2021-09-16, 15:07
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
BRF handlade rätt om de satte laddare så nära elcentralen som möjligt.
De hade definitivt handlat fel om de hade lagt den på annat mer kostsamt ställe pga att någon har tillfälliga besvär med sin axel.
Du kan inte beära något alls. Gör du det blir du endast betraktad som ett fån.
Naturligtvis skulle de ha informerat innan - inte frågat utan informerat innan - de utförde ändringen.
"vi vill informera om att uppsättning av laddstolpar kommer att innebära att några hushåll kommer att bli anvisade nya parkeringplatser. Mer information om detta kommer senare
mvh
Styrelsen"
-----------------------------------------------------
var inte så lättkränkt.
Gå istället med i styrelsen och gör din insats och känn efter hur djävla otacksamma och oförstående folk är.
Ja, du har helt rätt i att styrelsen borde ha informerat i förväg. Då hade jag haft mer sympati för deras beslut. Lättkränkt, nej. Jag har själv suttit i vår Brf:s styrelse i två år, men inte nu för att jag inte orkar dras mellan olika uppdrag efter att ha jobbat med rehab och utmattningssyndrom. Är själv en som gärna engagerar sig, istället för att bara prata.

miikos Om vi arrenderar eller hyr? Jag antar att vi hyr, måste kolla upp i gamla dokument hur det är skrivet. Varje Brfmedlem har rätt till en p-plats/hushåll i mån av plats.
Citera
2021-09-16, 15:17
Medlem
_killahs avatar
Du kan säkert få juridiskt rätt, beroende på hur kontraktet är utformat, jag gissar att det är för specifik plats. Men ska du orka bli ovän med dels styrelsen, och dels den stackars person som kanske har en elbil och får stå på sin gamla plats för att du har ont i axeln och inte orkar flytta 4 bilplatser längre bort.

Du får helt enkelt avväga om det är värt det.
Citera
2021-09-17, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Ja, jag vet. Dagens I-landsproblem...

Men, det irriterar mig att vår förening utan att tillfråga oss (som precis köpt ny bensinare) som haft platsen i många år, helt sonika monterar upp en elbilsladdare på vår p-plats och senare (flera veckor) skickar mejl om att p-platser med elbilsladdare ska styras om till medlemmar som har elbil.

Logiskt i och för sig, men varför montera upp den på _vår_ plats utan att fråga först? Varför inte sätta upp elstolpar någon annanstans. Stör mig på hela den här forcerade elektrifieringen av bilflottan.

Själv har jag fått axeln opererad och frun har sina krämpor, så det lockar inte att gå långt till bilen för att föreningen har fattat beslut utan att tillfråga oss.

Diskuteras: Handlade BRF rätt, vad kan vi begära?
Det var naturligtvis billigast med minst kabeldragning att dra den till din plats. Men det är förstås klumpigt att inte kommunicera detta med de som drabbas innan. Huruvida det finns något juridiskt bekymmer med det hela är nog svårt att svara på utan att se kontrakt och stadgar.
Citera
2021-09-17, 15:13
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Du kan säkert få juridiskt rätt, beroende på hur kontraktet är utformat, jag gissar att det är för specifik plats. Men ska du orka bli ovän med dels styrelsen, och dels den stackars person som kanske har en elbil och får stå på sin gamla plats för att du har ont i axeln och inte orkar flytta 4 bilplatser längre bort.

Du får helt enkelt avväga om det är värt det.

Ja, precis. Sedan har vi tre barn som ska skjutsas till olika aktiviteter, min fru har kronisk migrän, så vi behöver att det grundläggande ska vara enkelt att hantera. Det är väl bland annat därför vi bor i Brf och inte i radhus eller villa. Styrelsen känner jag delvis, föreningen är ju liten. Har inget intresse av att bli osams med dem, men nu var det ju de som kastade första stenen så att säga... Men jag ska vara mogen och bara be om en bra plats att byta till och se vad de kan erbjuda.

pf10
Det var naturligtvis billigast med minst kabeldragning att dra den till din plats. Men det är förstås klumpigt att inte kommunicera detta med de som drabbas innan. Huruvida det finns något juridiskt bekymmer med det hela är nog svårt att svara på utan att se kontrakt och stadgar.

