2022-02-14, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurlpower
Någon som har plus på kbladet som kan rapportera vad de skriver live från rättegången idag?

Kan klistra in några texter av vad som rapporterats under dagen i kronologisk ordning.

09:10:46
Sigrid Nurbo
Han [åklagaren] berättar hur man från åklagarsidan menar att den misstänkte berövat sin ex-sambo livet

09:11:29
Sigrid Nurbo
Advokaten : NN vidgår att skadorna lett till målsägandens död men förnekar uppsåt. Advokaten framför att hennes klient begått gärningen under påverkan av en psykos.

(Här skriver jag ihop några inlägg, om hur rätten menar att brottet har begåtts)

09:16:02
Sigrid Nurbo
Den nu avlidna kvinnan befinner sig i sin tur också på en ort utanför Kristianstad. Men de båda har telefonkontakt. De sammanstrålar sedan hemma hos kvinnan. Den misstänkte 27-åringen handlar två energidrycker på en affär i närheten av kvinnans bostad. Han fastnar då på affärens övervakningskamera. Strax efter kl 22 släpps den misstänkte in i kvinnans bostad. Kvinnan öppnar för honom via porttelefonen. Åklagaren beskriver sedan hur de båda hamnar inne i kvinnans badrum och hur våldet mot kvinnan därinne eskalerar. Den misstänkte tittar på åklagaren medan åklagaren gör sin beskrivning av det grova våldet. Han ser trött ut, men i övrigt uttryckslös. Åklagaren framför nu hur han menar att 27-åringen försökt att dränka sin ex-sambo och i vilken försvarslös ställning hon då befunnit sig i. ”Klar är att NN (kvinnan) avlider av den största skadan”. Åklagaren beskriver det knivvåld som slutligen ska ha bragt kvinnan om livet. Kl 22.05-23.35 har NN (den misstänkte) haft telefonkontakt med sin vän som han varit tidigare under torsdagen. ”När NN väl lämnat kvinnans bostad så tar han sig till sin vän. Kniven och en mobiltelefon har han på vägen slängt, säger åklagaren. ” Kniven och telefonen har polisen inte lyckats hitta. NN blir på morgonen hämtad av en anhörig. Han är då i närheten av CSK.

09:30:54
Sigrid Nurbo
Under tiden ligger alltså kvinnan i lägenheten, i badrummet. ”Initialt så lyckas avloppet svälja undan vatten, men sedan blir det en översvämning. ”, säger åklagaren.

09:33:11
Sigrid Nurbo
Kl 08.49 kommer polisen till den misstänkte hemadress. Han är inte där utan hos en annan anhörig han grips där kl 09.40 på fredagen 17:e september. Han är då nyduschad.

09:38:57
Sigrid Nurbo
Åklagaren berättar om de mobilmaster och de täckningsområden som kunnat positionsbestämma den misstänktes telefon till att ha varit vid den misstänkta brottsplatsen. Åklagaren visar också på hur samtalshistoriken gått mellan den misstänkte och hans ex-sambo under torsdagen, innan den misstänkte anländer till Hammar och kvinnans lägenhet.

09:45:05
Sigrid Nurbo
20.35 skickar kvinnan ett sms till NN och frågar om han kan hoppa på bussen. I senare sms frågar hon om han är på väg och ytterligare senare ett meddelande där det står: ”Du och jag”.

09:48:29
Sigrid Nurbo
21.28 ringer de till varandra.

21.33 skickar NN att han är vid sjukhuset. Han skriver igen ”Jag ska hem”

09:49:01
Sigrid Nurbo
Kvinnans svar: ”Du skulle ju komma”

09:50:25
Sigrid Nurbo
21.49 är kvinnan ”på sin hemmamast” och frågar via meddelande om NN är på bussen. ”Vi ses snart, hjärtat” skriver kvinnan.

09:57:53
Sigrid Nurbo
Den misstänkte sitter blickstilla. Verkar inte som han ändrat läge på sin stol en endaste gång hittills.

10:00:53
Sigrid Nurbo
Nu visar åklagaren korta filmklipp som föreställer den misstänkte då han är hemma hos sin vän på morgonen 17:e september. Det är vännen som filmat 27-åringen som beter sig märkbart påverkad. Han är barbröstad och har mycket märken/sår på överkroppen.

10:07:59
Sigrid Nurbo
Kl 09 påbörjas polisens tekniska undersökning av lägenheten. Innan dess har alltså en fastighetsskötare hittat kvinnan avliden då han skulle gå in för att kolla om han kunde göra något åt den förmodade vattenläckan inne i bostaden. Hans upptäckt gör att 112 larmas.

10:09:52
Sigrid Nurbo
Det gjordes ingen undersökning av eventuella skospår på grund av mängden vatten som var i bostaden. ”Det var liksom inte lönt”, säger åklagaren.

