2021-09-24, 00:42
Medlem
Katastrofen1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Det är inte alls ovanligt att demokratier begränsar rörlighet under abnormala omständigheter. Under andra världskriget fick till exempel britter inte alls fritt resa till Tyskland. Slutade Storbrittanien därmed att vara en demokrati?

Har någon mördats i Australien för att de försökt lämna landet under Covid??

Det har hållits flera fria val under Covid.

I Queensland 31 Oktober 2020 - socialdemokratisk regering med Zero-covid policy omvald med ökat stöd.

I Western Australia 13 Mars 2021 - socialdemokratisk regering med antagligen den hårdaste Zero-covid policyn omvald med kraftigt ökat stöd.

I Tasmanien 1 Maj 2021 - högerregering omvald med ungefär samma stöd (backade 1.5%) och sossarna var inte för mildare Covid policy.

Australien är en demokrati och även om du inte tycker att deras Covid-politik är bra så är det den som folk där väljer.

Dina korrelationer och analogier är det skevaste jag läst någonsin. Du är totalt insnöad på begreppet "diktatur" till den grad att du missar flertalet av skribenternas poänger.

Det Australien sysslar med nu kan definitivt liknas vid styret av en diktaturstat. Att begränsa medborgarnas rörlighet till en timme om dagen och samtidigt utöva våld på medborgarna - det rimmar otroligt dåligt med en demokrati. Lägg där till att media har fått riktlinjer om att inte täcka demonstrationer och polisvåld, så har du ännu en kategori där demokratiska rättigheter kränks.

Att du sen kan rösta var fjärde år på det parti som faller dig i smaken spelar ju mindre roll om det styrande partiet tar ifrån dig dina grundläggande rättigheter. Du kan heller inte jämföra Australien 2021 med Tyskland 1944 - det regnar inte bomber från himlen.
Senast redigerad av Katastrofen1 2021-09-24 kl. 00:44.
Citera
2021-09-24, 00:46
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFatDove
Jo, Australien är numer en diktatur.
Citat:
Ursprungligen postat av TheFatDove
Mycket viktigt att vi för en diskussion om sånt här, Australien har gått för långt!
Vem vet, du kanske har rätt? Det vet vi dock först efter att vi granskat vilken grund du har för vad du påstår. Ser fram emot att du på ett intellektuellt koherent vis belägger dina påståenden med fakta och logiska resonemang.
Citera
2021-09-24, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkwotz
Det är oerhört deprimerande att se vad som hänt med Australien och hur fort det gick från att vara en av de mest välmående demokratierna till en totalitär fascistisk regim. Riktigt avskyvärt. Kanada lutar lite åt det hållet också med sina drakoniska lagar och regler kring Covid. Absurt är det enda ordet jag kan använda här.

Fy fan för att tvingas till att leva som det Australienska folket, få sina friheter plötsligt tagna ifrån en och knappt ens veta om man får lämna landet. Vilken dystopi.

Covid har förvandlat vanliga rationella människor till fascister på nolltid, och så frågar vi oss hur Hitler kunde komma till makten och få med sig alla tyskar. Herregud, folk är mer efterblivna än jag vågade tro.

Kommer aldrig ens tänka tanken att någonsin flytta till eller etablera mig i Australien. Till och med Kina känns mer lockande.