Ja, jag får lusläsa kontrakt och stadgar i helgen och sedan se hur vi gör. Troligen en typisk svensk lågaffektiv kompromiss :-)

Troligen var det väl billigast att dra den till vår plats, så det har jag förståelse för om det är på det viset. Men att kommunicera det i förväg hade ju gjort det hela så mycket smidigare.
Citera
2021-09-17, 16:06
Medlem
Citat:
Ja, jag får lusläsa kontrakt och stadgar i helgen och sedan se hur vi gör. Troligen en typisk svensk lågaffektiv kompromiss :-)

Troligen var det väl billigast att dra den till vår plats, så det har jag förståelse för om det är på det viset. Men att kommunicera det i förväg hade ju gjort det hela så mycket smidigare.

Försöker förstå hur det ser ut hos er. Är lägenheterna fristående hus spridda över ett större område och P-platserna likaså så att varje p-plats naturligt tillhör en lägenhet eller är det så att just din lägenhet råkar ligga vid en rad av parkeringsplatser och den du är tilldelad den första i en rad som också är närmast din dörr?
Citera
2021-09-17, 17:14
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Försöker förstå hur det ser ut hos er. Är lägenheterna fristående hus spridda över ett större område och P-platserna likaså så att varje p-plats naturligt tillhör en lägenhet eller är det så att just din lägenhet råkar ligga vid en rad av parkeringsplatser och den du är tilldelad den första i en rad som också är närmast din dörr?
Våra lägenheter ligger som en fyrkant med en gemensam innergård, en trappa upp från marknivå. Köket vetter mot gatan och där finns parkeringsplatserna längs gatan. Vi har första platsen, bara en bil bakom oss och ingen framför oss.
Citera
2021-09-17, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ditt avtal med BRF bör gälla för din parkeringsplats så de kan ju inte bara kicka bort dig därifrån. Du får hävda att avtalet gäller och att du inte har tänkt upphäva det.
Föreningen kan givetvis säga upp avtalet, fördröjer dock enbart deras plan, ts blir av med just den platsen även då, fast kanske några månader senare. En parkeringsplats kan i princip ha vilken uppsägningstid som helst, en månad, tre, tolv eller något annat, alternativt vara kopplad till lägenheten, men det är mindre troligt, möjligen så att avtalet upphör direkt om lägenheten säljs.
Citera
2021-09-17, 17:48
Medlem
Är det någon som har elbil? (i styrelsen.)

Som jag förstår har du en hörnplats och laddstolpen bör vara placerad mellan din och grannplatsen, för att kunna betjäna två bilar. Nu spekulerar jag men tänker ur säkerhetssynpunkt är det bra om elbilen inte är placerad mitt i smeten om den skulle börja brinna, då det kan hända men inte är vanligt än.
Citera
2021-09-17, 18:37
Medlem
Citat:
Våra lägenheter ligger som en fyrkant med en gemensam innergård, en trappa upp från marknivå. Köket vetter mot gatan och där finns parkeringsplatserna längs gatan. Vi har första platsen, bara en bil bakom oss och ingen framför oss.

Då är jag med.
(Sitter i styrelsen i vår Brf och håller på och planerar för laddplaser. Är inte sugen på att hamna i konflikt liknande denna med någon medlem samtidigt vill vi ju inte få en onödigt dyr installation bara för att någon obstruerar. Men våra platser ligger samlade så om några får byta till en annan 5m bort är det ett betydligt mindre problem för den enskilde än vad det verkar vara i ditt fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in