2022-11-13, 19:59
Medlem
OK70s avatar
Är det fler som tycker att Peyman verkar vara deprimerad? Att lillebrodern är deprimerad är ganska tydligt då man brukar bli som hans situation beskrivs att man inte duschar på månader osv. Men när jag läser de avlyssnade samtalen osv. så tycker jag att även Peyman är deprimerad trots att hans liv har ett sammanhang med familj, jobb, träning till skillnad från lillebrodern.

Andra som håller på med brottslighet för att få in mer pengar och leva lyxigt brukar enligt vad man sett i nyheter och olika fall vara jättenöjda med att de har det bättre än annars och vara mycket mer glada och livfulla. Inga fler som tycker att även Peyman verkar vara deprimerad?
Citera
2022-11-13, 20:03
Medlem
Politice-Rectams avatar
Vad är poängen med att gå igenom böcker bok för bok?
Citera
2022-11-13, 20:04
Medlem
BRASKAMINSKIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OK70
Ok, tack! Blev mycket mer konstigt, för att välja ut just dessa så måste de ha mer bakgrundsinformation. Man kan ju tycka att alla böcker ändå borde vara av intresse att kolla närmare på även om de tydligen måste ha någon slags information om just dessa.

Exakt. Det måste vara något speciellt med böckerna och jag tror att de är en viktig faktor i det här målet. Finns ju ingen som helst anledning att ta några böcker från hans hem och sedan specifikt fråga Peyman när han är anhållen om han läst skönlitterära böcker som (vad jag kunnat se) absolut inte handlar om spionage, militären eller hemliga operationer.

Citat:
Tänker du något om den andra delen av mitt inlägg? I fupen säger, en av hans bästisar om jag minns det rätt, att alla iranier i Peymans omgivning har länge snackat om att han säkert jobbar åt Irans regering. Minns inte riktigt om det var i samband med frågorna om dollarväxling eller om det var något annat så sa han det där om att folk länge snackat.

Hur kan det vara så tydligt när man är spion och ska vara medveten och försiktig på ett sätt som gör det omöjligt för andra att ens tänka tanken. Hur mycket spion är man egentligen om alla i ens omgivning känner till det? Det räcker ju då med att någon som blir arg eller avundsjuk på en för att dagen efter kontakta polisen om misstankarna.

Jag kan inte komma ihåg att jag läst det i FUPen men det kan ju vara som så att Peyman absolut inte sagt till dem mer än att han jobbar på SÄPO och då har kanske kompisarnas fantasi börjat dra på lite höga växlar.

Vad jag kan se finns det ingenting som tyder på att han skulle jobbat för Iran men det vet man ju så klart inget om.
Citera
2022-11-13, 20:08
Medlem
OK70s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam
Vad är poängen med att gå igenom böcker bok för bok?

Vi har pratat om det tidigare i tråden om att det kan finnas instruktioner om hur man skickar hemliga meddelanden till varandra, alltså att det inte nödvändigtvis själv bokhandlingen det handlar om. Att de inblandade kommit överens om att kalla en viss bok för en viss siffra och sen ett visst ord från en vis sida från en specifik bok ska användas. Eftersom just dessa tagits i beslag tänker jag att polisen måste ha en viss information redan om hur man använt sig av böckerna, ändå tycker jag att det är slarvigt att de inte tagit alla böcker och inte bara de utvalda.
Citera
2022-11-13, 20:39
Moderator
farbror_barbros avatar
Är det bara jag som är förvånad att en Iran-född får ett jobb på KSI inom MUST? Han borde vara ett givet mål för utpressningsförsök relaterade till släktingar i hemlandet, oavsett hur välintegrerad han är. Jag inset att det också är värdefullt att ha medarbetare som kan farsi (och arabiska?), men KSI?
Citera
2022-11-13, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Hitta gärna nåt istället som visar på att etnicitet och mångfald är viktiga faktorer när KSI anställer..
Har redan länkat. Att mångfald är centralt inom myndighetssverige är välkänt sedan årtionden.

