2021-09-19, 12:46
Medlem
mjukmjukares avatar
Nu har Pontus Frithiof haft sitt senaste verk öppet en dryg månad.
Le Tour, högst upp i DN Skrapan har det nyinretts och satsats på vad Pontus kallar för Power Dining. Dyrt, exklusivt och flärd. Inredning o mat.
Salong och Chambre Séparée. 26 platser + 3 rum med 2 x 8 pers samt 1 x 12 pers.

Här håller man inte igen öht när det gäller de exklusiva valen på salongsmenyn som är en à la cartemeny. Vidare kommer man satsa hårt på After Noon Tea à la lyx med kavajtvång.
Och vill du så hämtas du upp i La Tours egen Rolls Royce.

Detta är säkert en lucka i Krogstockholm som behöver fyllas. Men min (och vem är jag) magkänsla tror inte på Pontus Frithiof. Personen.
Oändligt erfaren, visst absolut, men utvecklad till mer entreprenör än själslig matlagare.
Och lyssnade igenom GastroRadio med Pontus om detta. Och för att önska vara frankofil med endast det bästa så behöver stället inte Pontus lite stiffa och allt annat än franska kockens engagemang.

Detta är mer en satsning, som råkade bli en restaurang. Men med Pontus kunde det ha blivit en helt annan satsning i en annan bransch.
Och med avsaknad av hjärta och själ i kastrullerna, så lockar detta inte mig. Dessutom tror jag att, trots att det säkert är rätt häst, bra medarbetare, bästa råvaror inom sin genre, inte på detta.

Han är För tydlig med att detta Inte är Franzéns eller Aira. Och att öht nämna detta av Pontus, är fel.
Det uppfattar gästen själv.
Men för Pontus framstod det som ett prestigestatement. Och det är något med bristen på ödmjukhet och att vara motfalls. Bara för att.

Vi får väl se hur gott om After Noon Teasugna i kavaj, i en Rolls Royce, som knackar på dörren.
Detta koncept mer än toppkrog.

Citera
2021-09-19, 13:54
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Läste på hemsidan. Den fullkomligt dryper av skryt. Pressenterar andra lyxrestauranger sig själva på ett så omåttligt sätt?
Jag blir tveksam till om det nu är så jävla superduperlyxigt när de måste skryta om precis allt från råvaror till tanten som tar emot bokningen. Sen att Pontus sätter sitt förnamn på hela grejen bidrar också till att det känns oäkta på något sätt.

Håller med dig TS. Skulle jag vara i behov av att äta riktigt lyxigt i mitt liv skulle jag lägga mina besparingar på någon annan restaurang.
Citera
2021-09-19, 13:57
Medlem
Pippipipparpippins avatar
https://www.restaurantfrantzen.com/
Så här presenteras den bästa krogen vi har i landet så vitt jag vet. De behöver inte skryta. Det är bara allmänt kännt att det är bra käk.
Citera
2021-09-19, 14:06
Medlem
Fettsugnings avatar
Ska namnet vara någon flört med TdF?

Gillar inte heller Pontus stil. Känns som en restaurang för folk utan matintresse och för mycket pengar. Kan föreställa mig att det blir tätt mellan kotlettfrillorna.
Citera
2021-09-19, 16:19
Medlem
hesons avatar
Av och för skrytmånsar, upplagt för att håva in omotiverat hög dricks.
Citera
2021-09-20, 18:31
Medlem
mjukmjukares avatar
Han äger, driver och är ikonen … så är tanken.
Men inte en dag har han kockrock på.
Inte service i luckan en enda dag.
Ingen fond är satt.

Nej Pontus.
En Rolls Royce väger inte upp detta någonstans på en riktigt bra matkrog. Det känns som en skuren sås.

Citera
2021-09-20, 18:37
Medlem
Har nån av kommentatörerna besökt stället ifråga?
Citera
2021-09-20, 22:00
Moderator
rotadents avatar
Märklig afternoon tea med soppa och pärlhöna. Det är säkert bra, men 1 100 spänn och kändes mer som en blandning mellan afternoon tea och middag med flera rätter. Förstod inte riktigt tanken där måste jag erkänna. För mig är afternoon tea mer scones, sandwiches och söta bakverk.
Citera
2021-09-22, 12:00
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Märklig afternoon tea med soppa och pärlhöna. Det är säkert bra, men 1 100 spänn och kändes mer som en blandning mellan afternoon tea och middag med flera rätter. Förstod inte riktigt tanken där måste jag erkänna. För mig är afternoon tea mer scones, sandwiches och söta bakverk.

