2021-09-15, 21:06
Medlem
Farbaute666s avatar
Ja, jag vet. Dagens I-landsproblem...

Men, det irriterar mig att vår förening utan att tillfråga oss (som precis köpt ny bensinare) som haft platsen i många år, helt sonika monterar upp en elbilsladdare på vår p-plats och senare (flera veckor) skickar mejl om att p-platser med elbilsladdare ska styras om till medlemmar som har elbil.

Logiskt i och för sig, men varför montera upp den på _vår_ plats utan att fråga först? Varför inte sätta upp elstolpar någon annanstans. Stör mig på hela den här forcerade elektrifieringen av bilflottan.

Själv har jag fått axeln opererad och frun har sina krämpor, så det lockar inte att gå långt till bilen för att föreningen har fattat beslut utan att tillfråga oss.

Diskuteras: Handlade BRF rätt, vad kan vi begära?
Senast redigerad av Farbaute666 2021-09-15 kl. 21:07. Anledning: frågeställning saknades
Citera
2021-09-15, 21:14
Medlem
Ja man vill ju inte gärna gå dom där extra stegen när man har ont i axeln.

Betalar ni för platsen? Isf lär ni väl få byta med någon av dom boende som har el bil? Dom monterade säkert upp dom på platserna närmast elcentralen.
Citera
2021-09-15, 21:16
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hokar87
Ja man vill ju inte gärna gå dom där extra stegen när man har ont i axeln.

Betalar ni för platsen? Isf lär ni väl få byta med någon av dom boende som har el bil? Dom monterade säkert upp dom på platserna närmast elcentralen.
Jo, vi betalar varje månad. Hoppas vi kan få byta till en plats några luckor bakom vår, men har ingen aning än. Är det jobbigt och dyrt att flytta stolpen till en annan plats? Det kan kanske vara som du säger att de har valt platserna närmast elcentralen, då är det väl inte mycket att göra.

Men tråkigt att det bara händer...
Citera
2021-09-15, 21:19
Medlem
Nr 1. Föreningen har tagit beslutet, där ni ingår.
Beslutet togs troligen på stämman, så hade ni varit intresserade hade ni haft koll och kunnat påverka beslutet..
Sen vilka platser som "elektrificeras" har säkert en praktisk/ekonomisk bakgrund hur lätt det t.ex är att dra el till platsen.
Rent juridiskt har ni blivit uppsagda från platsen eller har ni blivit erbjudna en alternativ plats.
Citera
2021-09-15, 21:19
Medlem
Står det i upplåtelseavtslet att en viss plats tillhör lägenheten eller har ni ett hyresavtal gällande just den bestämda platsen?

Är det då att det ingpr parkering i avgiften mrn ingrn speciell plats då har föreningen möjlighet att disponera om platsern. Däremot går ni ju inte bli plötsligt bli utsn plats.

Att msn satte elstolpen just där är antagligen för att det var lämpligast utifrån elmatning och är det flera stolpar sätter man dem helst intill varandra för att hålla nere kostnaderna.
Citera
2021-09-15, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nr 1. Föreningen har tagit beslutet, där ni ingår.
Beslutet togs troligen på stämman, så hade ni varit intresserade hade ni haft koll och kunnat påverka beslutet..

Det är inte nödvändigt att ta instsllation av laddstolpar på stämman. Det rymms inom vad styrelsen ksn besluta om.
Citera
2021-09-15, 21:25
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Står det i upplåtelseavtslet att en viss plats tillhör lägenheten eller har ni ett hyresavtal gällande just den bestämda platsen?

Är det då att det ingpr parkering i avgiften mrn ingrn speciell plats då har föreningen möjlighet att disponera om platsern. Däremot går ni ju inte bli plötsligt bli utsn plats.

Att msn satte elstolpen just där är antagligen för att det var lämpligast utifrån elmatning och är det flera stolpar sätter man dem helst intill varandra för att hålla nere kostnaderna.
Jag måste kolla upp hur upplåtelseavtalet (?) ser ut. Vi betalar ju extra månadsavgift för parkeringen, men numera ligger den på samma avi som själva lägenhetsavgiften.

