2021-09-16, 01:19
Medlem
Halloj, har ett märkligt läge, vill inte gå in på mer exakta detaljer om sjukdom och så men behöver lite input.
Frågan jag ställer mig är om jag är beroende av Citodon eller inte?

Jag tar i snitt 1,5 tabletter per dygn, ibland blir det två ibland ingen Citodon alls under dygnet. Men i snitt 1-2 tabl per dygn till natten.
Har svåra ledsmärtor av artros, har av ett stort utredningsteam på sjukhuset blivit bedömd att behöva Oxycontin mot ledsmärtor. har frivilligt avstått dessa men istället bett om Citodon och har recept på 1-2tabl/4ggr dygnet. Tycker Oxycontin är alldeles för beroendeframkallande

Nu till mina funderingar en läkare jag har är bekymrad över att jag är beroende och en annan säger istället att denne litar på mitt omdöme, för dagbok över hur mycket jag tar, som jag har med mig till läkarbesöken. Jag har varit rätt irriterad över läkaren som hela tiden ska läxa upp mig om att jag är beroende, och har valt att inte diskutera detta med denne, har bara sagt att jag inte ser 1-2tabl/dygn som ett större problem, sitter trots allt delvis i rullstol.

Men vad säger ni som har erfarenhet, är mitt intag ett beroende i era ögon?
Jag tycker själv att det är resonabel mängd med tanke på mina smärtor. Men måste vara ödmjuk för att min kritiska läkare kan ha rätt i att jag är beroende.
Citera
2021-09-16, 01:31
Avslutad
45 mg kodein per dygn..?
Om 1 är inget beroende alls och 10 är att sila heroin varje dag, så 1,5 till 2. Fulldos, dvs 8 tabletter per dag, vore kanske 3,5 på skalan.

Med benso kan du komma jävligt allvarligt högt på skalan. Dina kodein kan du trots allt bara slänga och du är nollställd på 2 veckor och du löper noll risk att dö.
Citera
2021-09-16, 08:56
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Jag har varit rätt irriterad över läkaren som hela tiden ska läxa upp mig om att jag är beroende, och har valt att inte diskutera detta med denne, har bara sagt att jag inte ser 1-2tabl/dygn som ett större problem, sitter trots allt delvis i rullstol.

Jag tycker själv att det är resonabel mängd med tanke på mina smärtor. Men måste vara ödmjuk för att min kritiska läkare kan ha rätt i att jag är beroende.

Ser inga problem med den mängden, däremot så förstår jag inte varför du och dina läkare behandlar långvarig / kronisk smärta med tabletter som på intet vis botar din smärta, utan det är tvärtom. Smärtcentrat i hjärnan får känsligare smärtintensitet när man på kemisk väg försöker hindra en naturlig reaktion. Det är logiskt och något alla opiodmissbrukare känner till.

Hur vida du är beroende eller inte kan jag inte tänka mig är en viktig fråga, jag antar att läkarna inte vill att du ska börja missbruka av ingen god anledning. Du säger ju inte mycket här i tråden, du kanske har dålig lever eller andra organ som inte orkar med en tablett som som var menat att ta en kort period.
Citera
2021-09-16, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Ser inga problem med den mängden, däremot så förstår jag inte varför du och dina läkare behandlar långvarig / kronisk smärta med tabletter som på intet vis botar din smärta, utan det är tvärtom. Smärtcentrat i hjärnan får känsligare smärtintensitet när man på kemisk väg försöker hindra en naturlig reaktion. Det är logiskt och något alla opiodmissbrukare känner till.

Hur vida du är beroende eller inte kan jag inte tänka mig är en viktig fråga, jag antar att läkarna inte vill att du ska börja missbruka av ingen god anledning. Du säger ju inte mycket här i tråden, du kanske har dålig lever eller andra organ som inte orkar med en tablett som som var menat att ta en kort period.
Jag har en sjukdom som gör att antiinflammatoriska är farliga/livshotande, vilka är givetvis förstahandsval, men uteslutet och det är synd då dessa är de bästa. Väldigt många varianter av medicin är inte möjliga, återstår i princip enbart alvedon och opiater. Operation av de värst utsatta lederna är tekniskt sett eller snarare operativt sett riskfyllt, därför måste jag leva med smärtan som är mycket intensiv i (de utsatta) lederna.

