2021-10-11, 17:26
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Bra fråga. Redan vid den första husrannsakan den 29 december 2019 beslagtog polisen stora mängder förbjudna kemikalier, explosiva ämnen, ritningar på bomber m.m. i mannens hem. Trots detta häktades han aldrig utan släpptes redan den 1 januari 2020.

Sedan händer ingenting på nästan ett år. Den 16 december 2020 görs en ny husrannsakan och polisen hittar återigen stora mängder förbjudna och explosiva ämnen i hans bostad. Den här gången häktas han dock.

Varför släpptes mannen och fick fortsätta med sin bombtillverkning i nästan ett år?

Reagerade också på det. Snudd på tjänstefel att han inte häktades i december 2019. 32-åringen i Jönköping med kopplingar till den autonoma miljön som hade en vapengömma i en container hade polisen inte en tanke på att släppa lös: (FB) Taberg, Jönköping 2018-06-07: vapen mm hittat i container, politiskt motiv misstänks Varför begärde inte åklagaren att mannen skulle häktas? Var det pga hans ålder eller pga att åklagaren delade mannens främlingsfientliga åsikter?
Citera
2021-10-11, 18:16
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Reagerade också på det. Snudd på tjänstefel att han inte häktades i december 2019. 32-åringen i Jönköping med kopplingar till den autonoma miljön som hade en vapengömma i en container hade polisen inte en tanke på att släppa lös: (FB) Taberg, Jönköping 2018-06-07: vapen mm hittat i container, politiskt motiv misstänks Varför begärde inte åklagaren att mannen skulle häktas? Var det pga hans ålder eller pga att åklagaren delade mannens främlingsfientliga åsikter?

Tror knappast att en åklagare skulle släppa en person som hade sprängämnen hemma och bedömdes som farlig, oavsett åsikter. Kanske var det så att han bedömdes som psykiskt sjuk och flyttades till den slutna psykvården, som sedan skrev ut honom. Sådant har hänt förr.

Blir hur som helst intressant att läsa FUP:en.
Citera
2021-10-11, 18:49
Medlem
Chef.Skinners avatar
Jag har inte tid eller energi över för att lägga upp alla delar av fupen på docdroid, så här kommer dom två första aktbilagorna (122 & 123). Dom två bilagorna och resten av förundersökningsprotokollet hittar ni i stället i en zippad fil på anonfiles (311 MB)

https://docdro.id/8fxhly9
https://docdro.id/qq9N09j

https://anonfiles.com/vcudicNauc/S_dert_rns-TR-B-19894-19-fup_zip
Citera
2021-10-11, 20:19
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Tror knappast att en åklagare skulle släppa en person som hade sprängämnen hemma och bedömdes som farlig, oavsett åsikter. Kanske var det så att han bedömdes som psykiskt sjuk och flyttades till den slutna psykvården, som sedan skrev ut honom. Sådant har hänt förr.

Blir hur som helst intressant att läsa FUP:en.

Nu har jag bara hunnit skumma igenom FUP men det verkar som om det i första svängen (2019) mest beslagtogs mtrl för att göra ammunition (patroner, kulor), lite gödsel också.
Men i andra svängen (december 2020) fanns det en hel del mtrl för att tillverka någon slags bomb med elektronik för fjärrutlösare etc etc.
Citera
2021-10-11, 22:21
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Nu har jag bara hunnit skumma igenom FUP men det verkar som om det i första svängen (2019) mest beslagtogs mtrl för att göra ammunition (patroner, kulor), lite gödsel också. Men i andra svängen (december 2020) fanns det en hel del mtrl för att tillverka någon slags bomb med elektronik för fjärrutlösare etc etc.

Som jag förstår det beslagtogs merparten av de farliga ämnena redan vid den första husrannsakan den 29 december 2019. Från FUP:en sid. 18:

* I en flyttkartong på ca 35 kg anträffades Amoniumnitrat (vilket är en syregivare som man kan blanda med t.ex. olja vilket ger bränsle. Detta skapar då ett färdigt sprängämne).
* Bredvid denna kartong stod en hink med Aluminiumpulver.
Bombteknikern uppgav att dessa två ämnen är perfekta att blanda för att få ett färdigt sprängämne.

* En liten påse märkt med "Anfo" vilket innehöll Amoniumnitrat och olja.
Denna blandning är ett färdigt och klart sprängämne. Utgör brott mot lagen om brandfarliga och explosiva varor.

