Citat:
Ursprungligen postat av
dusp
Usch, låter inget vidare, och dessutom ett courtage för varje option, hur gör du när du handlar optioner, var rekommenderar du att man handlar?
Degiro har bra priser på optioner om man inte handlar så mångq kontrakt.
Svenska optioner kostar 5 kr per kontrakt + clearingavgiften till Nasdaq. Det blir dyrt om du handlar spreadar som involverar många kontrakt, där är Nordnet och Avanza billigare.
Min åsikt är nog att det är svårt att få lönsamhet i svenska optioner om man använder strategier som involverar flera ben. I princip är det alltid market maker som är ens motpart och det är stor spread mellan köp och säljkurs och man får nästan aldrig avslut mitt i spreaden så man. De dåliga kurserna gör det även svårt att ta hem vinst i förtid, man får för dåligt betalt när man säljer de köpta optionerna och återköper de sålda. Jag tror nog att om man ska vara aktiv med svenska aktieoptioner får man hålla sig till enkla strategier som att sälja nakna optioner och covered call och liknande.
Jag håller själv på och minskar min optionshandel. Jag ser mer värde i att analysera aktier och sedan köpa de mest intressanta.