10:18:00
Sigrid Nurbo
Nu ska rätten få ta del av den rekonstruktionsvideo som gjorts i kvinnans lägenhet. De anhöriga till kvinnan väljer att lämna rättssalen. Filmen är inspelad i en identisk lägenhet i samma hus. Men alltså inte i kvinnans lägenhet. Filmen är utan ljud. Den misstänkte är på filmen iklädd gröna häkteskläder och ses inne i badrummet. En figurant ”spelar” den nu avlinda kvinnan. Alla tittar uppmärksamt, såväl rättens ordförande som nämndemän, åklagarsidan och försvaret. Det är märkbart tyst inne i rättegångssalen nu då filmen förevisas. Man skulle höra en knappnål falla här inne nu.
Filmen ska vara över 10 minuter lång. Kvävd gråt och näsduksprassel hörs inne i salen från ähörarsidan. Den misstänkte ser fortsatt uttryckslös ut. Nu har vi kommit till den del av rekonstruktionen och filmen där han flyttar sig från lägenhetens badrum till kök för att hämta det som åklagaren menar är mordvapnet.
Senast redigerad av lattsaltad 2022-02-14 kl. 11:59.
Citera
2022-02-14, 11:51
Medlem
Försvarsadvokat:

11:36:57
Sigrid Nurbo

Advokat Jonna Håkansson tar vid. Hon börjar med att beskriva vilken relation den misstänkte och hans ex hade. "NN tyckte om NN, men han ville inte att de skulle vara ett par."

11:37:59
Sigrid Nurbo
Adv: "NN beskriver sig själv som en lugn person som aldrig tidigare varit våldsam eller slagit NN. Han kan själv inte förstå vad som hänt." ”Än idag är det svårt för NN att förstå att det här har hänt och varför.”

11:42:15
Sigrid Nurbo
Tyvärr han jag inte riktigt uppfatta anledningen till varför det igen blev stängda dörrar, men troligen handlar det om att advokaten vill att rätten tar del av den rättspsykiatriska utredningen som hennes klient genomgått. Den är under sekretess.

Nu lunchpaus
Citera
2022-02-14, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ohsopresidentia
Oavsett om fallet är så att hon mått dåligt och haft sämre vänner i sin omgivning anser jag att du målar upp en bild av henne som kanske inte riktigt spelar någon roll just angående händelsen.

Hon är långt ifrån den första eller sista som hamnar i depression, gör dåliga val eller går upp i vikt. Vi kanske kan försöka utgå ifrån att hennes närstående läser här och håller oss till det sakliga eller positiva, för som du själv säger kommer mycket komma upp till ytan för de som väljer att läsa FUP.

Läst FUP? Ser ut som allting jag skrev om hennes missbruk och hennes krets stämmer rätt bra enligt hennes bror som hade kontakt med henne regelbundet. Står även att hon var förare i en skjutning året 2016, det var nåt nytt iaf
Citera
2022-02-14, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notoriouspac
Läst FUP? Ser ut som allting jag skrev om hennes missbruk och hennes krets stämmer rätt bra enligt hennes bror som hade kontakt med henne regelbundet. Står även att hon var förare i en skjutning året 2016, det var nåt nytt iaf

Det är inget "nytt" hon skrev ganska öppet om det på sin fb
Citera
2022-02-14, 14:05
Medlem
13:08:24
Sigrid Nurbo
Nu är det den misstänktes tur att höras:

"Yes" är hans första ord i rätten som svar på rättens ordförande kring vad som ska hända.

"Mitt minne av det är jättehackigt. Jag minns bara små luckor, berättar han sedan då han ombeds beskriva händelseutvecklingen som ledde fram till att hans ex-flickvän dog. "Det känns jättekonstigt, allting blev luddigt" säger han efter att han kommit till den punkt av berättelsen då han kommit till lägenheten.

13:11:00
Sigrid Nurbo
Den misstänkte gnider upprepade gånger sin handflata mot pannan och kliar sig på kinden. Han berättar vilka narkotiska preparat han tog under torsdagen 16:e september och att han sett hundar förvandlas till kaniner och att han inte tänkte klart under hela dagen och att han nog bara ätit frukost på hela dagen.

13:12:27
Sigrid Nurbo
Åklagaren, som är den som nu ställer frågor, invänder att man behöver ett viss klarhet för att lyckas gå in i en butik och köpa drycker och betala.

13:15:06
Sigrid Nurbo
"Allt är jättehackigt och jag vet inte vad som stämmer roch inte stämmer"säger den misstänkte. Han upprepar igen att han egentligen inte ville komma till kvinnans bostad. "Jag ville egentligen hem och sova"

Vad sägs mellan er inne i lägenheten, undrar åklagaren

NN: Svårt att säga, vi småbråkar lite.

27-åringen pratar snabbt, rösten är lite skrovlig.

13:16:57
Sigrid Nurbo
Han berättar nu att kvinnan ska ha sagt något till honom "på ett kaxigt sätt"

13:21:36
Sigrid Nurbo
Den misstänkte säger återigen att hans minnesbild är svag av vad som sker i lägenheten. Åklagaren väljer då att ta upp den konversation han haft med sin vän via telefonen under den tid som27-åringen är i bostaden, att det verkar vara en medveten konversation.