Aktuellt fall bevisar att KSI inte är något undantag.
Citera
2022-11-13, 20:49
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
Har redan länkat. Att mångfald är centralt inom myndighetssverige är välkänt sedan årtionden.

Aktuellt fall bevisar att KSI inte är något undantag.

Nä det gör det inte.
Ingen vet varför Peyman rekryterades eftersom allt kring KSI är hemligt.
Eller är det så att du sitter på mer info än vad som är offentligt?
Citera
2022-11-13, 20:50
Medlem
BRASKAMINSKIs avatar
Bokhyllan finns fotograferad på sidan 102 och sedan kommer det 10 närbilder på både fram- och baksida på böckerna i Stockholms TR B 14349-21 Aktbil 195, Bilaga, A4.

Fler böcker har dock tagits i beslag som rör bland annat Kanada.

På sidan 64 i Stockholms TR B 14349-21 Aktbil 192, Bilaga, A1.1 förhör med Peyman så börjar Peyman utfrågas specifikt om de här böckerna.

Jag kan som sagt inte förstå varför de här böckerna är relevanta. Först och främst kan man fråga sig varför säkerhetspolisen som var inne i huset specifikt valde den här hyllan. Det är ju annars bara datorer, USB-stickor, passen, säkerhetsskåp som fotas och inte om han hade träningsskor från Nike eller om de hade Barilla i skafferiet, så något speciellt med böckerna är det helt klart. Frågan är bara på vilket sätt.
Citera
2022-11-13, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertus
Mångfald skall EJ existera inom samhällskänsliga eller ledande positioner inom stat, myndighet, kommum etc.

Det är inte av rasistiska skäl som vi svenskar NEKAS dessa JOBB i flertalet länder.

Detta är ingenting som skall behöva diskuteras det är så självklart som det kan bli men inte i
SVERIGE 2.NOLL
Jag håller med dig.

Problemet är att mångfald, etnicitet och religion tyvärr är politiskt påtvingat och obligatoriskt inom alltför många myndigheter.

Imte ens de första shariadomarna i svenska domstolar har ändrat den mångfaldsaktivism som pågår.

Den som ifrågasätter riskerar att dömas för diskriminering.

Sverige är extremt, framförallt jämfört med andra länder som har etnisk självbevarelsedrift.
Citera
2022-11-13, 21:02
Medlem
De här 2 bröderna är scapegoats.

Kom ihåg var ni hörde det först

Jag menar inte att de är oskyldiga(eller det kanske de är, vem vet?). Men den här skiten är djupare än ni tror. Tror i detta nu och när utredningen pågick så är det andra som får arbeta ostört
Senast redigerad av okejkonstigfraga 2022-11-13 kl. 21:15.
Citera
2022-11-13, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damzzen
Att påstå att de flesta iranier i sverige är muslimer är bara ett bevis på hur verklighetsfrånvänd du är och hur din hjärna spärrat ut all information och fakta son finns att läsa överallt idag. Du är liksom fakta resistent. Det är sorgligt minst sagt.

Hoppas han får sitt straff.
Jag skulle vara mycket tacksam om du tillhandahöll någon av den fakta du hänvisar till.

Kan du inte det, beror det troligtvis att du blandar ihop personliga anekdoter med hur stor andel av invandrare från muslimska länder som är muslimer.
Citera
2022-11-13, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Är det bara jag som är förvånad att en Iran-född får ett jobb på KSI inom MUST? Han borde vara ett givet mål för utpressningsförsök relaterade till släktingar i hemlandet, oavsett hur välintegrerad han är. Jag inset att det också är värdefullt att ha medarbetare som kan farsi (och arabiska?), men KSI?

Jag tänker tvärtom. Svårt att veta vad han gjort på KSI, OM han ens varit där. Han kanske hade en skrivbordstjänst och översatte dokument, vad vet jag. Ur säkerhetssynpunkt borde han stå sig bättre än annan valfri tolk. (Nej, inte med facit i hand..)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in