Fördelen med det här, för man måste också leta efter positiva saker i vansinnet är att kan man tvinga på folket sådana här förtryckarlagar så kommer man längre fram kunna införa helt andra lagar som städar upp vansinnet. Hålla folk inspärrade i sina bostäder i månader/år. Begränsa deras frihet utomhus och var de får handla. Uppsägningar på arbetet pga "nya regler". Förbjuda fler än tex två personer att vistas tillsammans samtidigt. Godtyckliga förtryckarlagar riktade mot vissa grupper i samhället. Begränsad yttrandefrihet för några grupper. Särbehandlingar vid bidrag, bostad, utbildning, arbete osv för vissa grupper. Morgondagens fascism kan visa sig ta en helt annan vändning. Innan "kommande regering" säger att vi ska vara bättre än dem så kanske de passar på att med riktigt brutala metoder städa upp först.
Citera
2021-09-24, 01:02
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katastrofen1
Dina korrelationer och analogier är det skevaste jag läst någonsin. Du är totalt insnöad på begreppet "diktatur" till den grad att du missar flertalet av skribenternas poänger.
Trådens rubrik för fram tanken att Australien nu är världens "främsta diktatur". Då är det mycket rimligt att ta begreppet diktatur på allvar när man synar det påhittet.
Citat:
Det Australien sysslar med nu kan definitivt liknas vid styret av en diktaturstat. Att begränsa medborgarnas rörlighet till en timme om dagen och samtidigt utöva våld på medborgarna - det rimmar otroligt dåligt med en demokrati.
Nej, att ha karantän och begränsad rörelse i extraordinära omständigheter såsom krig och epidemier är inte något som särskiljer demokratier från diktaturer. Att polisen givet vissa förutsättningar använder våld mot den som bryter mot lagar är också helt normalt i demokratier.

Det heter förresten utöva våld _mot_ medborgare.
Citat:
Lägg där till att media har fått riktlinjer om att inte täcka demonstrationer och polisvåld, så har du ännu en kategori där demokratiska rättigheter kränks.
Ett spektakulärt påstående givet att Australien som andra demokratier har en mycket fri press och att australiska medier är fulla med bilder och videos med demonstrationer och polisvåld.

Har du någon trovärdig källa eller hittade du på det själv?
Citat:
Att du sen kan rösta var fjärde år på det parti som faller dig i smaken spelar ju mindre roll om det styrande partiet tar ifrån dig dina grundläggande rättigheter. Du kan heller inte jämföra Australien 2021 med Tyskland 1944 - det regnar inte bomber från himlen.
I Australien är det nationella val var tredje år eller oftare, de har inte fasta valdatum. Nej, det regnar inte bomber från himlen i Australien, men riktigt vad din poäng är är mycket oklart.
Citera
2021-09-24, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Jag har tittat en hel del på video från protesterna. Jag har dock inte sett något i närheten av vad du påstod (du kanske bara hittade på?); att australisk polis skulle ha slitit en runt tio år gammal flicka från sina föräldrar för vidare tvångsvaccinering. Det är ett mycket spektakulärt påstående givet att ingen delstat har tvångsvaccinering och ingen delstat har godkänt något vaccin för frivillig vaccination flr barn runt 10 (tror 12 är yngst).

Det är du som kommer med ett mycket spektakulärt påstående. Då är det du som får bekväma dig med att komma med något sorts belägg. Om jag påstod att marsianerna har landat så skulle ju du tycka att det var rimligt att jag kom med något sorts stöd för det, eller hur?

Nå?

Jag förstår hur bevisbörda fungerar, men jag återupprepar frågan: tror du att jag sparar varje jävla videoklipp jag stöter på? Jag kollar på alldeles för mycket skit om dagarna, och att indexera dessa för att någon på Flashback inte tror på mig är inte riktigt mitt problem.

Med tanke på hur Australien ser ut just nu så finns det mycket annat som är bra mycket värre ut ett medborgarrättsligt perspektiv än att tvångsomhänderta ett barn, så lägg fokus på det istället.
Citera
2021-09-24, 01:04
Medlem
WeeMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av satanicpanic218
Såg ett videoklipp i vilket australiensisk polis släpade iväg en ung flicka på kanske tio år från hennes föräldrar för att tvångsvaccinera henne.

Australien är sjukare än man trodde. Det är nästan så man hoppas att trattminörspindlarna finner sin väg hem till deras politiker.

De har inte borjat vaccinera barn an...
Citera
2021-09-24, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeeMan
De har inte borjat vaccinera barn an...

"Children aged 12 to 15 are authorized to receive the shot if they meet certain criteria, such as living in a remote community or having a medical condition." - https://apnews.com/article/health-australia-coronavirus-pandemic-ap-fact-check-ba06a8878646c33fb1ff7635a0050b7a

Så jävla trött på Kåråååna-tjat, så jag borde ha avstått från att kommentera i ytterligare en sådan här jävla foliehattstråd till att börja med.

