2021-09-17, 14:20
Bannlyst
Vad finns det för film du gillar idag, men som du inte tyckte om förr och varför tycker du så?

Taxi Driver hade jag inte mycket för förr, den var intensägande, men idag så kan jag tycka om den. Miljöerna, stilen på filmen och det mörka.
Citera
2021-09-17, 14:22
Medlem
tegelpanna123s avatar
Hajen 4
Citera
2021-09-17, 14:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tegelpanna123
Hajen 4
Var den bättre än många andra hajfilmer?
Citera
2021-09-17, 15:01
Medlem
TheJackets avatar
Jag avskydde allt med Harry Potter när det begav sig, såg ändå en del och läste lite då min lillasyster älskade det, hjälpte henne även med att spela spelen som fanns osv.

Såg om alla filmer nu för ett tag sen då de alla fanns på HBO och det är fan helt okej äventyr/fantasy. Inget jag tycker är skitbra så men mycket bättre än vad jag tyckte då.
Citera
2021-09-17, 15:36
Medlem
Jag hatade Forest Gump en lång tid. Men såg den på slaskiga Tv4 i somras. Lite ball var den måste jag erkänna.
Citera
2021-09-17, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tegelpanna123
Hajen 4

När man vet historien om Judith Barsi så är den filmen väldigt jobbig att kolla på. Hon var bokstavligen under dödshot av sin pappa när dem spelade in den. Något han inte långt efter inspelningen gjorde verklighet av.
Citera
2021-09-17, 16:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Agoldenage
När man vet historien om Judith Barsi så är den filmen väldigt jobbig att kolla på. Hon var bokstavligen under dödshot av sin pappa när dem spelade in den. Något han inte långt efter inspelningen gjorde verklighet av.
Det minns jag inte. Kan du utveckla? Ifall du vill?
Citera
2021-09-17, 16:55
Medlem
Bewnhurs avatar
Wild at Heart.

Första gången jag såg den så avskydde jag verkligen hur överdriven Cage var i filmen, särskilt när man jämförde filmen med hur huvudkaraktärerna i andra Lynch projekt var. Några år senare så tittade jag om på filmen och uppskattade den klart mer, spola fram några år till och jag kikade på den igen och den här gången älskade jag Cages galenskap.

Det var förmodligen steget ifrån Blue Velvet till Wild at Heart som gjorde att jag inte gillade filmen första gången jag såg den.
Citera
2021-09-17, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Det minns jag inte. Kan du utveckla? Ifall du vill?
Hon hade en våldsam pappa som fysiskt och psykiskt plågade henne och hennes mamma i åratal. Han blev värre när Judith började bli framgångsrik. Istället för att vara lycklig över sin dotter så var han avundsjuk på henne. Socialen ingrep aldrig och detta pågick hela Judiths korta liv tills han sköt dem båda en natt när de låg och sov och satte eld på deras kroppar. Sköt till slut sig själv också. När Judith och hennes mamma skulle åka bort för att Judith skulle spela i Hajen 4 så satte han en kniv mot halsen och hotade att döda henne om de inte kom hem igen 🙁 Hon blev bara 10 år men hann med både en hel del reklamfilmer och senare flera riktiga filmroller. Bland annat gjorde hon originalrösten till Kvacki i första Landet för längesedan. Det var den största filmen hon var med i men hon mördades månader innan premiären så hon fick aldrig veta hur omtyckt filmen blev. Kvackis catchphrase som hon alltid använder i filmen står skriven på hennes gravsten. Mycket sorglig historia som kunde slutat bättre om någon ingripit. Men förhoppningsvis lärde sig någon något av detta.
Citera
2021-09-17, 18:14
Medlem
Dakota74s avatar
Duellen av Steven Spielberg såg jag första gången som tonåring på 70-talet. Jag tyckte då att den bara var konstig. Jag såg om den på tv för kanske 15 år sedan och var den mycket bättre.
Citera
2021-09-17, 21:09
Medlem
Kom inte på någon förrän jag såg att nån i tråden nämna Wild At Heart!
Såan filmer där en skådis överspelar. Om man såg den första gången i tanken att det va en proffsig seriös film med normala skådisinsatser så blev man då äcklad av överspelet.
Men i efterhand har man lärt sig uppskatta det som en lajbans kultklassiker där överspelandet kanske va medvetet.

Annars är det mest filmer som jag tror många sett första gången när man va för ung!
Då tänker jag framförallt på legendariska megaklassiker typ som har lite för långsamt tempo för ett barn. Typ Deer Hunter, Gudfadern etc.
Som barn är det lätt att snappa upp Gudfadern-referenser tidigt via tecknade serier etc. Alla har väl hört talas om väl "Make him an offer he can't refuse" långt innan man sett filmen. Fast ser man filmen som 8-åring blir man ju besviken på att det är mer drama än action.
Citera
2021-09-17, 22:38
Medlem
Onanikrems avatar
Tyckte Gudfadern var tråkig när jag såg den första gången i slutet av 70, början av 80talet. Kan ha att göra med jag såg den otextad och som 13 - 14 åring fattade jag väl inte allt.

Nuförtiden är det en av min fempoängare som jag brukar se då och då, även tvåan men där och då när det begav sig så skippade jag den för ettan var så trist.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in