* En dunk med 5 liter koncentrerad svavelsyra 96 %, vilket bombteknikern tror är olagligt att inneha.
* Aceton (tillåtet att inneha).
* Väteperoxid - Ej starkare än 12% är lagligt att inneha som privatperson och Jörgen hade 17,5%
Dessa tre ämnen tillsammans bildar sprängämnet TATP.

* En påse med Natriumazid. * En påse med Blynitrat.
En blandning av dessa två ämnen skapar sprängämnet Blyazid.

* 5 liter Nitrometan. Det är inte tillåtet att inneha över 30% koncentration. Bombteknikerna hade inte kunnat mäta halten, man måste ta prov och skicka in.

[Fetningar från FUP:en]

Det beslagtogs redan då mängder med ritningar på bomber, raketer m.m.

Intressant är att det var Södertörns tingsrätt som hävde anhållandet den 1 januari 2020. Det verkar alltså som om åklagaren försökt få honom häktad redan då, men misslyckades. Man frågar sig hur tingsrätten resonerade.
Citera
2021-10-12, 09:54
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Som jag förstår det beslagtogs merparten av de farliga ämnena redan vid den första husrannsakan den 29 december 2019. Från FUP:en sid. 18:

* I en flyttkartong på ca 35 kg anträffades Amoniumnitrat (vilket är en syregivare som man kan blanda med t.ex. olja vilket ger bränsle. Detta skapar då ett färdigt sprängämne).
* Bredvid denna kartong stod en hink med Aluminiumpulver.
Bombteknikern uppgav att dessa två ämnen är perfekta att blanda för att få ett färdigt sprängämne.

* En liten påse märkt med "Anfo" vilket innehöll Amoniumnitrat och olja.
Denna blandning är ett färdigt och klart sprängämne. Utgör brott mot lagen om brandfarliga och explosiva varor.

* En dunk med 5 liter koncentrerad svavelsyra 96 %, vilket bombteknikern tror är olagligt att inneha.
* Aceton (tillåtet att inneha).
* Väteperoxid - Ej starkare än 12% är lagligt att inneha som privatperson och Jörgen hade 17,5%
Dessa tre ämnen tillsammans bildar sprängämnet TATP.

* En påse med Natriumazid. * En påse med Blynitrat.
En blandning av dessa två ämnen skapar sprängämnet Blyazid.

* 5 liter Nitrometan. Det är inte tillåtet att inneha över 30% koncentration. Bombteknikerna hade inte kunnat mäta halten, man måste ta prov och skicka in.

[Fetningar från FUP:en]

Det beslagtogs redan då mängder med ritningar på bomber, raketer m.m.

Intressant är att det var Södertörns tingsrätt som hävde anhållandet den 1 januari 2020. Det verkar alltså som om åklagaren försökt få honom häktad redan då, men misslyckades. Man frågar sig hur tingsrätten resonerade.

Det gick rätt snabbt han blev gripen den 29 december och tingsrätten släppte honom 3 dagar senare. Svaren på NFC anlyserna kom först senare (April) så man undar vad de hade för underlag.
Ritningarna var inte heller analyserade så tingsrätten såg nog mest en massa kladd på lösa papper.

Jörgen hade var rätt flitig under året han fick i frihet, verkar inte som om åklagaren med NFC, FOI etc varit lika snabba.
Citera
2021-10-12, 10:44
Medlem
DreamTwisters avatar
Jag har försökt hitta en bild på människan utan att lyckas; var sig i tråden eller på google.
Någon som kan bistå?
Citera
2021-10-12, 17:58
Medlem
Chef.Skinners avatar
Jag måste erkänna att jag halkade in på den här tråden via ett pressmeddelande från åklagarmyndigheten. Min vana trogen så försökte jag hitta relevant flashbacktråd för att få reda på mer. Så med det sagt och nu när jag sitter och läser förundersökningsprotokollet (För närvarande aktbilaga 124 sida 48) https://docdro.id/q6Yd27F

Jag har rört mig genom dom mörkare delarna av Flashback forum under några års tid, många av skisserna men framförallt Nationella operativa avdelningens tolkningar av dessa skisser håller jag med om. Jag fastnade dock lite på ovanstående skiss och förklaringen från NOA.