"Normalt brukar jag skriva 320 ord i minuten om jag ska skriva något" säger 27-åringen som tycks mena att han kan hållit igång en sådan konversation utan att vara särskilt medveten.

"Det är inte svårt. Jag brukar skicka så mycket. "

13:23:57
Sigrid Nurbo
Åklagaren frågar nu vad som händer inne i badrummet.

"Jag tycker det är jättejobbigt att prata om", säger NN.

Åklagaren: Minns du att du utdelar slag?

NN: "Delvis. Jag har haft mardrömmar om det så jag vet inte om jag mixtrat ihop mardrömmarna med... jag vet inte ens om allt har hänt."

"Hela första scenariot är så drömlikt. Det är så flytande."

13:27:04
Sigrid Nurbo
"Det var skrikande kommando inne i huvet", säger den misstänkte.

"Sen efter det minns jag ingenting."

"Nästa minne jag minns är att jag svänger runt en hörna" (27-åringen menar troligen ettminne han har först när han lämnat lägenheten och är utomhus)

13:31:46
Sigrid Nurbo
Åklagaren undrar hur 27-åringen kunnat visa hur saker skett under rekonstruktionen som stämmer med den tekniska bevisningen, men sedan inte minnas något av det idag.

13:33:43
Sigrid Nurbo
Åklagaren: "Minns du att du hämtar en kniv"?

"Jag minns inte det", säger 27-åringen.

Åklagaren läser återigen ur tidigare förhörsprotokoll i vilket 27-åringen berättar om kniven.

"Jag minns inte det", säger 27-åringen nu inifrån rättssalen.

14:07:06
Sigrid Nurbo
Frågor om rösterna som 27-åringen hörde då han var inne i kvinnans lägenhet.

"Det bara regnade in", säger den misstänkte, "Det kändes som en mardröm. Att jag var tvungen att titta på något jag inte ville se. Jag såg saker jag inte borde se. Jag kunde inte kontrollera min kropp. Den fortsatte bara att lyssna på rösterna."

Vad tror ni? Känns som att advokaten och S lagt upp en plan om att försöka vrida det åt att han ska bli dömd till rättspsykiatrisk vård? Tänker speciellt på ”skrikande kommandon inne i huvudet”.
Senast redigerad av lattsaltad 2022-02-14 kl. 14:10.
Citera
2022-02-14, 14:08
Medlem
Hittade ett intressant stycke till som jag missade innan. Edvin Gyllensvaan-vibbar

13:49:01
Sigrid Nurbo
Apropå förhör så kan det nämnas att i ett kompletterande förhör som hölls 29/9 säger 27-åringen plötsligt att två andra män kom in i lägenheten. Männen var maskerade och hotfulla och beordrade honom att göra saker, så som att bruka våld mot sin ex-sambo.

Hur samtalet sedan går mellan 27-åringen och hans advokat kan man bara spekulera i, men 27-väljer i kommande förhör att ta tillbaka versionen om de två männen och hålla sig till att han ”hört röster” som intensivt uppmanat och beordrat honom att utöva våld mot sin ex-sambo.

Nu, under rättegången, har han inte nämnt någon om att det skulle ha funnits fler personer än han själv och ex-flickvännen inne i lägenheten natten mellan 16:e och 17:e september.
Citera
2022-02-15, 00:51
Kan de verkligen sekretessat hela brottsplatsutredningen? Bläddrat igenom FUP utan att se någon. Har jag slarvat?
Citera
2022-02-15, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcma
Kan de verkligen sekretessat hela brottsplatsutredningen? Bläddrat igenom FUP utan att se någon. Har jag slarvat?

Tror inte jag hittade den heller. Lite trist. Även obduktionsrapporten är sekretessbelagd.
Citera
2022-02-15, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Tror inte jag hittade den heller. Lite trist. Även obduktionsrapporten är sekretessbelagd.
Idag kl 09.00 startade 2:a dagen av rättegången. Började med ett förhör över telefon med hans kompis Jonathan vad han visste och upplevt när han var med Simon när dom letade efter hunden, när han kom till stugan osv. Men kl 09.20 fick alla gå ut för rättsläkaren skulle komma samt en läkare och prata om hans RPU och sen Simons mamma skulle vittna. Återupptas kl 13.00 igen så vart fan inte kul att sitta i 20 min sen behöva gå ut.
Citera
2022-02-15, 10:33
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Ja det är massvis med luckor i FUP. Trodde sånt blev offentligt samtidigt som allt annat.
Citera
2022-02-15, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcma
Ja det är massvis med luckor i FUP. Trodde sånt blev offentligt samtidigt som allt annat.

Då är man på plats igen och insläpp om ca 3 min. Får se vad som händer de närmaste timmarna.
Citera
2022-02-15, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fordfocus1000
Då är man på plats igen och insläpp om ca 3 min. Får se vad som händer de närmaste timmarna.
Nu är det 10 min paus. Åklagaren yrkade på livstids fängelse för Simons agerande och hänsynslösa beteende. Efter pausen ska Simons advokat redogöra sin syn på saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in