• 1
  • 2
2021-09-23, 11:17
Medlem
Det tog mig under 5 sekunder att hitta avbokingsreglerna på hemsidan:

AVBOKNINGSREGLER
Bokningen är bindande när resan är beställd. Man betalar alltid för en hel hytt vilket innebär att återbetalning för en plats i en hytt ej medges (undantaget de med avbeställningsskydd), återbetalning för hytten sker endast då hela hytten avbokas.

Resenärerna har möjlighet att byta ut personer i den egna hytten utan kostnad fram till 31 dagar innan avgång.

Namnändring 31 dagar eller mer innan avgång är GRATIS

Namnändring 30 dagar eller mindre innan avgång kostar 250:- (Gäller även felstavade namn)

Avbokningskostnad 31 dagar eller mer innan avgång 250:-/sängplats

Avbokningskostnad mellan 30 och 15 dagar innan avgång 50% (halva beloppet återbetalas)

Avbokningskostnad 14 dagar eller mindre innan avgång 100% (ingen återbetalning)

Avbeställning av tillval mellan 30 och 15 dagar innan avgång återbetalas 50% av kostnaden, därefter sker ingen återbetalning.
Citera
2021-09-23, 16:28
Medlem
Om du inte kan betala 250 kr för att boka av, hur hade du tänkt dig att betala hela fakturan sen?

250 spänn är två pizzor. Bara att punga.
Citera
2021-09-23, 23:23
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varbynatverket
Hej, nu är det så här att jag är jävligt fucking förbannad över funcruises.se som jag har bokat studentkryssning på och försöker avboka den och ringer kundtjänsten men kärringen i telefonen säger man måste betala 250 kr per person för att avboka! Har bokat för två personer och bokade massa jävla lyx tänkte ta det på faktura och testa ifall jag kunde låta den ligga och betala efter kryssningen och testade igår och ringde kundtjänsten idag för att avboka men nu fick jag fakturan och den är saftig ska jag säga er….
Jag har försökt ändra i bokningen o göra den billigare så jag kan bekosta den och njuta av den ändå men det blir ett helvete, nu kanske min polare kommer få fakturan också för jag skrev in hans personnummer oså men ärligt talat vad fan ska jag göra? Kan dom ens göra så utan Bank ID, tänk vem som helst kan bara boka i någon annans namn på den sidan utan bank ID, bokade i hans namn utan bank id, track in hans uppgifter där så nu vettefan vem som kommer få fakturan o betala och vill inte ha den och avboka den men dem ska ta 500 spänn för det ärligt talat vad är det här för krångel och tjafs….. vad kan göra? Ge mig gärna bra svar där nere blir fan jättesur och stressad just nu ☹️

Hur skulle det vara om du hade tänkt till en gång innan du bokade? Lär dig av misstaget.
Citera
2021-09-24, 06:52
Medlem
varbynatverkets avatar
Antar väl att ni har rätt men dock tycker jag det är väldigt konstigt när jag inte signerat något eftersom jag bokade för jag tänkte man kan få gå på kryssningen och betala senare efter. Så jag passade på och tog något najs i min bokning men sedan nu blev det inte som jag förväntade mig. Jag kommer bestrida fakturan, ringa och förklara min situation och mina uppgifter som är inlagda på sidan. Har redan lagt in mina egna uppgifter i bokningen till detta för jag ville bara snabbt gå igenom processen och sen hae jag inte signerat eller varken betalat något men deras sätt att ta pengar för sånt här tycker jag är jätte fult och jag kommer bestrida fakturan och har för mig är det går emot konsumentlagen om köp på nätet här om jag inte har fel nu. 🤔 Jag snackade med en god vän och den herren som kan lagen bäst här får informera mig bäst om komsumentlagen angående köp på nätet och om detta är rätt men jag vet exakt hur jag ska tala med företaget på fun cruises och ska fanimej inte betala en saftig faktura på 540 spänn och ska verkligen inte låta detta gå vidare till inkasso. 🤒
Senast redigerad av varbynatverket 2021-09-24 kl. 06:58.
Citera
2021-09-24, 11:44
Medlem
Citat:
Hej, nu är det så här att jag är jävligt fucking förbannad över funcruises.se som jag har bokat studentkryssning på och försöker avboka den och ringer kundtjänsten men kärringen i telefonen säger man måste betala 250 kr per person för att avboka! Har bokat för två personer och bokade massa jävla lyx tänkte ta det på faktura och testa ifall jag kunde låta den ligga och betala efter kryssningen och testade igår och ringde kundtjänsten idag för att avboka men nu fick jag fakturan och den är saftig ska jag säga er….
Jag har försökt ändra i bokningen o göra den billigare så jag kan bekosta den och njuta av den ändå men det blir ett helvete, nu kanske min polare kommer få fakturan också för jag skrev in hans personnummer oså men ärligt talat vad fan ska jag göra? Kan dom ens göra så utan Bank ID, tänk vem som helst kan bara boka i någon annans namn på den sidan utan bank ID, bokade i hans namn utan bank id, track in hans uppgifter där så nu vettefan vem som kommer få fakturan o betala och vill inte ha den och avboka den men dem ska ta 500 spänn för det ärligt talat vad är det här för krångel och tjafs….. vad kan göra? Ge mig gärna bra svar där nere blir fan jättesur och stressad just nu ☹️
Det finns en distanshandelslag som ger rätt att avboka vissa typer av köp inom 14 dagar. Men den här typen av resor finns det inget lagstöd för att man som kund har rätt att avboka.

