Flashback bygger pepparkakshus!
2021-09-23, 20:12
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Möjligen, men

Inledningsvis misstänkt för spioneri tyder på andra bakomliggande orsaker till gripandet, att man sedan hittar (numera) hemliga handlingar vid husrannsakan gör att man tar det säkra före det osäkra och häktar på "obehörig befattning" för att inte äventyra häktningen.

Nån som vet mer får gärna rätta mig, men är det inte så att om hemliga handlingar hittats hos mannen, borde han då inte misstänkas för brott fram till dessa handlingar påträffades (vid husrannsakan antar jag), eller till dess att han anhölls eller frihetsberövades?
Citera
2021-09-23, 20:16
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Men Livsmedelsverket? Inget hett objekt för en spion eller en som handlar med hemliga papper. Eller kanske det är?

han är misstänkt för handlingar långt innan han blev anställd hos livsmedelsverket
Citera
2021-09-23, 20:18
Medlem
Jobstlers avatar
Trist att de inte hann utse inkvoteringen till årets svensk innan han åkte dit.

Vi lär få se tonnvis med liknande skandaler i kommuner och myndigheter de kommande åren.
Citera
2021-09-23, 20:18
Citat:
Ursprungligen postat av AllarN
Ja men då är vi åter, om FM själva i diverse olika sammanhang pekat ut och beskrivit platser och du spar ner den informationen i flera omgångar utan att tillföra någon information själv. Kan det bli brottsligt på grund av ett förändrat omvärldsläge?

svar ja. sammanställer du information på det sättet kan det antas vara hemligt och olagligt
Citera
2021-09-23, 20:26
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
han är misstänkt för handlingar långt innan han blev anställd hos livsmedelsverket
Jo, jag har fattat det. Men jag tänker på en rimlig karriär för en spion eller en som håller på med hemliga papper. Då söker man inte jobb på livsmedelsverket.
Citera
2021-09-23, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Nån som vet mer får gärna rätta mig, men är det inte så att om hemliga handlingar hittats hos mannen, borde han då inte misstänkas för brott fram till dessa handlingar påträffades (vid husrannsakan antar jag), eller till dess att han anhölls eller frihetsberövades?

Möjligen kan det ha att göra med rubriceringen "grov obehörig befattning". Det kräver väl att man aktivt spridit uppgifterna, men jag har inte koll på skillnaden. Råkar man bara ta med en hemlig mapp hem av misstag kanske det inte räknas som grovt. Men som sagt, man kan bara spekulera i vad som ligger bakom.
Citera
2021-09-23, 20:39
Medlem
Xeliouss avatar
Utvaldes att sitta med i SÄPOs ledning.

Citat:
Mannen ska ha arbetat vid Säkerhetspolisen i två omgångar, 2007–2011 respektive 2014–2015. I arbetsuppgifterna ingick ”underrättelseinhämtning och utredningsarbete”.

Enligt egen utsago var han också med i att leda och delta i metod- och utvecklingsarbete. Vilket ledde till än mer kvalificerade uppgifter:

”Jag blev utvald att under knappt ett år vara stabstjänstgörande hos Säkerhetspolisens myndighetsledning”, skriver han i sin ansökan.

En period på knappt ett år var han placerad i omedelbar närhet till de högsta cheferna som stabstjänstgörande vid Säkerhetspolisens myndighetsledning.

”Placerad hos myndighetsledningen fick jag en sällsynt möjlighet att delta i planeringen och genomförandet av den omfattande förändring som skedde på nästan alla plan inom myndigheten.”
https://www.dn.se/sverige/haktade-mannen-jag-var-placerad-i-sapo-ledningen/
Citera
2021-09-23, 20:48
Medlem
CarolynHaxs avatar
Håller med, mycket misstänkt!

Citat:
Ursprungligen postat av DrKrispo
Jag antar att han spionerade för Kina och ambassadören sticker hem istället för att bli utkastad.

Ni behöver begränsa er till etniska svenskar, SÄPO. Det finns miljontals utav oss!
Citera
2021-09-23, 20:56
Medlem
AllarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somenlitenpil
Har du anskaffat dessa handlingar och under den tid de har varit offentliga och sedan ovetandes haft dem i din ägo eller har du varit medveten om att uppgifter i handlingarna har belagts med sekretess och på ett systematiskt sätt samlat öppna uppgifter om någonting som du vet är hemligt? Om det senare så sluta för fan med att möpa, om det första så välkommen till friheten.

Det är inte direkt så Försvarsmakten anslår att nu blir uppgiften xxx hemligt från och med datum xxx och tills vidare.
Har en uppgift varit offentlig tidigare kan ingen skada ske.man får skilja på hemligt och hemlighållet.
Citera
2021-09-23, 20:57
Medlem
AllarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Möjligen, men

Inledningsvis misstänkt för spioneri tyder på andra bakomliggande orsaker till gripandet, att man sedan hittar (numera) hemliga handlingar vid husrannsakan gör att man tar det säkra före det osäkra och häktar på "obehörig befattning" för att inte äventyra häktningen.

Det ingen eller varken förstått eller insett är att främmande makt måste vara inblandad i så väl spioneri som grov obehörig befattning.
Citera
2021-09-23, 21:01
Medlem
AllarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
svar ja. sammanställer du information på det sättet kan det antas vara hemligt och olagligt

Trams. Hur många årsupplagor av tidningen soldat och teknik behöver jag för att hamna i fängelse?
Citera
2021-09-23, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllarN
Det ingen eller varken förstått eller insett är att främmande makt måste vara inblandad i så väl spioneri som grov obehörig befattning.

Det verkar onekligen så ja, med tanke på den första brottsrubriceringen. Men för grov obehörig befattning räcker det nog annars med att man spridit uppgifterna på forum t ex, och inte direkt till Fi. Men det är nog knappast frågan om någon MÖP med ett stort intresse för hemliga bergrum etc. i det här fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in