Citat:
Ursprungligen postat av
Trulf
Är det fråga om mål eller ärende?
Är det ett FT eller T-mål?
Har det hållits muntlig förberedelse?
Huvudförhandling inplanerad?
Är det utsatt till sammanträde?
Frågan om ombudsbyte har Gordon Blixt besvarat, men är intresserad av omständigheterna i övrigt.
Om du berättar lite mer vad det är för typ av process, så kan jag svara mer ingående på hur domstolen kan resonera i frågan kring ombudets lämplighet.
FT
Ja, och HUF också, men det förekom flera märkligheter under HUF.
Det handlar om en påstådd skuld och ombudet för den som jag beskrev i trådstarten, svaranden, har själv intressen i att svaranden döms att betala skulden. Alla parter är närstående till varandra, det är därför det har blivit så här konstigt. Svaranden saknar helt förmåga att hävda sina egna intressen.
Min bedömning är att cirka halva skulden är skälig, men att käranden brett på så mycket hon kan i sitt krav och att svarandens ombud är "med på noterna".
Uppdatering: kan tillägga att ombudet övertygade svaranden om att ignorera skulden (den halva som var skälig) när käranden hörde av sig och ville ha betalt/komma överens om en avbetalningsplan. I det läget hade det nog gått att nå en hyfsad överenskommelse om inte svaranden, på sitt blivande ombuds inrådan, ignorerat påstötningarna.