2021-09-23, 07:17
Medlem
cleovarnamnets avatar
Hej!

Det sägs ju att de som blir moderatorer är synnerligen aktiva och skriver kvalitativa inlägg i det forum de huserar i - det kanske stämde innan de blev moderatorer, dock finns det ju flera avdelningar där moderatorerna i princip aldrig skriver egna inlägg. De verkar i en del fall inte heller ens vara särskilt aktiva i sin roll som moderator där. Varför tillsätts inte fler moderatorer när det ofta tar flera dygn för de befintliga att reagera och de dessutom inte ens är aktiva skribenter själva längre? I ett av de jag tänker på kommer det då och då in en annan moderator och städar upp lite (trots att jag har hört att det inte är möjligt då mods tydligen bara har befogenhet i sitt eget forum…).

(Bonussynpunkt: Förstår inte varför inte erotik och sexualitet slås ihop med sextekniker och hjälpmedel. De avhandlar ju i princip samma saker…)
Citera
2021-09-23, 10:20
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Hej!

Det sägs ju att de som blir moderatorer är synnerligen aktiva och skriver kvalitativa inlägg i det forum de huserar i - det kanske stämde innan de blev moderatorer, dock finns det ju flera avdelningar där moderatorerna i princip aldrig skriver egna inlägg. De verkar i en del fall inte heller ens vara särskilt aktiva i sin roll som moderator där. Varför tillsätts inte fler moderatorer när det ofta tar flera dygn för de befintliga att reagera och de dessutom inte ens är aktiva skribenter själva längre? I ett av de jag tänker på kommer det då och då in en annan moderator och städar upp lite (trots att jag har hört att det inte är möjligt då mods tydligen bara har befogenhet i sitt eget forum…).

(Bonussynpunkt: Förstår inte varför inte erotik och sexualitet slås ihop med sextekniker och hjälpmedel. De avhandlar ju i princip samma saker…)

Det är ganska vanligt att moderator från annan avdelning tillfälligt sätts in för att rensa vid behov. Denne får då tillfällig befogenhet.
Citera
2021-09-23, 10:28
Medlem
najass avatar
Det är lite "damned if you do, damned if you dont" över det där. Om moderatorn är aktiv i trådar denne moddar klagas det på just det. Jag tror allmänt att det skrivs färre inlägg när man blir moderator, eftersom moderatorstiteln blir lite av ett ok i det vanliga skriveriet. Gäller så klart inte alla men rätt många tror jag. Trist är det, men ett väldigt vanligt fenomen.

Dessutom är det inte alltid är så att moderatorer sitter i delforum de är väldigt aktiva i, på grund av att man ibland hoppar in och modererar ett forum för att undvika att det arkiveras om den ordinarie moderatorn avgår.
Citera
2021-09-24, 17:47
Medlem
spyder123s avatar
Som moderator exponeras man konstant för de sämsta inläggen på forumen (för det är en själv som modererar bort dem). Hittade man bra inlägg så tänkte man att "här behöver jag inte vara" och sen hoppade till att leta efter de dåliga inläggen igen. Alltså kanske tvärtom mot vad man som vanlig användare gör. Då skapas en viss association mellan skitinlägg och de forum man modererar, även om kvaliteten rent generellt inte nödvändigtvis är så dålig man upplever den. Och det gör att man tappar lust att båda läsa att skriva. Detta gällde i vilket fall mig.
Senast redigerad av spyder123 2021-09-24 kl. 17:50.
Citera
2021-09-24, 21:12
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Hej!

Det sägs ju att de som blir moderatorer är synnerligen aktiva och skriver kvalitativa inlägg i det forum de huserar i
Vem har sagt det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in