Instämmer helt.
Men här var väl tanken, som med mkt annat på La Tour, att lyfta allt ännu en nivå.
Men jag vet inte om jag tycker att det lyckades.
Det blev mer något konstigt. Pontus pratade mer i GastroRadio om champagnen, på deras After Noon Tea, än vikten av ett klassiskt, brittiskt Afternoon Tea.

Att erbjuda skitdyr After Noon Tea (deras stavning) och komma in med en pärlhöna istället för bra té och scones kan komma att överraska.
Bäst att ha den där kavajen på sig.

Nej, jag står fast vid att detta känns koncept.
En idé. Inte genuin restaurang.
Punk Royale och Bröderna Olsson (vitlök i allt) är två andra koncept-krogar. Men med betydligt mer generös och självdistanserad insikt. Och en modest prislista.

Här är det skitnödigt med allt från Rolls Royce, via kavajer & té till gastronomisk concierge. Och mycket där emellan. Dessutom är det mycket dyrt och ingen matprofilering, med själ, ända in i preppen!!
Utan konceptuell mat i menyn som ska sälja mer än kärleken till kök och matsal.

Pontus uttryckte att denna restaurangen inte nödvändigtvis kommer erbjuda råvaror som är närproducerade eller ekologiska. Utan man kommer handla med världens bästa råvaror.
Kaviar i åtta olika varianter. Även vildfångad fisk.
Viltfångad hummer enbart och fois gras från dom som är bäst vad gäller smak och kvalitet. Inte nödvändigtvis hur dom har levt.

Och hade jag suttit på marknadsavdelningen här så hade jag haft ”kvartssamtal” med Pontus om att inte skrika ut detta nu, i dessa tider. Det är inte ett bästa säljargument.
Många avstår fois gras helt och hållet nuförtiden.
Även från schyst hållna ankor och gäss.
Och det är en stor trend bland alla idag med Härodlat, ekologisk och god djurhållning samt ett övergripande ansvar för att värna om vår jord.
T ex mat i säsong. Inte prio på La Tour öht.
(sitter Salig Jan Stenbeck i Pontus DNA?)

Vidare.
Deras uppskattade medarbetare Sofia Redenheim kommer, efter sju år i Pontus-gruppen, att ikläda sig rollen av gastronomisk concierge för La Tour.
Det innebär att den högklassiga upplevelsen startar så snart du lyft telefonluren eller mejlat ditt bokningsönskemål.

Hon fixar kort sagt fram Rollsen!

Känns som en överambitiöst brittisk charad.

Nu har jag gnällt färdigt. Vi får se. Jag kan ha fel.
Pärlhöna till Earl Grey är kanske det nya svarta?

Citera
2021-09-25, 16:34
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Instämmer helt.
Men här var väl tanken, som med mkt annat på La Tour, att lyfta allt ännu en nivå.
Men jag vet inte om jag tycker att det lyckades.
Det blev mer något konstigt. Pontus pratade mer i GastroRadio om champagnen, på deras After Noon Tea, än vikten av ett klassiskt, brittiskt Afternoon Tea.

Att erbjuda skitdyr After Noon Tea (deras stavning) och komma in med en pärlhöna istället för bra té och scones kan komma att överraska.
Bäst att ha den där kavajen på sig.

Nej, jag står fast vid att detta känns koncept.
En idé. Inte genuin restaurang.
Punk Royale och Bröderna Olsson (vitlök i allt) är två andra koncept-krogar. Men med betydligt mer generös och självdistanserad insikt. Och en modest prislista.

Här är det skitnödigt med allt från Rolls Royce, via kavajer & té till gastronomisk concierge. Och mycket där emellan. Dessutom är det mycket dyrt och ingen matprofilering, med själ, ända in i preppen!!
Utan konceptuell mat i menyn som ska sälja mer än kärleken till kök och matsal.

Pontus uttryckte att denna restaurangen inte nödvändigtvis kommer erbjuda råvaror som är närproducerade eller ekologiska. Utan man kommer handla med världens bästa råvaror.
Kaviar i åtta olika varianter. Även vildfångad fisk.
Viltfångad hummer enbart och fois gras från dom som är bäst vad gäller smak och kvalitet. Inte nödvändigtvis hur dom har levt.

