• 2
  • 3
2021-09-19, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Nu är ju du ett unikum även på ekonomiforum som anser att man måste ha 3-5MSEK/År för att kunna leva anständigt.
Självklart för dig är att flyga för 3-400KSEK/år- Hotel a 10KSEK/natt,Restaurang åtminstonde två
gånger/dag etc etc i absurdum.
Vill man ha en sådan levnadsstil behövs det väl bortemot 100MSEK i passiva investeringar,eller ett bra ekonomiintresse och aktiv förvaltning av kanske en tredjedel av kapitalet.

Men för den som klarar sig på 300KSEK/år och inte måste VIP Flyga Kan bo på turiststandard,laga egen mat och stada sitt eget hus utan att bli skräckslagen eller tycka sådana sysslor är meningslösa och hellre betala för de tjänsterna medan man gör....ja något som då givetvis drar in mer pengar än man betalat för detta alternativt har så mycket extra att det inte spelar någon roll räcker det med dryga 10 MSEK i besparingar om vi går efter SWR 4% och 30% kapitalskatt.

Ingen omöjlighet att spara ihop för en ekonomisk sinnad under säg 25år. Kortare om man är två.
Så de allra flesta bör om man vill kunna sluta förvärvsarbeta runt 50 bara man vill.
Men givetvis kommer det komma med avkall på annat under resans gång som måste vägas mot vad målet ger.

Fortfarande kunna sluta jobba vid 50 krävs inte mycket lyckas med. Alla som har ett vettigt jobb med en bra tjänstepension kan i princip sluta jobba redan vid 50-55.

Men vill lyckas bli fri vid 30 - 40 redan då krävs det extremt mycket mer.
Citera
2021-09-19, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Fortfarande kunna sluta jobba vid 50 krävs inte mycket lyckas med. Alla som har ett vettigt jobb med en bra tjänstepension kan i princip sluta jobba redan vid 50-55.

Men vill lyckas bli fri vid 30 - 40 redan då krävs det extremt mycket mer.

Det håller jag med dig om. Dessa 10-20år av inkomst och sparande utan att ta av kapitalet,samt kapitalets förmodade förräntning på börsen ger säkert 75% av slutsumman.

Så för att som du säger kunna vara ekonomiskt fri vid 30...ja då krävs mer än arbetsinkomster som sparas om man nu inte är filmstjärna atlet eller datageni.
Men visst har man tur och skapar något extremt eftertraktat,vågar satsa på rätt crypto eller aktie så går det väl.
Citera
2021-09-19, 23:17
Medlem
Citat:
Nu är ju du ett unikum även på ekonomiforum som anser att man måste ha 3-5MSEK/År för att kunna leva anständigt.
Självklart för dig är att flyga för 3-400KSEK/år- Hotel a 10KSEK/natt,Restaurang åtminstonde två
gånger/dag etc etc i absurdum.
Vill man ha en sådan levnadsstil behövs det väl bortemot 100MSEK i passiva investeringar,eller ett bra ekonomiintresse och aktiv förvaltning av kanske en tredjedel av kapitalet.

Men för den som klarar sig på 300KSEK/år och inte måste VIP Flyga Kan bo på turiststandard,laga egen mat och stada sitt eget hus utan att bli skräckslagen eller tycka sådana sysslor är meningslösa och hellre betala för de tjänsterna medan man gör....ja något som då givetvis drar in mer pengar än man betalat för detta alternativt har så mycket extra att det inte spelar någon roll räcker det med dryga 10 MSEK i besparingar om vi går efter SWR 4% och 30% kapitalskatt.

Ingen omöjlighet att spara ihop för en ekonomisk sinnad under säg 25år. Kortare om man är två.
Så de allra flesta bör om man vill kunna sluta förvärvsarbeta runt 50 bara man vill.
Men givetvis kommer det komma med avkall på annat under resans gång som måste vägas mot vad målet ger.

Ta en kik på r/fatFIRE. Fullt med folk med 10+mil USD (100mil SEK) som hänger där. Inte alls en drömivstil.
Citera
2021-09-20, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mengan1111
Ta en kik på r/fatFIRE. Fullt med folk med 10+mil USD (100mil SEK) som hänger där. Inte alls en drömivstil.

Reddit?
Ska jag ta dig seriöst när du hänvisar till ett internetforum där vem som helst kan vara vad som helst.
Precis som Flashback.