Men det jag tycker talar emot beroende är den låga mängden och att jag inte tar något varje dag, oftast varannan dag till natten i princip. ibland tre tabletter på en dag uppdelat i 1+1+1 över dygnet och vissa dagar inget som sagt.
Det som talar för ett utvecklat beroende är väl egentligen, att jag haft den relativt länge, flera år nu, på ungefär den doseringen. samt att jag är relativt tolerant mot Citodon.

Jag behöver egentligen bara lite kloka input eftersom jag inser att det är fullkomligt omöjligt att bedöma dessa saker på så lite info. Tar egentligen enbart Citodon för att stå ut med smärtan associerad med vardagens vedermödor på lederna. Helst av allt hade jag enbart haft antiinflammatoriska läkemedel, men kroppen tål dem inte.
Jag har en mycket ovanlig sjukdom så jag vill inte avslöja vilken den är, men det är ett fåtal som har den.
Citera
2021-09-16, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av per-olaRossle
45 mg kodein per dygn..?
Om 1 är inget beroende alls och 10 är att sila heroin varje dag, så 1,5 till 2. Fulldos, dvs 8 tabletter per dag, vore kanske 3,5 på skalan.

Med benso kan du komma jävligt allvarligt högt på skalan. Dina kodein kan du trots allt bara slänga och du är nollställd på 2 veckor och du löper noll risk att dö.
Nej, sant. Men problemet är mycket svåra smärtor, och jag känner inte att jag strävar efter dem, de hjälper mig bara i vardagen. Med dem fixar jag småsysslor och jobbet, utan dem märker jag att jag blir mycket sängliggandes hela tiden hemma, så det är mycket för att bara kunna umgås och vara social, trots smärtorna. Det är väl sant att de varken gör till eller från, får inte huvudvärk eller extra ont när jag inte tar dem, så jag känner inget beroende, men klart man funderar när ena läkaren är på en hela tiden om tabletterna, men jag är nog egentligen mest irriterad för att jag vill ha en ledprotes och den läkaren undviker det ämnet, han är dock professor. Den andra läkaren är inte likgiltig utan mycket intresserad och empatisk och ringer ofta, den läkaren ser inte 1,5 tabl per dygn som ett problem.

Man blir ju lite fundersam när det görs så olika bedömningar, har för övrigt utredning som klart anger att jag behöver en ny led. Tack för era svar iaf, jag har ju inget att förhålla mig till. Enda jag känner med samma situation och sjukdom är så totalt olika, ena tar inget alls, den andra äter 8tabl citodon per dygn
Citera
2021-09-16, 16:08
Medlem
MissDecibellas avatar
Tycker inte alls det låter mycket.
Blir du hjälpt av den lilla dosen ska väl läkaren vara ”nöjd”?
Har själv stått på Citodon men blev inte alls smärtstillad, inte satt dom i speciellt länge heller.

Bytte därefter till Tramadol som jag mådde piss av och därefter till OxyContin (depot) vilket gör jobbet utmärkt.
Dom håller mig smärtfri upp till 12h.

Det var så mycket text att läsa och minns inte allt, men visst nämnde du att läkaren ville byta till dessa?
Då klarar du dig antagligen på 1-2 5mg OxyContin/dygn.

Men det är ju upp till dig såklart.
Hoppas det löser sig, lycka till 🍀
Citera
2021-09-16, 17:23
Medlem
Svar ja missDecibella det är väl öppet med Oxycontin, men jag tycker de är för starka för långvarig behandling så jag bad själv om att få byta oxycontin till Citodon, visst är citodon sämre, särskilt kortvarigt men i längden tror jag det är klokare med Citodon eller rent morfin säg 5mg ungefär, men som sagt jag vill hålla dessa läkemedel till ett absolut minimum
Citera
2021-09-17, 09:38
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Svar ja missDecibella det är väl öppet med Oxycontin, men jag tycker de är för starka för långvarig behandling så jag bad själv om att få byta oxycontin till Citodon, visst är citodon sämre, särskilt kortvarigt men i längden tror jag det är klokare med Citodon eller rent morfin säg 5mg ungefär, men som sagt jag vill hålla dessa läkemedel till ett absolut minimum

Okej jag fattar!

