2021-09-17, 12:09
Medlem
Var kan jag handla med optioner (där man kan kombinera flera optioner) och med ISK-konto?

Finns det överhuvudtaget?
Citera
2021-09-17, 12:51
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dusp
Var kan jag handla med optioner (där man kan kombinera flera optioner) och med ISK-konto?

Är det några särskilda optioner du vill handla? Annars fungerar väl detta hos precis alla mäklare? Eller missförstår jag dig - menar du något annat med "kombinera" än att köpa olika optioner (ex köp/sälj, olika löptider osv)?
Citera
2021-09-17, 13:06
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:

DeGiro, mejla dem om att öppna ett ISK bara.
Citera
2021-09-17, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Är det några särskilda optioner du vill handla? Annars fungerar väl detta hos precis alla mäklare? Eller missförstår jag dig - menar du något annat med "kombinera" än att köpa olika optioner (ex köp/sälj, olika löptider osv)?

Typ, köpa en put samtidigt som man säljer en call på samma underliggande tillgång, dvs kombinera olika optioner på en och samma underliggande tillgång.

Avanza och Nordnet verkar inte tillåta detta som jag har förstått det.

Någon som kört IG? Tillåter de ISK på optionshandel?
Citera
2021-09-17, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX

Tack skall kolla detta.
Citera
2021-09-17, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX

Står att man måste skatta 30% trots ISK, men det gäller bara vid aktieutdelning, inte i andra sammanhang, visst?
Citera
2021-09-17, 18:36
Medlem
Citat:
Typ, köpa en put samtidigt som man säljer en call på samma underliggande tillgång, dvs kombinera olika optioner på en och samma underliggande tillgång.

Avanza och Nordnet verkar inte tillåta detta som jag har förstått det.

Någon som kört IG? Tillåter de ISK på optionshandel?

Order med flera ben i ett kan du glömma på Degiro.
Men man kan lägga en option i taget, så du kan minska risken på så vis att kludda till positionen med flera ben. Samma courtage att göra så.
Citera
2021-09-17, 20:33
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Står att man måste skatta 30% trots ISK, men det gäller bara vid aktieutdelning, inte i andra sammanhang, visst?

De har någon konstig grej för utländska aktiers utdelning har jag för mig..
Men annars är det som vanligt.
Citera
2021-09-17, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leera
Order med flera ben i ett kan du glömma på Degiro.
Men man kan lägga en option i taget, så du kan minska risken på så vis att kludda till positionen med flera ben. Samma courtage att göra så.

Ok, förstår inte riktigt skillnaden, är det inte samma sak i slutändan?
Citera
2021-09-18, 05:32
Medlem
Citat:
Ok, förstår inte riktigt skillnaden, är det inte samma sak i slutändan?

Slutresultatet blir detsamma. Vi kan inte göra som amerikanerna att de t ex kan lägga en order på en butterfly och få en kurs på hela transaktionen på en gång. Om vi vill köpa en spread som består av en köpt och en såld position så måste vi lägga in en order för den köpta optionen och en order för den sålda optionen. I USA kan du lägga en enda order istället. Det är mycket bättre, du slipper kursrisken att något händer från det att du får avslut på den ena optionen tills att du får avslut på den andra. Du vet innan vad du kommer att få för kurs. När man tvingas lägga en order för varje option så finns risken att du får får så dålig kurs på dina avslut att det som innan såg ut som en väldigt bra affär kan bli en ganska dålig när du sen ser vad du fick för avslut.

Om du lägger en order för varje option kan du självklart ha vilken kombination av optioner som du vill hos alla mäklare. Men tyvärr brukar priset bli ganska dåligt när man summerar alla transaktioner för att få den kombinatiion som du vill ha.
Citera
2021-09-18, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Slutresultatet blir detsamma. Vi kan inte göra som amerikanerna att de t ex kan lägga en order på en butterfly och få en kurs på hela transaktionen på en gång. Om vi vill köpa en spread som består av en köpt och en såld position så måste vi lägga in en order för den köpta optionen och en order för den sålda optionen. I USA kan du lägga en enda order istället. Det är mycket bättre, du slipper kursrisken att något händer från det att du får avslut på den ena optionen tills att du får avslut på den andra. Du vet innan vad du kommer att få för kurs. När man tvingas lägga en order för varje option så finns risken att du får får så dålig kurs på dina avslut att det som innan såg ut som en väldigt bra affär kan bli en ganska dålig när du sen ser vad du fick för avslut.

Om du lägger en order för varje option kan du självklart ha vilken kombination av optioner som du vill hos alla mäklare. Men tyvärr brukar priset bli ganska dåligt när man summerar alla transaktioner för att få den kombinatiion som du vill ha.

Usch, låter inget vidare, och dessutom ett courtage för varje option, hur gör du när du handlar optioner, var rekommenderar du att man handlar?
Citera
2021-09-18, 19:28
Medlem
Citat:
Usch, låter inget vidare, och dessutom ett courtage för varje option, hur gör du när du handlar optioner, var rekommenderar du att man handlar?

Degiro har bra priser på optioner om man inte handlar så mångq kontrakt.
Svenska optioner kostar 5 kr per kontrakt + clearingavgiften till Nasdaq. Det blir dyrt om du handlar spreadar som involverar många kontrakt, där är Nordnet och Avanza billigare.

Min åsikt är nog att det är svårt att få lönsamhet i svenska optioner om man använder strategier som involverar flera ben. I princip är det alltid market maker som är ens motpart och det är stor spread mellan köp och säljkurs och man får nästan aldrig avslut mitt i spreaden så man. De dåliga kurserna gör det även svårt att ta hem vinst i förtid, man får för dåligt betalt när man säljer de köpta optionerna och återköper de sålda. Jag tror nog att om man ska vara aktiv med svenska aktieoptioner får man hålla sig till enkla strategier som att sälja nakna optioner och covered call och liknande.

Jag håller själv på och minskar min optionshandel. Jag ser mer värde i att analysera aktier och sedan köpa de mest intressanta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in