyldig i Ukraina (eftersom du befinner dig där + är skriven där) - men inte får in en enda krona i Ukraina - så deklarerar du alltså 0kr och slipper på så vis skatt ö.h.t.!

Med andra ord:
- Du är skriven i Ukraina och bor ca. halva tiden av året
- Ditt företag är registrerat i Ukraina
- Du har bankkonto i Singapore
- Intäkterna hamnar i bankkonto i Singapore
- Du besöker aldrig Singapore, och blir således skatteskyldig i Ukraina - där du deklarerar 0kr och på så vis skattar 0kr.

Lägg pengarna man har i Singapore i indexfonder. Sålänge du har åtkomst till S&P500 så kör på bara. Då kan du snabbt njuta av förtidspension vid ~ 40 års åldern.

Denna typ av skatteplanering fungerar utmärkt idag och det är många i Kiev som har bankkonto i Singapore, pga. ovanstående anledning

Bara tanken av att skatta i Sverige får mig att skratta hahahah!
Senast redigerad av Cellfort 2021-10-16 kl. 01:29.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in