Behöver du mer info om hur det är att byta från andra smärtstillande till just OxyContin så svarar jag gärna på dina frågor då jag själv har gått igenom det.
Bara att höra av dig isf, allt gott så länge!
Citera
2021-09-18, 03:37
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Halloj, har ett märkligt läge, vill inte gå in på mer exakta detaljer om sjukdom och så men behöver lite input.
Frågan jag ställer mig är om jag är beroende av Citodon eller inte?

Jag tar i snitt 1,5 tabletter per dygn, ibland blir det två ibland ingen Citodon alls under dygnet. Men i snitt 1-2 tabl per dygn till natten.
Har svåra ledsmärtor av artros, har av ett stort utredningsteam på sjukhuset blivit bedömd att behöva Oxycontin mot ledsmärtor. har frivilligt avstått dessa men istället bett om Citodon och har recept på 1-2tabl/4ggr dygnet. Tycker Oxycontin är alldeles för beroendeframkallande

Nu till mina funderingar en läkare jag har är bekymrad över att jag är beroende och en annan säger istället att denne litar på mitt omdöme, för dagbok över hur mycket jag tar, som jag har med mig till läkarbesöken. Jag har varit rätt irriterad över läkaren som hela tiden ska läxa upp mig om att jag är beroende, och har valt att inte diskutera detta med denne, har bara sagt att jag inte ser 1-2tabl/dygn som ett större problem, sitter trots allt delvis i rullstol.

Behöver du Citodon för att klara ditt vardagliga liv? Är svaret ja, så är du beroende av Citodon. Därmed inte alls sagt att du missbrukar eller så!

Men som sagt; måste du ha Citodon för att klara ditt vardagliga liv så är du beroende av dem.

Det dina läkare måste fatta är skillnaden mellan beroende och missbruk, och det är tyvärr svårt för många läkare att förstå...
Citera
2021-09-19, 02:25
Medlem
Riddarhusets avatar
Ja du är beroende av drogen.
För att lindra dina smärtor.
---------------------------------------------------------------------------------------
Men vad innebär det att vara beroende?
Kanske att inte kunna leva utan drogen och göra allt man kan för att få tag på den,
Kanske att kroppen får svåra utsättningssyomptom när man slutar med drogen.
Kanske att man märker skador på kropp och själ men inte kan sluta ändå.
En dosering talar inte om ifall man är beroende.
Den kan ge en fingervisninf om vilken risk man löper för att bli beroende.
---------------------------------------------------------------------------------------
Samma dos av en drog är beroendeframkallande i olika hög grad avhängigt om den används enbart för att framkalla rus eller enbart för att dämpa smärta. Har jag läst om och mött personer som vittnat om.
Tar du lägsta dos för att slippa nästan all smärta eller doserar du även för att få ruset och inte någon smärta alls?
Citera
2021-09-19, 03:01
Medlem
JojjeMeduzas avatar
TS är INTE beroende. TS verkar ha en sund syn och dessutom brukar drogen som knappt någon ens får något rus av citodon.
Citera
2021-09-20, 11:38
Medlem
Frågan på hur jag använder läkemedlet är inte för att bli kvitt smärtan, det blir jag aldrig. Jag tar som regel bara för att kapa den värsta toppen på smärtan så jag får lite mer än 2-4 tim sömn. ibland Tar jag en tablett under dagen om det är en särskilt svår fysisk situation som jag vet att den kommer ge mycket smärta. Jag kan ta smärtan som regel, men när den blir för svår rusar hjärtat iväg och jag börjar kallsvettas av smärtan, så det är i dessa lägen för att slippa förhöjd puls.

Jag kan leva utan Citodon, problemet är bara att jag bara sköter jobbet och knappt ens det i det läget, samt har inget socialt liv och sover extremt dåligt. Dålig spiral och ger dålig livskvalitet, inte för att dessa få tabletter citodon gör någon stor skillnad, men det blir lite bättre.

Jag har inga utsättnings symptom de dagar jag inte använder Citodon
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in