Citat:
Ursprungligen postat av
varbynatverket
Hej, nu är det så här att jag är jävligt fucking förbannad över funcruises.se som jag har bokat studentkryssning på och försöker avboka den och ringer kundtjänsten men kärringen i telefonen säger man måste betala 250 kr per person för att avboka! Har bokat för två personer och bokade massa jävla lyx tänkte ta det på faktura och testa ifall jag kunde låta den ligga och betala efter kryssningen och testade igår och ringde kundtjänsten idag för att avboka men nu fick jag fakturan och den är saftig ska jag säga er….
Jag har försökt ändra i bokningen o göra den billigare så jag kan bekosta den och njuta av den ändå men det blir ett helvete, nu kanske min polare kommer få fakturan också för jag skrev in hans personnummer oså men ärligt talat vad fan ska jag göra? Kan dom ens göra så utan Bank ID, tänk vem som helst kan bara boka i någon annans namn på den sidan utan bank ID, bokade i hans namn utan bank id, track in hans uppgifter där så nu vettefan vem som kommer få fakturan o betala och vill inte ha den och avboka den men dem ska ta 500 spänn för det ärligt talat vad är det här för krångel och tjafs….. vad kan göra? Ge mig gärna bra svar där nere blir fan jättesur och stressad just nu ☹️
Det finns en distanshandelslag som ger rätt att avboka vissa typer av köp inom 14 dagar. Men den här typen av resor finns det inget lagstöd för att man som kund har rätt att avboka.
Faktum är att det egentligen är generöst av företaget att låta dig avboka, de hade lika gärna kunnat säga att du som kund får betala hela resan som du bokat.
Se det som läropengar. Ingenting att lägga ner tid och energi på. Bara för dig att gå vidare i livet. Rätt så skönt att det bara kostar er 500 kr för er att lära sig läxan. Hade lika gärna kunna kosta mångdubbelt mer. Framförallt om ni ångrat er närmare avresan då ni behövt betala för allt.
1. Säkerställ alltid att du har råd att köpa det som du tänkt.
2. Säkerställ att datumet verkligen är rätt så att du kan åka.
3. Säkerställ att kostnaden för resan är försumbar så att du kan strunta i resan utan att det mentalt gör för ont. Inte så roligt om man blir sjuk två dagar innan avfärd och inte har möjlighet till att åka. Alternativt att du är i alperna på skidresa och din kompis får ont i knäna redan första dagen så att du inte kan/vill utnyttja liftkortet som du köpt och att stora delar av resans syfte gått till spillo.