2021-09-16, 15:25
Medlem
Själv är jag egen-företagare och behöver inte bry mig om detta då jag bestämmer själv var och när jag vill jobba men min stackars flickvän fick idag besked om att det ska återgå till fysiskt arbete på plats (50%) i Oktober.

Hon jobbar med digitala saker och trivs inte alls på kontor, hon har inte heller fått någon feedback eller liknande på att hennes arbete skulle varit sämre under denna tid hon jobbat hemma. Personligen tycker jag företaget hon jobbat för är uråldrigt i sättet att tänka (de går även med förlust år efter år).

I en undersökning nyligen visade sig att enbart 22% av de anställda globalt i världen ville gå tillbaka till kontorsjobb och 54% är berädda att säga upp sig ifall de inte får någon form av flexibilitet efter pandemin:
https://www.gazella.se/blogg/anstall...a-heltid-igen/

- Vad är er syn på hemmajobb vs kontor, vad föredrar ni och motivera gärna varför?
- Hur ser det ut på erat jobb, blir det någon återgång?
- Vart jobbar ni? Med vad jobbar ni osv?

Skulle vara intressant att se hur de svenska företagen agerar i denna fråga!
Citera
2021-09-16, 15:35
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
min stackars flickvän fick idag besked om att det ska återgå till fysiskt arbete på plats (50%) i Oktober.

Haha, ja, Guuuuuud vad synd det är om din flickvän som måste gå till det arbete som betalar hennes lön, på halvtid....

Citat:
- Vad är er syn på hemmajobb vs kontor, vad föredrar ni och motivera gärna varför?

Arbetet blir överlag effektivare på kontoret, och massa halvviktig information sprids effektivt på kontoret, medan den stannar hos enskilda personer vid hemarbete. Denna information kan ackumulerat bli väldigt värdefull. Vissa arbetar lika bra, eller bättre, hemma, medan många jobbar betydligt sämre.

Citat:
- Hur ser det ut på erat jobb, blir det någon återgång?

Mina anställda ska tillbaka ganska snabbt efter 29e.
Citera
2021-09-16, 15:37
Medlem
Jobbar i Malmö som system utvecklare.
Vi har än så länge bara sett folk som vill vara på kontoret gå tillbaka till kontoret.
Om än cheferna gnäller ganska ofta om att dom vill "iallafall se att folk kommer in några gånger i veckan"

Iallafall vår industri tycker jag klarar sig bra utan att behöva sitta hela gruppen på samma ställe.
Visst, saknar den sociala biten lite, men å andra sidan har det blivit bra mycket mer socialt umgänge med grannar, över staketet, vilket jag nog tror är bättre i längden.

Inte för företagen - att folk inte umgås socialt på jobbet är ju jättedåligt för att hålla kvar folk som egentligen vill jobba någon annanstans.

Men för anställda tror jag det är en mycket bättre situation.

Och jag gissar på att den här tråden kommer ha fyra grupper:

Anställda som vill vara hemma för att dom mår bättre (men tycker att dom som vill vara på kontor ska få göra det)

Anställda som vill gå tillbaka till kontoret för att dom jobbar bättre (men tycker att dom som vill vara hemma ska få göra det)

Chefer som vill stanna hemma själva, och därmed tycker anställda kan göra som dom vill

Chefer som vill att alla ska återgå till kontoret (för att dom inte är trevliga nog att få vara med på småpratet)
Senast redigerad av DetSvenskaGuldet 2021-09-16 kl. 15:41.
Citera
2021-09-16, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Haha, ja, Guuuuuud vad synd det är om din flickvän som måste gå till det arbete som betalar hennes lön, på halvtid....

Arbetet blir överlag effektivare på kontoret, och massa halvviktig information sprids effektivt på kontoret, medan den stannar hos enskilda personer vid hemarbete. Denna information kan ackumulerat bli väldigt värdefull. Vissa arbetar lika bra, eller bättre, hemma, medan många jobbar betydligt sämre.

Mina anställda ska tillbaka ganska snabbt efter 29e.

Vad för bransch har du företag i? Men det är just det som är problemet, vissa arbetar bättre hemma och vissa sämre. Det rättvisaste är väl att alla isf får välja själva men det kräver ju även att företaget har tydliga enskilda mätbara mål på individnivå, något jag generellt tycker svenska företag är dåliga på.
Citera
2021-09-16, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetSvenskaGuldet
Jobbar i Malmö som system utvecklare.
Vi har än så länge bara sett folk som vill vara på kontoret gå tillbaka till kontoret.
Om än cheferna gnäller ganska ofta om att dom vill "iallafall se att folk kommer in några gånger i veckan"

Iallafall vår industri tycker jag klarar sig bra utan att behöva sitta hela gruppen på samma ställe.
Visst, saknar den sociala biten lite, men å andra sidan har det blivit bra mycket mer socialt umgänge med grannar, över staketet, vilket jag nog tror är bättre i längden.

