Citat:
Ursprungligen postat av
OK70
Ok, tack! Blev mycket mer konstigt, för att välja ut just dessa så måste de ha mer bakgrundsinformation. Man kan ju tycka att alla böcker ändå borde vara av intresse att kolla närmare på även om de tydligen måste ha någon slags information om just dessa.
Exakt. Det måste vara något speciellt med böckerna och jag tror att de är en viktig faktor i det här målet. Finns ju ingen som helst anledning att ta några böcker från hans hem och sedan specifikt fråga Peyman när han är anhållen om han läst skönlitterära böcker som (vad jag kunnat se) absolut inte handlar om spionage, militären eller hemliga operationer.
Citat:
Tänker du något om den andra delen av mitt inlägg? I fupen säger, en av hans bästisar om jag minns det rätt, att alla iranier i Peymans omgivning har länge snackat om att han säkert jobbar åt Irans regering. Minns inte riktigt om det var i samband med frågorna om dollarväxling eller om det var något annat så sa han det där om att folk länge snackat.
Hur kan det vara så tydligt när man är spion och ska vara medveten och försiktig på ett sätt som gör det omöjligt för andra att ens tänka tanken. Hur mycket spion är man egentligen om alla i ens omgivning känner till det? Det räcker ju då med att någon som blir arg eller avundsjuk på en för att dagen efter kontakta polisen om misstankarna.
Jag kan inte komma ihåg att jag läst det i FUPen men det kan ju vara som så att Peyman absolut inte sagt till dem mer än att han jobbar på SÄPO och då har kanske kompisarnas fantasi börjat dra på lite höga växlar.
Vad jag kan se finns det ingenting som tyder på att han skulle jobbat för Iran men det vet man ju så klart inget om.