• 4
  • 5
2021-09-27, 23:07
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Du verkar ha ineffektiva bilar.🙀

Kom 97 mil på min gamla 2005 V70N 2,5T vid landsvägskörning på full tank (pendlade mellan Sverige och Norge i sex års tid).

Med vår nuvarande E-klass så kommer vi ca. 150 mil vid landsvägskörning på full tank.

Visst har elbilar kortare räckvidd, men vår M3 AWD LR kommer ändå hyfsat långt med ca 50-60 mil vid landsvägskörning på 100% SoC på sommaren, och ca ca 40-50 mil vid landsvägskörning på 100% SoC på vintern.
Absolut, jag köpte inte min bil för bränsleeffektivitet, utan styrka och körglädje. Vill jag åka snålt tar jag tåget eller bussen.
Citera
2021-09-27, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Absolut, jag köpte inte min bil för bränsleeffektivitet, utan styrka och körglädje. Vill jag åka snålt tar jag tåget eller bussen.

Samma sak här när jag köpte min Tesla M3. Har en grym prestanda som få fossilbilar ens kan drömma att komma i närheten av!

Tack vare att det är så billigt med el, så kan jag maxa bilen och köra som en biltjuv dagarna i ända. Bättre prestanda än fossilbilar i samma prisklass, och kostar löjligt lite i drivmedel. Perfekta vardagsracern!

Buss är bara något för kollektivistiska miljömuppar/vänstermänniskor eller misslyckade fattiglappar...

Inget jag frivilligt utsätter mig för!
Senast redigerad av mtflash 2021-09-27 kl. 23:22.
Citera
2021-09-28, 00:17
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Jag behåller min bensinbil och väntar.
Har jag fel är det ju bra, och ni blir glada, men har jag rätt kan jag fortfarande köra bil när elen ransoneras.
Etanolomställningen dödade mängder av mackar, och applåderades av dåtidens gretor, som tyckte etanol från Brasilien gjort av regnskog var det nya svarta. Nu är det elbilar. Plus ca change …

Referensen är inte elbolaget? Det kunde man nästan missat:

Man kunde nästan tro att du citerade Lasse Ejeklint från elbolaget, och inte VTI ...

Angående etanolen så var det EU som dödade den.
De, eller några särintressen, tyckte det var orättvist att gynna ett visst bränsle.
Det gjorde att det blev lika mycket skatt på den miljövänliga etanolen även på den som blandades med bensinen.

Etanolen och även metanolen är dyrare att tillverka så oljeskatt på det knäckte t.ex Björn Gillbergs metanolfabrik.
Citera
2021-09-28, 00:39
Medlem
Citat:
Ja, det händer att huvudsäkningen i gatan går en kall decemberkväll när alla kommer hem, kör spis, ugn mm. Särskilt om man dessutom har elvärme.
En elbil laddas varje natt, en bensinbil tankas inte ens varje vecka.
Vad är en normalsäkring ett flerfamiljshus? Inte i närheten av tjugo laddplatser på 15A var.

Det är därför man har en laddbox med dynamisk lastbalansering, vilket kräver att den har en elmätare i elcentralen. Den begränsar automatiskt billaddningen när man slår på spis, ugn, vattenkokare, osv, i ett hem, så att inte huvudsäkringen överbelastas. För bostadsområden med gemensamt garage finns laddboxar som kommunicerar med varandra, så att om många bilar kopplas in i systemet så begränsas laddningen så att inte bostadsområdets elnät överbelastas.

Laddboxar är lite dyra, men jag förstår inte vad som kostar. De borde gå ner rejält i pris snart tänker jag?
Citera
2021-09-28, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Det är därför man har en laddbox med dynamisk lastbalansering, vilket kräver att den har en elmätare i elcentralen. Den begränsar automatiskt billaddningen när man slår på spis, ugn, vattenkokare, osv, i ett hem, så att inte huvudsäkringen överbelastas. För bostadsområden med gemensamt garage finns laddboxar som kommunicerar med varandra, så att om många bilar kopplas in i systemet så begränsas laddningen så att inte bostadsområdets elnät överbelastas.

Laddboxar är lite dyra, men jag förstår inte vad som kostar. De borde gå ner rejält i pris snart tänker jag?

Jo, jag kör själv också med en sådan lastbalansering (Watty kopplat till laddbox från Easee). Funkar utmärkt.

Körde en del huvudsäkringar första vintern utan lastbalansering (vi har även en utomhuspool som är på året runt på ca 35 grader). Istället för att höja inkommande säkringar (ökar ju månadsavgiften till elnätsbolagen) gick jag på en lösningen från Tibber med Easee och Watty.

Priserna handlar endast om små tillverkningsvolymer. När volymerna går upp kommer priserna sjunka enormt.

Du har dock idag 50% av kostnaden, för både box, lastbalanserare, elbilskabel, annat material och installation, som staten står för. Så blir inte så direkt dyrt i praktiken.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in