2021-09-23, 09:25
Medlem
Freddyfishs avatar
Men för att besvara frågan, som inte specifikt frågar efter det sämsta Windows-operativsystemet.

På botten:

Windows Vista
Windows 8
Arch GNU+Linux
Citera
2021-09-23, 09:42
Medlem
Hackenbush55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddyfish
Att du ens skriver Windows 95 och inte Windows 8/8.1 visar att du inte har sett en dator på några år.
Dessutom så kom Windows 95 FÖRE Win2k.

Det hette windows 95 när jag fick det i alla fall. Javisst kom 95 före win2k, har inte sagt något annat.
Jag köpte min första dator 1982. En Sinclair ZX81.
Citera
2021-09-23, 09:59
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Det har gjorts endel operativsystem på datorn under 2000-talet, men inte har alla varit lyckade väl? Det finns nog dom som inte alls var lockande i design eller särskilt mycket funktioner på.

Windows XP kan jag minnas att det strulade endel.

Beskriv varför du tycker det operativsystemet är så dåligt som det är.

Är Windows sämre överlag är apples operativsystem?
Windows 8 var en oerhörd försämring jämfört med Windows 7.
Man gjorde en leksak av ett arbetsredskap. Detta ledde fram till Windows 8.1 som var någorlunda acceptabelt.
Citera
2021-09-23, 10:04
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedForce
Nej, Apples opertivsystem har alltid varit sämre än Windows och senaste 10 åren sämre än Linux. Problemet när folk jämför Linux med windows är att de inte jämför samma sak. De jämför en äppeldator för 35 tusen kronor med en windows-dator för 10 tusen kronor. Om du tar en windowsdator för 30 tusen och låter en expert ställa in/fixa Windows för 2 tusen så kan du slänga äppelskrottdatorn i sjön så värdelös är den i jämförelse.
Det är väl ändå en smak- och vanesak. Att MacOs alltid har varit sämre än Windows är ett känslouttalande från din sida utan objektiv grund. Finns många som föredrar MacOs framför Windows av flera olika skäl, inte bara varumärket.

PS, min senast MacBook kostade 10 tkr och den har fullt jämförbara prestanda med PC för samma peng, dessutom mycket bättre batteritid. Jag är ingen fanboy, utan kör Mac, Windows och Linux parallellt.
Senast redigerad av Enterprise 2021-09-23 kl. 10:06.
Citera
2021-09-23, 12:21
Medlem
Docklands avatar
De som har en dålig upplevelse av ett operativsystem kan inte så mycket om datorer är min slutsats av svaren här.
Citera
2021-09-23, 12:27
Windows XP är överskattat. Ett uppsminkat Windows 2000 (som är ett av MS bästa) med bättre stöd för spel.

Windows Vista är underskattat. Det var bara att folk försökte köra det på undermålig hårdvara.

Windows 7 är ett förbättrat Vista, ingen enorm skillnad.

Sämst är Windows ME och 8.

Windows 10 är ingen höjdare heller.

Tror Windows 11 kan bli bra däremot.
Senast redigerad av Pecka- 2021-09-23 kl. 12:56.
Citera
2021-09-23, 13:22
Medlem
1. Win 8.0 var fulast och och det jag gillade minst
2. Millenium krånglade.

Vista och Win 2000 använde jag aldrig eller väldigt lite så kan inte uttala mig.

Mina favoriter:
1. Win 7
2. Win 10
3. Win XP

Nostalgi favoriter Win 95 och Win 98.
Citera
2021-09-23, 14:31
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedForce
..--.. och låter en expert ställa in/fixa Windows för 2 tusen ..--..

Det finns faktiskt manualer som du kan köpa (för betydligt mindre än 2000kr) som hjälper dig att "in/fixa Windows" helt själv..
Det är faktiskt inte så svårt, problemet är mer att Microsoft lurar folk att alltid använda Windows (oavsett version) på ett felaktigt sätt.. Men det kräver att man har en god Windowsutbildning i ryggen...
Vilket privatpersoner sällan har..
Citera
2021-09-23, 14:45
Medlem
Jonas1968s avatar
Windows ME var buggigt och det var dessutom väldigt lite nyheter i det jämfört med föregångaren Windows 98.
I Windows 8 så försökte man göra om datorn till en gigantisk smartphone. Tur att man insåg att det var ett misstag och tog tillbaka startmenyn i Windows 10.
Citera
2021-09-23, 14:49
Medlem
hakro807s avatar
Av de stora måste nämnas Windows ME. Genuin dynga. Vista var egentligen inte så tokigt, det var en stabil grund som det byggdes på. Men dåtidens hårdvara, speciellt hårddiskarna men även många grafikkort, var alldeles för klena för systemet. Men vi måste också nämna sista versionerna av MacOS 9 som hade alldeles för mycket gammalt bagage med sig (speciellt minneshanteringen) men även första versionerna av OS X som hade många ordentliga begränsningar. Sedan kan vi ju plocka upp entusiastprojekt som Haiku men känns inte så relevant.
Citera
2021-09-23, 14:54
Medlem
Klart sämst med 11 av 11 i frågan tycker jag Vista. Vilket otroligt skrot men visst det var väl ett övergångs OS från Longhorn/Xp, till det fantastiska Windows 7(personlig favorit). Det borde aldrig ha släpps överhuvudtaget till allmänheten. Definitivt inte för pengar.

Klart bäst är Windows 1.0, oj oj! <3 Haja Windows Paint med sina nyanser av svart/vit på en flatscreen och mus för ett barn som tidigare tyckte en miniräknare var magiskt.
Citera
2021-09-23, 15:01
Medlem
Windows vista sög röv. Det togs upp i förbifarten i bigbang theory att sheldon hade fått stryk av bill gates eftersom han hade kritiserat vista.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in