Citat:
Ursprungligen postat av
Interista10
Utöver det så har jag fått diverse samtal att testa mig och pratat med flera som varit stensäkra på att fått det av mig. Hänger du med nu?
Men även om varenda en av dom ljuger och känner behovet av det så är det fortsatt märkligt att jag då varit med så många som testats positivt för klamydia utan att själv få det, om nu testerna stämmer, vilket man får utgå ifrån.
Flera av dom har jag haft sex med mer än 10 gånger, alltså torde risken vara stor att dom smittar mig, om dom nu inte fått det av mig.
SÅ i vilket fall som helst så är det väldigt märkligt. Tycker du inte det?
Ja, jag hänger med. Jag har inte bestämt mig för någonting, jag bara förklarar vad jag anser vara det troligaste givet den information du har lämnat. Det troligaste är att du inte har klamydia, att tjejerna inte hade det när du träffade dem, och att de har fått sjukdomen annorstädes.
Klamydiatest har, korrekt utfört, en sensitivitet på 93 %. Dvs, det är 7 % risk att du får ett falskt negativt resultat. Du har tagit fem tester, alltså är det 0.0002 % risk att du får ett falskt negativt test fem gånger på raken.
Risken att få klamydia vid oskyddat vaginalt samlag med en smittad person ligger på ungefär 30 %. Har du haft sex tex tio gånger med en av dessa, oskyddat, är det alltså 97.2 % chans att du får sjukdomen.
Detta är en förenkling, men det visar hur osannolikt det är att du skulle ligga bakom dessa kvinnors klamydiainfektioner, givet att testerna på dig är utförda korrekta, samt att du inte har tagit antibiotika lite då och då. Klamydia kräver ingen speciellt antibiotika, så om det finns så klart en möjlighet att du hade klamydia, smittade en av kvinnorna, fick antibiotika för någonting annat och på köpet blev fri från klamydia, varpå du någon gång efter det testade dig för klamydia och fick negativt resultat.
Sedan, att gå runt och vara sur på någon fyra år efter att personen möjligtvis gav dem klamydia, lol

Klamydia är den vanligaste könssjukdomen, nästan alla har haft den någon gång då den är extremt smittsam och oftast är symptomfri.