2021-09-20, 18:21
Medlem
Trollmias avatar
SVT Utrikes har en ny (kort) artikel: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/b...tar-pa-platsen

Citat:
Efter en tids muller på spanska kanarieön La Palma kom slutligen vulkanens utbrott under söndagen. Sten kastas i luften, lava rinner ner för backarna och luften fylls av dofter från jordens inre.

– Gasmolnen som man kan se på bilderna kommer med en karaktäristisk doft, säger Steffi Burchardt, vulkanforskare på Uppsala universitet.

Från CNN: https://edition.cnn.com/2021/09/20/e...ntl/index.html

Citat:
Officials have warned local residents to keep their distance from the eruption.
European Commission President Ursula von der Leyen expressed solidarity with the people of La Palma in a Twitter post on Monday. She added that "we are in contact with Spanish authorities to offer any additional aid that is needed."

...
The Canary Islands Volcanology Institute (Involcan) wrote in a statement on Facebook on Sunday that more than 25,000 earthquakes had been detected in the previous nine days around the Cumbre Vieja volcano.

...
Spain's Ministry of Transport tweeted that it had prohibited ships from sailing too close to the volcano, because of the risks posed by lava flowing into the sea.
Senast redigerad av Trollmia 2021-09-20 kl. 18:36.
Citera
2021-09-20, 18:29
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilog-80
Man kan ju alltid hoppas på nåt spektakulärt, men det blir väl en fis i rymden som vanligt.
Oftast blir det så, men hoppas på lite effekt i alla fall.
Citera
2021-09-20, 19:53
Medlem
Trollmias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anubis-
De där vita puffarna som kommer upp ibland från husen, är det vattentankar som exploderar i värmen? Helt vit rök är väl vanligtvis vattenånga.

Efter att har spanat in lite i chattarna till Live-feeden så verkar det vara vattentankar och pooler som orsakar de vita rökpuffarna, alltså vattenånga.
Citera
2021-09-20, 20:04
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Media mörkar detta.. Varför? För att inte skapa panik?
Förlåt för lite off-topic, men jag tycker jag inte jag läst om annat än vulkanutbrottet idag.

Jag är intresserad eftersom jag varit just där vulkanutbrottet sker så givetvis påverkar det vad som visas i mitt nyhetsflöde.

Du är säkerligen mindre intresserad och klickar på annat. Det har inget med att ”mörka” att göra.

Rekommenderar att du ser över parametrarna i webbläsare.
Citera
2021-09-20, 20:15
Medlem
Citat:
Vulkanen Cumbre Vieja har haft utbrott på kanarieön La Palma.Svart rök och lava sprutar ut ur kratern.Det är det första utbrottet på 50 år.
Ön utanför Marockos västkust har skakats av flera jordskalv i veckan – och myndigheter höjde säkerhetsnivån från grönt till gult.

På söndagen har minst tre jordskalv över magnituden 3 uppmätts – det högsta på 4,2 och nu sprutar det lava ur vulkanen, finns massor av videos på Youtube.

Ön La Palma på Kanarieöarna riskerar nu att genomgå ett stort jordskred, vilket kan orsaka en tsunami i Atlanten. Vulkanöar och vulkaner på land genomgår ofta stora jordskred/kollaps, som har dokumenterats på Hawaii till exempel. Ett nytt exempel är Anak Krakatau, som kollapsade för att orsaka tsunamin vid Sundasundet 2018 och krävde hundratals liv.

Cumbre Vieja jordskred tsunami kan utgöra ett hot mot Brasilien, Kanada, Karibien, Irland, marocko, nordöstra USA, portugal och Storbritannien . Påverkan skulle inte bara begränsas till människor. Bortsett från tsunamifaran skulle effekterna av en stor kollaps på människor som bor på ön vara allvarliga. Samhällena El Paso, Fuencaliente, Los Llanos och Tazacorte skulle förstöras direkt och falla i havet.

Media mörkar detta.. Varför? För att inte skapa panik?
Detta hotet är mycket större och verkligare än covid!

Har hört att USAS tsunami varningssystem är skit också.

Vad tror ni, hur fan slutar detta?