Faktum är att det egentligen är generöst av företaget att låta dig avboka, de hade lika gärna kunnat säga att du som kund får betala hela resan som du bokat.

Se det som läropengar. Ingenting att lägga ner tid och energi på. Bara för dig att gå vidare i livet. Rätt så skönt att det bara kostar er 500 kr för er att lära sig läxan. Hade lika gärna kunna kosta mångdubbelt mer. Framförallt om ni ångrat er närmare avresan då ni behövt betala för allt.

1. Säkerställ alltid att du har råd att köpa det som du tänkt.

2. Säkerställ att datumet verkligen är rätt så att du kan åka.

3. Säkerställ att kostnaden för resan är försumbar så att du kan strunta i resan utan att det mentalt gör för ont. Inte så roligt om man blir sjuk två dagar innan avfärd och inte har möjlighet till att åka. Alternativt att du är i alperna på skidresa och din kompis får ont i knäna redan första dagen så att du inte kan/vill utnyttja liftkortet som du köpt och att stora delar av resans syfte gått till spillo.
Senast redigerad av Mynicname 2021-09-24 kl. 11:56.
Citera
2021-10-07, 09:09
Medlem
shouldbetrusteds avatar
Citat:
...

Hur har det gått?
Citera
2021-10-10, 02:49
Medlem
varbynatverkets avatar
Konsumentverket har tagit min anmälan och bestridit fakturan. Dem har utrett och nu väntar svar från andra myndigheter om en rättegångs förhandling inför att stämma bolaget på lite ching ching…. Funderar ba 🤔
Citera
2022-02-26, 11:18
Medlem
Citat:
Konsumentverket har tagit min anmälan och bestridit fakturan. Dem har utrett och nu väntar svar från andra myndigheter om en rättegångs förhandling inför att stämma bolaget på lite ching ching…. Funderar ba 🤔

Så hur går det med stämningen, fått tillbaka några pengar?
Citera
2022-03-04, 16:40
Medlem
varbynatverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sturuf
Så hur går det med stämningen, fått tillbaka några pengar?
Företaget har jag krävt på pengar, dem gossarna fick en stämning på 260k och för inte så länge sedan så verkställdes domen från tingsrätten! 😄😄
Citera
2022-03-04, 17:49
Medlem
Citat:
Företaget har jag krävt på pengar, dem gossarna fick en stämning på 260k och för inte så länge sedan så verkställdes domen från tingsrätten! 😄😄

Vem är det som har fått den stämningen och grundat på vad?
Citera
2022-03-07, 18:07
Medlem
varbynatverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sturuf
Vem är det som har fått den stämningen och grundat på vad?
En viss Martin Claes Wengström faktiskt grundad av att bokningen ska ha gjorts fel och det stod i deras policy att man får tillbaks sina pengar vid fel bokningsval, där dom då brutit mot sin policy så vann jag i tingsrätten
Citera
2022-03-07, 21:44
Medlem
_killahs avatar
Citat:

Så du menar att du stämt dom på 260k o fått rätt. Posta gärna domen här och maska alla viktiga uppgifter. För det låter inte som du talar sanning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in