2021-09-22, 22:20
Medlem
Både jag och en kollega blev nyligen befordrade (tillträder ny tjänst fr o m 1 oktober) med rätt rejäl löneökning.

Min kollega sa nu dock upp sig, varpå arbetsgivaren sa att han inte kommer få löneökningen längre. Får de verkligen göra så?

Min kollega lär ändå jobba med precis samma arbetsuppgifter som mig.
Citera
2021-09-22, 22:21
Avslutad
Om han sa upp sig innan han tillträdde sin nya tjänst så är det ju den gamla tjänsten han säger upp sig ifrån.
Citera
2021-09-22, 22:23
Medlem
EXTREMFETMAs avatar
När man får löneförhöjning så brukar det stå från och med vilket datum den nya lönen gäller. Det är det som gäller. Har ni inte fått något datum för den nya lönen och det inte går att argumentera för att det är implicit så är ni rökta på de extra slantarna. Utöver det vill jag tillägga att det är extremt svagt att säga upp sig OCH klaga efter att man fått en substantiell löneökning.
Citera
2021-09-22, 22:31
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Både jag och en kollega blev nyligen befordrade (tillträder ny tjänst fr o m 1 oktober) med rätt rejäl löneökning.

Min kollega sa nu dock upp sig, varpå arbetsgivaren sa att han inte kommer få löneökningen längre. Får de verkligen göra så?

Varför är detta så intressant för dig att du lägger tid på det som inte rör dig och som är osannolikt att det kommer att hända dig i detta liv.
Citera
2021-09-22, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EXTREMFETMA
När man får löneförhöjning så brukar det stå från och med vilket datum den nya lönen gäller. Det är det som gäller. Har ni inte fått något datum för den nya lönen och det inte går att argumentera för att det är implicit så är ni rökta på de extra slantarna. Utöver det vill jag tillägga att det är extremt svagt att säga upp sig OCH klaga efter att man fått en substantiell löneökning.

Personen har inte klagat och jag får fortfarande min löneförhöjning, frågan är helt hypotetisk ifall de agerar rätt.

Höjningen var från 1 oktober, min kollega jobbar t o m november men får inte ta del av höjningen utan jobbar kvar med vår gamla lön.
Citera
2021-09-22, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Varför är detta så intressant för dig att du lägger tid på det som inte rör dig och som är osannolikt att det kommer att hända dig i detta liv.

För att jag har en uppfattning av att min arbetsgivare ofta blåser sina anställda så fort de får möjligheten.
Citera
2021-09-22, 22:58
Medlem
Onanikrems avatar
Hade också fått en högre befattning när jag valde att säga upp mig, liknande din kompis började nya lönen gälla ett tag efter jag sagt upp mig, fick min nya befattning och nya lön tills jag slutade.

Beror väl på om man som arbetsgivare (och arbetstagare) vill avsluta med flaggan i topp, ett bra avslut gynnar båda parter och har man inte krånglat till det ser jag inte varför arbetsgivaren skulle snåla? Sånt sprider sig.
Citera
2021-09-23, 06:41
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Beroende på vilken sektor du arbetar kan detta regleras via kolektivavtal.
Hos min arbetsgivare kan en löneökning dras tillbaks från till utbetalningsdagen om personen i fråga sagt upp sig. Detta fungerar då den som sagt upp sig har möjlighet att förhandla om högre lön hos sin nya arbetsgivare.
Citera
2021-09-23, 10:35
Medlem
Citat:

Är det inte troligare att kollrgan får fortsätta med sin gsmla tjänst uppsägningstiden ut? Att introducera någon i rn ny tjänst bara någon månad eller två innan personen slutar verkar ju onödigt.
Citera
2021-09-23, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Hade också fått en högre befattning när jag valde att säga upp mig, liknande din kompis började nya lönen gälla ett tag efter jag sagt upp mig, fick min nya befattning och nya lön tills jag slutade.

Beror väl på om man som arbetsgivare (och arbetstagare) vill avsluta med flaggan i topp, ett bra avslut gynnar båda parter och har man inte krånglat till det ser jag inte varför arbetsgivaren skulle snåla? Sånt sprider sig.

Håller med, det är förhållandevis lite pengar det handlar om. Dels för att avsluta på god fot med personen som slutar men även för att inte ses som en girig arbetsgivare bland de som är kvar.

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Är det inte troligare att kollrgan får fortsätta med sin gsmla tjänst uppsägningstiden ut? Att introducera någon i rn ny tjänst bara någon månad eller två innan personen slutar verkar ju onödigt.

Grejen är ju dock att personen i fråga lär arbeta med samma sak som de som fick igenom sin befordran.
Citera
2021-09-23, 14:15
Medlem
Citat:
Grejen är ju dock att personen i fråga lär arbeta med samma sak som de som fick igenom sin befordran.

Varför "lär"? Är det en befodran endast på pappret "titel och lön" och inget nytt ansvarsområde eller uppgifter?
Citera
2021-09-23, 14:28
Medlem
I nedan bortser jag från det fall där kollektivavtal kan reglera saken, vilket anges i ett inlägg ovan.

Arbetsgivaren och arbetstagaren har kommit överens (avtalat) om dels ny befattning och dels ny lön från viss tidpunkt. Då gäller det avtalade och självklart avseende både befattning och lön.

Den anställde har därefter sagt upp sig från anställningen (som ännu tillträtts).

En part kan inte ensidigt backa från en avtalad punkt, vilket jag tolkar arbetsgivaren nu vill göra i vart fall beträffande lönen.

Lämpligast vore såklart om parterna tillsammans löser den uppkomna situationen på lämpligt sätt. Varför ens tillträda den nya tjänsten?
Senast redigerad av Sokofinn 2021-09-23 kl. 14:30. Anledning: Tillägg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in