Citat:
Detta ser ut som ett bunkerbygge för människor??? Märkt: ”S h, M, H, B”
Längst ner någon typ av bad med ”splashkant”

Jag vet inte om jag håller med om att detta ska föreställa ett bunkerbygge, dock nu när jag sitter och läser på om alla detaljer i detta fall så vill jag lyfta på hatten till polisen som snubblade över denna tokdåre. Han är ingen Breivik, det är han för galen och oorganiserad för att kunna vara. Men hade han fått 2-3 år till i sin ensamhet så tror jag han kunde ha gjort rejäl skada
Citera
2021-10-12, 22:37
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chef.Skinner
Jag måste erkänna att jag halkade in på den här tråden via ett pressmeddelande från åklagarmyndigheten. Min vana trogen så försökte jag hitta relevant flashbacktråd för att få reda på mer. Så med det sagt och nu när jag sitter och läser förundersökningsprotokollet (För närvarande aktbilaga 124 sida 48) https://docdro.id/q6Yd27F

Jag har rört mig genom dom mörkare delarna av Flashback forum under några års tid, många av skisserna men framförallt Nationella operativa avdelningens tolkningar av dessa skisser håller jag med om. Jag fastnade dock lite på ovanstående skiss och förklaringen från NOA.

Jag vet inte om jag håller med om att detta ska föreställa ett bunkerbygge, dock nu när jag sitter och läser på om alla detaljer i detta fall så vill jag lyfta på hatten till polisen som snubblade över denna tokdåre. Han är ingen Breivik, det är han för galen och oorganiserad för att kunna vara. Men hade han fått 2-3 år till i sin ensamhet så tror jag han kunde ha gjort rejäl skada

Svårt att säga vad ritningen föreställer, men han har ju skrivit "mat", "Bad" och "Toa" på några ställen, så bunkerhypotesen förefaller inte orimlig.

Håller med om det fetade. Om han varit lika fokuserad som Breivik hade han kunnat orsaka stor skada. Tur att han inte hann med det under det extra år i frihet som Södertörns tingsrätt bjöd på.
Citera
2021-10-13, 11:00
Medlem
crocodilelilos avatar
Tidslinjen i aktbilaga 122 är en bra start för att få en överblick på detta.
Den sträcker sig från 2016 till nutid.
Men det verkar faktiskt som om kemikalierna och flertalet ritningar kommer från tiden 2007-2008 då Jörgen även verkar ha haft vissa problem med sin mentala hälsa.
2019 snöade han in på vapen och ammunition. Skulle troligen tillverka ammunition själv även inköpt en 3d skrivare eventuellt för att tillverka en pistol.
Efter första husisen december 2019 snöar han in på gräset på innegården. Våren 2020 köper han en hel del gödsel men han ses av sina grannar när han gödsla gräsmattan så troligen är det rätt oskyldigt. Hösten 2020 tar han upp intresset för vapen igen söker bland annat efter 3d ritningar av pistolerna Walther PPK 9 mm och Glock model 17.

Blir inte riktigt klok på hur motiverad han skulle vara för att utföra något terrordåd. 2016-2018 skriver han till en del journalister och har synpunkter på samhället och dess utveckling som han tycker går i fel riktning. Sedan inga spår. Förutom att han fram till och med oktober 2020 verkar ha följt Fredrik Reinfeldt och sambo med avseende på deras adresser och var de kan tänkas befinna sig.
Citera
2021-10-13, 12:17
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Tidslinjen i aktbilaga 122 är en bra start för att få en överblick på detta.
Den sträcker sig från 2016 till nutid.
Men det verkar faktiskt som om kemikalierna och flertalet ritningar kommer från tiden 2007-2008 då Jörgen även verkar ha haft vissa problem med sin mentala hälsa.
2019 snöade han in på vapen och ammunition. Skulle troligen tillverka ammunition själv även inköpt en 3d skrivare eventuellt för att tillverka en pistol.
Efter första husisen december 2019 snöar han in på gräset på innegården. Våren 2020 köper han en hel del gödsel men han ses av sina grannar när han gödsla gräsmattan så troligen är det rätt oskyldigt. Hösten 2020 tar han upp intresset för vapen igen söker bland annat efter 3d ritningar av pistolerna Walther PPK 9 mm och Glock model 17.

Blir inte riktigt klok på hur motiverad han skulle vara för att utföra något terrordåd. 2016-2018 skriver han till en del journalister och har synpunkter på samhället och dess utveckling som han tycker går i fel riktning. Sedan inga spår. Förutom att han fram till och med oktober 2020 verkar ha följt Fredrik Reinfeldt och sambo med avseende på deras adresser och var de kan tänkas befinna sig.
PS Han var i och för sig rätt aktiv på Twitter som "@KalleKeps" hade kontakt med "Provokatoren", förslog att de skulle förbereda sig inför apokalypsen.
Citera
2021-10-22, 12:43
Medlem
Södertörns tingsrätt dom B 19894-19: https://docdro.id/IOkZ4nH
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här