Och hade jag suttit på marknadsavdelningen här så hade jag haft ”kvartssamtal” med Pontus om att inte skrika ut detta nu, i dessa tider. Det är inte ett bästa säljargument.
Många avstår fois gras helt och hållet nuförtiden.
Även från schyst hållna ankor och gäss.
Och det är en stor trend bland alla idag med Härodlat, ekologisk och god djurhållning samt ett övergripande ansvar för att värna om vår jord.
T ex mat i säsong. Inte prio på La Tour öht.
(sitter Salig Jan Stenbeck i Pontus DNA?)

Vidare.
Deras uppskattade medarbetare Sofia Redenheim kommer, efter sju år i Pontus-gruppen, att ikläda sig rollen av gastronomisk concierge för La Tour.
Det innebär att den högklassiga upplevelsen startar så snart du lyft telefonluren eller mejlat ditt bokningsönskemål.

Hon fixar kort sagt fram Rollsen!

Känns som en överambitiöst brittisk charad.

Nu har jag gnällt färdigt. Vi får se. Jag kan ha fel.
Pärlhöna till Earl Grey är kanske det nya svarta?

Jag håller i stort med dig, konceptet känns inte så enkelt att begripa. Jag tror säkert att det är bra mat, gott och välgjort och en ambitiöst utformad upplevelse. Men för mig känns det mest som att man strävar efter att det ska kännas dyrt, framstå som dyrt utåt och att de som dras till saker som är dyra just för att de är dyra ska lockas dit. Vore det en bil så vore det en hip-hopares förgyllda Bentley med diamanter i instrumentbrädan mer än diskret lyx. De flesta stjärnkockar brukar väl annars sträva efter perfektion utan att behöva kräma på så här, jämförelsen mellan hemsidan för La Tour och Frantzén har ju redan varit uppe och den känns rätt talande.

Men vafan, to each their own. Jag hoppas att det går bra för den här restaurangen, desto mer olika grejer som finns att välja på i en stad, desto rikare blir den. Jag kommer knappast att gå dit, men det finns ju massor av ställen jag saknar intresse av att besöka personligen, men som gärna får finnas och frodas ändå
Citera
2021-09-27, 13:09
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag håller i stort med dig, konceptet känns inte så enkelt att begripa. Jag tror säkert att det är bra mat, gott och välgjort och en ambitiöst utformad upplevelse. Men för mig känns det mest som att man strävar efter att det ska kännas dyrt, framstå som dyrt utåt och att de som dras till saker som är dyra just för att de är dyra ska lockas dit. Vore det en bil så vore det en hip-hopares förgyllda Bentley med diamanter i instrumentbrädan mer än diskret lyx. De flesta stjärnkockar brukar väl annars sträva efter perfektion utan att behöva kräma på så här, jämförelsen mellan hemsidan för La Tour och Frantzén har ju redan varit uppe och den känns rätt talande.

Men vafan, to each their own. Jag hoppas att det går bra för den här restaurangen, desto mer olika grejer som finns att välja på i en stad, desto rikare blir den. Jag kommer knappast att gå dit, men det finns ju massor av ställen jag saknar intresse av att besöka personligen, men som gärna får finnas och frodas ändå

Sant naturligtvis.
Mångfald och en härlig bredd, gärna utanför ramarna, gör en stad internationellt och kosmopolitiskt spännande. Bör alltid finnas, oavsett vilka avsikter man själv har, för att besöka och frekventera dess utbud.
Mångfald höjer nivån och ökar bredden.
Vilket gagnar övrigt utbud i stort.

Så låt oss hoppas att detta hos Pontus lockar sin klick.
Precis som Frantzén och Punk Royale m fl har sina klickar.

Citera
2021-09-27, 17:05
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Sant naturligtvis.
Mångfald och en härlig bredd, gärna utanför ramarna, gör en stad internationellt och kosmopolitiskt spännande. Bör alltid finnas, oavsett vilka avsikter man själv har, för att besöka och frekventera dess utbud.
Mångfald höjer nivån och ökar bredden.
Vilket gagnar övrigt utbud i stort.

Så låt oss hoppas att detta hos Pontus lockar sin klick.
Precis som Frantzén och Punk Royale m fl har sina klickar.

Det viktigaste blir väl hur guiden ser på det antar jag. Med det där anslaget och de priserna, i kombination med det trots allt hyfsat perifera läget, så behöver han nog skotta in en eller helst två stjärnor i Guide Michelin så snart han bara kan. Misslyckas han med det, vilket han väl inte borde göra, så är det nog dödfött...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in