2021-09-30, 20:49
Medlem
Jag tog hem bokföringen från extern firma, de använde BL (Björn Lundén). Testade bokio, men kontobalanserna verkar inte importera korrekt från BL. Så första intrycket är sådär. Men klart kan ju lika gärna vara BL som Bokio som strular
Citera
2021-10-01, 13:05
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Jag tog hem bokföringen från extern firma, de använde BL (Björn Lundén). Testade bokio, men kontobalanserna verkar inte importera korrekt från BL. Så första intrycket är sådär. Men klart kan ju lika gärna vara BL som Bokio som strular

Svårt att säga vem som saknar informationen, men det kommer behövas korrekta ingångsvärden där bokföringen byter program.

Om t ex Bokio antar ett nytt företag vid import kommer ingående värden vara 0 på alla bokföringskonton och sedan startas importen av bokföringsposter från de värdena. Om de verkliga värdena är annat än 0 så kommer efterföljande bokföring vara korrekt, men slutvärdet på bokföringskontona kommer inte stämma med saldot på de verkliga bankkontona då startvärdet på bokföringskontona skiljde sig från 0.

Bokföring är endast ändringar av värden på konton så har man inte hela historiken från företagsstart (eller korrekta ingångsvärden vid byte) kommer de visa fel värden.
Citera
2021-10-01, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Svårt att säga vem som saknar informationen, men det kommer behövas korrekta ingångsvärden där bokföringen byter program.

Om t ex Bokio antar ett nytt företag vid import kommer ingående värden vara 0 på alla bokföringskonton och sedan startas importen av bokföringsposter från de värdena. Om de verkliga värdena är annat än 0 så kommer efterföljande bokföring vara korrekt, men slutvärdet på bokföringskontona kommer inte stämma med saldot på de verkliga bankkontona då startvärdet på bokföringskontona skiljde sig från 0.

Bokföring är endast ändringar av värden på konton så har man inte hela historiken från företagsstart (eller korrekta ingångsvärden vid byte) kommer de visa fel värden.

Tror det har att göra med att i BL körde vi med BAS 2015, och Bokio gör med egen variant av BAS 2015. Håller på att mappa kontona nu. Tor det kommer fungera korrekt efter det... Kanske
Citera
2021-10-01, 19:02
Medlem
jesuslemonads avatar
Många program är bra nuförtiden men med bara ett fåtal transaktioner per år så vill jag inte betala för det, så just nu sköter jag allt gratis via Kapitas, sedan betalar jag bara för ett snyggt bokslut via edeklarera.se. Helnöjd. Jag funderar dock på att gå över till Fortnox mini när jag börjar skala upp, det verkar vara mest bang for the buck så att säga, plus att redovisningsnissar är bekväma med det.
Citera
2021-10-10, 00:18
Medlem
En till grej jag borde undersökt innan jag tog bokio är att de stödjer inte kostandsställen.

Inte så bra då jag måste hålla koll anställdas kostnader.
Citera
2021-10-24, 15:25
Medlem
Jag har använt fortknox
Citera
2022-01-08, 14:41
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miloudot
Jag använder Speedledger och är jävligt nöjd. Speedledger kräver mycket lite av dig som användare då i stort sett allt sker automatiskt, allt från löpande bokföring till momsrapporter och deklarering. Rekommenderas starkt.
Verkar smidigt. Innebär det man kan mer eller mindre ignorera bokföringsbiten och förlita sig på deras automatiska tjänst?
Citera
2022-01-08, 15:39
Medlem
Folk här på flashback har rekommenderat mig bokio & Dooer.com
Citera
2022-01-08, 16:49
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenningKrankel
Folk här på flashback har rekommenderat mig bokio & Dooer.com
Dooer är gratis och verkar inte som betaltjänsterna erbjuder speciellt mycket i värde, tveksamt om de ens är bättre.

Har dock ingen egen erfarenhet av dessa.

edit: ser att dooer inte har offert-tjänst median betalversionen av bokia har det.
Senast redigerad av adolf512 2022-01-08 kl. 16:57.
Citera
2022-01-08, 19:13
Medlem
adolf512s avatar
Tror det blir dooer.com, verkar som de har en smidig tjänst för att skapa fakturor (verkar ha stöd för offerter och att det är fel info i recensionen jag läste).

https://www.youtube.com/watch?v=x6L5YouLgCE
Citera
2022-01-09, 15:27
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Verkar smidigt. Innebär det man kan mer eller mindre ignorera bokföringsbiten och förlita sig på deras automatiska tjänst?

I stort sett -ja.

Du väljer på vilket konto en inkomst eller utgift ska bokföras resten sker automatiskt.
Citera
2022-01-10, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simonthabaws
Jag har använt fortknox

Sköter den allt själv? Vad krävs av dig varje månad? Om man lägger in allt, kvitton, fakturor mm, sköter den ”kontakten” med Skatteverket? Såg att de hade ett erbjudande om inte företaget är äldre än 3 mån så får man 6 mån gratis abonnemang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in