Med det sagt kommer jag inte att besvara någon av er ytterligare här, då det är effektivare att slå huvudet i skrivbordet om det är huvudvärk jag är ute efter.
Citera
2021-09-24, 01:12
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Jag förstår hur bevisbörda fungerar,
Och ändå tycker du inte att du behöver komma med några belägg? Du påstår dig ha sett ett klipp med mycket spektakulärt innehåll men när det kommer till bevis blir det bara mummel och fula ord. Så var är det?

Vi förstår alla att du inte alls sett något sådant videoklipp. Det bästa du kan göra är att - som det hette på Usenet en gång i tiden - sticka svansen mellan benen och fly debatten så att du inte drar mer uppmärksamhet till dig och din ömkliga insats.
Citat:
men jag återupprepar frågan: tror du att jag sparar varje jävla videoklipp jag stöter på? Jag kollar på alldeles för mycket skit om dagarna, och att indexera dessa för att någon på Flashback inte tror på mig är inte riktigt mitt problem.
Att du tittar på alldeles för mycket skit om dagarna tvivlar vi förstås inte alls på.
Citat:
Med tanke på hur Australien ser ut just nu så finns det mycket annat som är bra mycket värre ut ett medborgarrättsligt perspektiv än att tvångsomhänderta ett barn, så lägg fokus på det istället.
Det var du som ville lägga fokus på att ett barn slitits från sina föräldrar för tvångsvaccination. Något du synbarligen hittat på helt själv. Nu vill du att vi skall fokusera på något annat istället. Det är förvisso en förståelig önskan.
Citera
2021-09-24, 01:16
Medlem
WeeMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Enkelt. Friheten att slippa ha en regering som säger åt mig hur jag ska leva mitt liv.
Sen är det ju en bonus att kunna andas ren luft istället för den Australiska kol-smogen till luft.

Livet har ar mycket friare an i Sverige.

Jag kan kora bil pa stranden, behover inte kopa varm ol fran staten, betalar lagre skatt.

Kolen fasas ut har nu. Luftfororeningarna kommer mestadels fran Indonesien
Citera
2021-09-24, 01:26
Medlem
WeeMans avatar
Citat:
"Children aged 12 to 15 are authorized to receive the shot if they meet certain criteria, such as living in a remote community or having a medical condition." - https://apnews.com/article/health-australia-coronavirus-pandemic-ap-fact-check-ba06a8878646c33fb1ff7635a0050b7a

Så jävla trött på Kåråååna-tjat, så jag borde ha avstått från att kommentera i ytterligare en sådan här jävla foliehattstråd till att börja med.

Med det sagt kommer jag inte att besvara någon av er ytterligare här, då det är effektivare att slå huvudet i skrivbordet om det är huvudvärk jag är ute efter.

Sa man vaccinerar hogriskgrupper. Later hemskt...
Citera
2021-09-24, 01:36
Avslutad
https://www.youtube.com/watch?v=0h4F7uH0g8g&ab_channel=ABCNews%28Australia %29

https://www.youtube.com/watch?v=XE1cj7vjuyY&ab_channel=9NewsAustralia

https://www.youtube.com/watch?v=FRUsO8_gxmI&ab_channel=9NewsAustralia

Bara några!!
Citera
2021-09-24, 01:43
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
https://www.youtube.com/watch?v=0h4F7uH0g8g&ab_channel=ABCNews%28Australia %29

https://www.youtube.com/watch?v=XE1cj7vjuyY&ab_channel=9NewsAustralia

https://www.youtube.com/watch?v=FRUsO8_gxmI&ab_channel=9NewsAustralia

Bara några!!
Japp, massvis med bevakning från australisk mainstreammedia. Att media fritt rapporterar är ett klart delbevis för att Australien inte alls är världens "främsta diktatur".

Dessutom motbevisar det lögnen från Katastrofen1. Hon påstod ju att medierna fått riktlinjer om att inte täcka sånt här.

(FB) Vem kunde ana att världens främsta diktatur är Australien!
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
För mig betyder det ordet en kvinna som är gravid på Engelska, aldrig sett någon använda det på Svenska, men det är väl det som gör dig så speciell!!
Inget fel på att vara speciell. Heller inget fel med att lära sig något nytt. Du är så välkommen så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in