Inte för företagen - att folk inte umgås socialt på jobbet är ju jättedåligt för att hålla kvar folk som egentligen vill jobba någon annanstans.

Men för anställda tror jag det är en mycket bättre situation.

Och jag gissar på att den här tråden kommer ha fyra grupper:

Anställda som vill vara hemma för att dom mår bättre (men tycker att dom som vill vara på kontor ska få göra det)

Anställda som vill gå tillbaka till kontoret för att dom jobbar bättre (men tycker att dom som vill vara hemma ska få göra det)

Chefer som vill stanna hemma själva, och därmed tycker anställda kan göra som dom vill

Chefer som vill att alla ska återgå till kontoret (för att dom inte är trevliga nog att få vara med på småpratet)

Det borde undersökas hur det ser ut med utbränning under pandemiåret kontra innan, t ex om möjligheten att jobba hemma faktiskt förbättrar folkhälsan. På indivinivå är det ju fantastiskt, folk kan bosätta sig vart de vill, behöver inte tränga ihop sig i städer mm och någonstans borde denna samhällsnytta räknas in, exempelvis skulle man kunna sänka bolagsskatten för företag som tillåter hemarbete men det är en annan diskussion.
Citera
2021-09-16, 15:50
Medlem
maxatdunders avatar
Nej, men verkar vara något som diskuterats efter nyår. Jag kommer eventuellt byta jobb om det känns jobbigt med kontor.
Citera
2021-09-16, 15:50
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Vad för bransch har du företag i?

Det vill jag inte säga av anonymitetsskäl, men det rör sig om rent kontorsarbete för nästan alla anställda.

Citat:
Men det är just det som är problemet, vissa arbetar bättre hemma och vissa sämre. Det rättvisaste är väl att alla isf får välja själva men det kräver ju även att företaget har tydliga enskilda mätbara mål på individnivå, något jag generellt tycker svenska företag är dåliga på.

Nej, det rättvisaste är inte att alla väljer själva. Då hade de som bara slöar hemma naturligtvis velat fortsätta med det, vilket det inte finns någon rättvisa i. Vissa arbeten går utmärkt att ha tydliga, enskilda, mätbara mål i, medans det är nära nog omöjligt att få till på ett ändamålsenligt och effektivt sätt för andra tjänster.
Citera
2021-09-16, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Nej, men verkar vara något som diskuterats efter nyår. Jag kommer eventuellt byta jobb om det känns jobbigt med kontor.

Med tanke på att så många vill kunna ha flexibilitet borde det kunna sätta press på arbetsgivare. Samtidigt är det många svenskar som lever lön för lön och har svårt att ställa krav.
Citera
2021-09-16, 16:10
Medlem
Couplets avatar
Så här är det hos min statliga arbetsgivare:

Påbudet att jobba hemma (du har bara fått vara på plats efter ök med chef sedan pandemin startade) upphör 1 oktober.
Fram till årsskiftet får du välja.
Från årsskiftet får du efter ök med din chef jobba hemma max 40% av din arbetstid, om du inte dealat till dig ett distansavtal (det har jag).
Citera
2021-09-16, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Nej, det rättvisaste är inte att alla väljer själva. Då hade de som bara slöar hemma naturligtvis velat fortsätta med det, vilket det inte finns någon rättvisa i. Vissa arbeten går utmärkt att ha tydliga, enskilda, mätbara mål i, medans det är nära nog omöjligt att få till på ett ändamålsenligt och effektivt sätt för andra tjänster.

Nämn en bransch där det inte går att mäta anställdas arbete..

Tycker det bara låter som ursäkter för en dålig ledning.
Citera
2021-09-16, 16:30
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Med tanke på att så många vill kunna ha flexibilitet borde det kunna sätta press på arbetsgivare. Samtidigt är det många svenskar som lever lön för lön och har svårt att ställa krav.

Det är även oerhört kostnadseffektivt att inte behöva betala lokaler, möbler, kaffe m.m. Tror de flesta arbetsgivare uppskattar det, är det samhörighet som saknas kan man lösa det på andra sätt.
Citera
2021-09-16, 16:34
Medlem
Nej, och hoppas inte jag blir det heller då jag jobbar mycket effektivare och bättre ( och mer) på mitt hemmakontor där man slipper tjatiga kollegor och onödigt snack vid kaffemaskinen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in