2021-09-21, 17:20
Medlem
"Advokat Mikael Nilsson i Malmö fick ersättning som offentlig försvarare på över tio miljoner kronor under 2018.
Det motsvarar nästan 1200 kronor i timmen – 365 dagar om året, 24 timmar om dygnet."

Går dessa pengar direkt till deras bank eller är det något jag har missat?

https://www.dagensjuridik.se/nyheter...gmiljonbelopp/
Citera
2021-09-21, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HataModeraterna
"Advokat Mikael Nilsson i Malmö fick ersättning som offentlig försvarare på över tio miljoner kronor under 2018.
Det motsvarar nästan 1200 kronor i timmen – 365 dagar om året, 24 timmar om dygnet."

till deras aktiebolag (i de flesta fallen),

ungefär hälften bör gå tillbaks i form av skatt (om de vill ha ut så mycket så möjligt i lön)

https://www.advokatsamfundet.se/Nyhe...r-1380-kronor/
Citera
2021-09-21, 17:28
Medlem
Citat:

Läste du artikeln? Tror du han betalar sina medhjälpare med egna skattade pengar?

Jag tror han har ett företag vars bankkonto får in pengarna och varifrån företagets kostnader betalas (t ex lön till de anställda advokaterna).
Senast redigerad av ardathbey 2021-09-21 kl. 17:30.
Citera
2021-09-21, 17:33
Medlem
constants avatar
Citat:
...eller är det något jag har missat?
Du har uppenbart missat att läsa artikeln. Det är inte bara en person som gör alla dessa timmar eller som ska leva på allt.
Citera
2021-09-21, 18:00
Medlem
Tyvärr..ja. Vem annars kör runt i en Aston Martin/ferrari/Lambo m.m. förrutom kriminella ?
Citera
2021-09-21, 18:13
Medlem
Jag har tolkat det som att det är det advokaten som anger hur mycket arbete som har lagts ner men att det är advokatfirman som får ersättningen. Är ju ofta någon enstaka förgrundsfigur i varje företag med en massa medhjälpare som gör grovarbetet. Det är alltså inte så att det är en enskild person som får alla pengarna i ett lönekuvert.

Som det står i artikeln: Ersättningen kan också avse substitution, det vill säga att någon annan advokat eller biträdande jurist gått in i den förordnades ställe.
Senast redigerad av Mynicname 2021-09-21 kl. 18:17.
Citera
2021-09-21, 18:17
Medlem
Skilj på inkomst och lön. Detta var hans inkomst till firman. Sedan har han omkostnader som kontor, personal, handlingar, undersökningar, materiel, försäkring, moms, skatt, arbetsgivaravgifter osv och allt annat som anställda kostar.
Citera
2021-09-21, 22:20
Medlem
Kontokurts avatar
Om jag förstår det rätt så faktuirerar en advokat ca 3600:-/h + moms och det skall då dessutom betala jurister som jobbar vid sidan av den som är advokat.
Det blir en hel del pengar men inte så att man har 10 millar på fickan och kan svassa runt på stureplan och vaska skumpa varje kväll.
Bra betalt ja, men det är inte en enda lön som skall betalas.
Hyra, el, transporter och arbetsavgift skall betalas med de pengarna.
Citera
2021-09-22, 08:50
Medlem
EliasAlucards avatar
Den genomsnittliga advokatlönen ligger på 55,600 kr (källa). Sedan finns det givetvis advokater som har betydligt högre månadslön än så, och dessa drar ju upp snittet, men det finns också advokater som ligger på runt 30-40 osv, förmodligen vanligare lön än advokater som tjänar 60+.
Citera
2021-09-22, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontokurt
Om jag förstår det rätt så faktuirerar en advokat ca 3600:-/h + moms och det skall då dessutom betala jurister som jobbar vid sidan av den som är advokat.
Det blir en hel del pengar men inte så att man har 10 millar på fickan och kan svassa runt på stureplan och vaska skumpa varje kväll.
Bra betalt ja, men det är inte en enda lön som skall betalas.
Hyra, el, transporter och arbetsavgift skall betalas med de pengarna.

Jag har anlitat advokater till diverse saker. De har ett mycket svårbedömt (för en utomstående) sätt att beräkna sitt arvode. De 3600/h kan säkert stämma i vissa av fallen. Men affärsadvokater är bland de dyraste att anlita. I vårt fall tog han 3500:-/h bara för sitt eget jobb. Hade han annat folk vid sidan av fakturerade han för deras tid med.

Deras arvode avgörs från svårighetsgraden. En ansökan till ett bygglov, troligtvis enkelt, skatterättsligt fall eller patentärende, komplicerat som fan = högt arvode.
Citera
2022-01-08, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nocturnaltourist69
Tyvärr..ja. Vem annars kör runt i en Aston Martin/ferrari/Lambo m.m. förrutom kriminella ?

Advokat Mikael Nilsson kör inte runt i någon Ferrari eller Lamborghini utan en 15 år gammal Porsche 911 och en något nyare Macan. Så där går inte pengarna.
Tjänar säkert bra men det ser knappast ut så utåt sett då han bor i ett helt vanligt hus som ligger lite efter i underhållet. Grannarna ser ut att tjäna minst lika bra så där sticker han inte ut.

Dottern verkar investera varenda överbliven krona som blir över nu under studietiden på börsen (enligt instagram) så barnen tar nog inte del av pengarna heller.
Citera
2022-01-08, 23:10
Medlem
Ni som skriver om debiterande advokater - ink gangsteradvokater som Banke Slobodan m fl o
ondgör Er över deras debiteringar.

Glöm inte bort konkursförvaltarna o speciellt Saab/Müller konkursen - där kan man verkligen
tala om timsugning - ni kan ju även tänka på gruvkonkursen i norrland
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in