Vad gäller föreningens årsmöte så har ju allt varit digitalt under de senaste året p.ga. Covid. Jag ska se vad jag kan hitta för protokoll från övriga styrelsemöten.
Citera
2021-09-16, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Jag måste kolla upp hur upplåtelseavtalet (?) ser ut. Vi betalar ju extra månadsavgift för parkeringen, men numera ligger den på samma avi som själva lägenhetsavgiften.

Vad gäller föreningens årsmöte så har ju allt varit digitalt under de senaste året p.ga. Covid. Jag ska se vad jag kan hitta för protokoll från övriga styrelsemöten.

Du kan inte hitta styrelsemötesprotokoll, eftersom de äro ej offentliga. Även om du sitter i styrelsen kan bara du själv läsa dessa. Angående platserna har styrelsen förbisett en viktig sak. Att den ska företräda medlemmarna. Att ta någons plats i besittning utan att informera el. meddela medlemmen är klumpigt. Minst sagt.Om du inte har blivit tilldelad platsen kan du inte göra så mycket. Lika litet som styrelsen kan tvinga dig att flytta från platsen. I det långa loppet har styrelsen rätten på sin sida.

Att koppla el till bilarna är ju medlemmarnas ensak i gemenskapen hur de vill ordna laddstolparna. En avsevärd ekonomisk investering borde åtminstone få styrelsen att berätta vem eller vilka ska finansiera detta.

Du kan nog hävda din rätt men om inte platsen är öronmärkt för dig kan du inte göra så mycket. Dessutom vad garanterar att i nästa skede platserna, närmast dagens stolpplatser, inte omvandlas till elplatser.

Edit: Be styrelsen sätta upp stolpar på alla platser så är tvisten löst.
Senast redigerad av Mypointis 2021-09-16 kl. 03:06.
Citera
2021-09-16, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Edit: Be styrelsen sätta upp stolpar på alla platser så är tvisten löst.

Fast det är än så länge ekonomiskt vansinne. Ungefär 10% av platserna är en bra tumregel. Av rationella skäl placerar man helst laddplatserna intill varandra då det dels ska dras frsm el och normalt kopplar man ihop stolparna i ett nätverk eftersom de ska kommunicera med ett backendsystem för autentisering och debitering.
Citera
2021-09-16, 10:16
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:

BRF handlade rätt om de satte laddare så nära elcentralen som möjligt.
De hade definitivt handlat fel om de hade lagt den på annat mer kostsamt ställe pga att någon har tillfälliga besvär med sin axel.
Du kan inte beära något alls. Gör du det blir du endast betraktad som ett fån.
Naturligtvis skulle de ha informerat innan - inte frågat utan informerat innan - de utförde ändringen.
"vi vill informera om att uppsättning av laddstolpar kommer att innebära att några hushåll kommer att bli anvisade nya parkeringplatser. Mer information om detta kommer senare
mvh
Styrelsen"
-----------------------------------------------------
var inte så lättkränkt.
Gå istället med i styrelsen och gör din insats och känn efter hur djävla otacksamma och oförstående folk är.
Citera
2021-09-16, 10:56
Medlem
miikoss avatar
Arrenderar ni platsen?

Eller hyr ni parkeirngsrättighet?

Om det är arrende så borde de inte kunde ändra något innan nästa skifte, borde vara enligt avtal eller nästa fardag (14 mars 2022).

Om det är ett hyresavtal, så beror det nog på om man dels hyr en specefik plats, eller om man bara hyr rättighet att parkera på området.
Citera
2021-09-16, 13:45
Medlem
Citat:
Ja, jag vet. Dagens I-landsproblem...

Men, det irriterar mig att vår förening utan att tillfråga oss (som precis köpt ny bensinare) som haft platsen i många år, helt sonika monterar upp en elbilsladdare på vår p-plats och senare (flera veckor) skickar mejl om att p-platser med elbilsladdare ska styras om till medlemmar som har elbil.

Logiskt i och för sig, men varför montera upp den på _vår_ plats utan att fråga först? Varför inte sätta upp elstolpar någon annanstans. Stör mig på hela den här forcerade elektrifieringen av bilflottan.

Själv har jag fått axeln opererad och frun har sina krämpor, så det lockar inte att gå långt till bilen för att föreningen har fattat beslut utan att tillfråga oss.

Ditt avtal med BRF bör gälla för din parkeringsplats så de kan ju inte bara kicka bort dig därifrån. Du får hävda att avtalet gäller och att du inte har tänkt upphäva det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in