Kommer lugna sig och dö ut som vanligt. Dessutom har man kommit fram till att risken för ras ut i havet och tsunamihot mot Lönderna på andra sidan inte är så stor som man tidigare trott.
Citera
2021-09-20, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filmfreak
Förlåt för lite off-topic, men jag tycker jag inte jag läst om annat än vulkanutbrottet idag.

Jag är intresserad eftersom jag varit just där vulkanutbrottet sker så givetvis påverkar det vad som visas i mitt nyhetsflöde.

Du är säkerligen mindre intresserad och klickar på annat. Det har inget med att ”mörka” att göra.

Rekommenderar att du ser över parametrarna i webbläsare.

Nu var det inte mig du kommenterade, men jag svarar ändå.
Du verkar vara ännu en postare som gått i fällan att inte läsa rubrik och trådstart ordentligt. När TS skriver "detta" så syftar han egentligen ganska tydligt på risken för jordskred och en större tsunami som skulle kunna få katastrofala följder. Och visst "mörkar" media den biten. De skriver väl mestadels om själva vulkanutbrottet, men trådens huvudsyfte/frågeställning handlade inte om det.

Men som flera skrivit tidigare så verkar katastrofen vänta på sig ytterligare en tid. Där "en tid" kan vara några dagar men mest troligt några århundraden. Lite spännande var det ju ett tag, men det är väl som det där berget i Norge som skulle rasa. Man sitter och väntar och väntar och väntar och glor på livecams osv, men till slut tröttnar man när man inser att det ännu en gång var falskt alarm.
Senast redigerad av Burkgurka 2021-09-20 kl. 20:24.
Citera
2021-09-20, 20:22
Medlem
Eren-Jaegers avatar
Den har avtagit bra mycket nu.
Citera
2021-09-20, 21:28
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Nu var det inte mig du kommenterade, men jag svarar ändå.
Du verkar vara ännu en postare som gått i fällan att inte läsa rubrik och trådstart ordentligt. När TS skriver "detta" så syftar han egentligen ganska tydligt på risken för jordskred och en större tsunami som skulle kunna få katastrofala följder. Och visst "mörkar" media den biten. De skriver väl mestadels om själva vulkanutbrottet, men trådens huvudsyfte/frågeställning handlade inte om det.

Men som flera skrivit tidigare så verkar katastrofen vänta på sig ytterligare en tid. Där "en tid" kan vara några dagar men mest troligt några århundraden. Lite spännande var det ju ett tag, men det är väl som det där berget i Norge som skulle rasa. Man sitter och väntar och väntar och väntar och glor på livecams osv, men till slut tröttnar man när man inser att det ännu en gång var falskt alarm.

Tack för att du svara åt mig. Ja folk är verkligen tröga, och nej faran är inte helt över än. Skulle gissa på 15% chans att det blir en mega-tsunami när det smäller ordentligt inom några dagar.
Citera
2021-09-20, 22:03
Medlem
Citat:
Cumbre Vieja jordskred tsunami kan utgöra ett hot mot Brasilien, Kanada, Karibien, Irland, marocko, nordöstra USA, portugal och Storbritannien

Ja det kan det, men ingen vet hur stor risken är.

Vanliga tsunamis kan modelleras väldigt exakt, men den här typen är nästan helt okänd, så det är duellerande modeller, dvs många geologer/oceanologer har gjort modeller men ingen vet vilken av modellerna som stämmer med verkligheten:

https://en.wikipedia.org/wiki/Cumbre...d#Later_models
Citera
2021-09-20, 22:42
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eren-Jaeger
Den har avtagit bra mycket nu.
Ja det lär inte bli något mer.
Citera
2021-09-20, 23:02
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Ja det lär inte bli något mer.

Öppnades en ny krater nu. Blir mer evakueringar sprutar lava så in i helvete. Du kan följa live här.

https://youtu.be/knptjRo83Ec
Citera
2021-09-20, 23:06
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Öppnades en ny krater nu. Blir mer evakueringar sprutar lava så in i helvete. Du kan följa live här.

https://youtu.be/knptjRo83Ec
Tack för länken. Ja det där ser inte ut att avta snart i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in