Vad är "Fullt med folk" enl dig? 100tals? 1000tals? Miljoner?
USA har ca 360M invånare. 6.71 % av dessa är mijonärer eller multimiljonärer i USD (källa https://www.ramseysolutions.com/reti...ionaires-in-us)

Men då får man också kommihåg att de allra flesta har detta i en bostad, Inte i fria cash.Aven att den stora massan av milionärerna har en två eller kanske tre miljoner. Inte 10+

Men visst finns de och att det inte är en drömlivsstil att dra in 3-4-500KUSD/år i passiva inkomster tror jag få håller med dig om.
Men jag utgår från att din bekantskapskrets heter Wallenberg Gates och Musk i efternamn. Då är det givetvis småpotats vi talar om

EDIT, Hittade följande inlägg från dig. Du verkar ju själv leva som en riktigt fatFIRE.......

Håller stenhårt koll på inkomster och utgifterna ner till varje euro-cent. Bor i Tyskland. Här en sammanfattning från maj 1. 2020 till april 30 2021.

år/mån
Hyra (inkl. internet) 3 320€ / 277€
Mobil/Skype 110€ / 9.17€
Försäkringar 185€ / 15.44€
Hygien/Linser 227€ / 18.90€
Kläder 193€ / 16.11€
Resor (långdistans) 0.00€ / 0.00€
Resor (lokal) 46.0€ / 3.83€
Restaurant/Utemat 229€ / 19.12€
Livsmedel 1 300€ / 108€
Elektronik/Abo 39.6€ / 3.30€
Lån (ränta&kapital) 859€ / 71.60€ <- CSN.
Övrigt 146€ / 12.17€

Totalt: 6655.94€ / 554.66€ eller 5600 SEK per månad.

Drog in 28 998€ efter skatt under denna period så totalt sparade man 77.05% av inkomsten.
… [ Visa mindre ]
Senast redigerad av peller 2021-09-20 kl. 09:26.
Citera
2021-09-20, 12:59
Medlem
Citat:
Reddit?
Ska jag ta dig seriöst när du hänvisar till ett internetforum där vem som helst kan vara vad som helst.
Precis som Flashback.

Vad är "Fullt med folk" enl dig? 100tals? 1000tals? Miljoner?
USA har ca 360M invånare. 6.71 % av dessa är mijonärer eller multimiljonärer i USD (källa https://www.ramseysolutions.com/reti...ionaires-in-us)

Men då får man också kommihåg att de allra flesta har detta i en bostad, Inte i fria cash.Aven att den stora massan av milionärerna har en två eller kanske tre miljoner. Inte 10+

Men visst finns de och att det inte är en drömlivsstil att dra in 3-4-500KUSD/år i passiva inkomster tror jag få håller med dig om.
Men jag utgår från att din bekantskapskrets heter Wallenberg Gates och Musk i efternamn. Då är det givetvis småpotats vi talar om

EDIT, Hittade följande inlägg från dig. Du verkar ju själv leva som en riktigt fatFIRE.......

Håller stenhårt koll på inkomster och utgifterna ner till varje euro-cent. Bor i Tyskland. Här en sammanfattning från maj 1. 2020 till april 30 2021.

år/mån
Hyra (inkl. internet) 3 320€ / 277€
Mobil/Skype 110€ / 9.17€
Försäkringar 185€ / 15.44€
Hygien/Linser 227€ / 18.90€
Kläder 193€ / 16.11€
Resor (långdistans) 0.00€ / 0.00€
Resor (lokal) 46.0€ / 3.83€
Restaurant/Utemat 229€ / 19.12€
Livsmedel 1 300€ / 108€
Elektronik/Abo 39.6€ / 3.30€
Lån (ränta&kapital) 859€ / 71.60€ <- CSN.
Övrigt 146€ / 12.17€

Totalt: 6655.94€ / 554.66€ eller 5600 SEK per månad.

Drog in 28 998€ efter skatt under denna period så totalt sparade man 77.05% av inkomsten.
… [ Visa mindre ]

Finns ju dom som gör det på extrem spar nivå, men lyckas få en hyra på 277€ då måste man bo hemma eller inneboende hos någon.

Eller mat endast 108€ mån då måste princip bli pasta och nudlar nästan.

Stora frågan hur många år man kan stå ut med det.
Citera
2021-09-20, 13:33
Medlem
ViaGettys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzguy86
Jag har kommit fram till att förfogande av ekonomiskt oberoende är en av bästa egenskaper som man kan ha, om man vill i övrigt förbättra sin livskvalitté. Jag tänkte öppna den här diskussion för att prata om hur man kan bidra till innehavandet av ekonomiskt oberoende lättast.

Jag redan öppnade ett annat ämne om investering där bl.a. jag föreslåg investering av sina studielån för att uppnå intäkter under lång tidperiod. Annars tycker jag, att investering, är bra möjlighet, i fall man vill bli ekonomiskt oberående i lång tidsperiod.

En annan möjlighet som jag säkert kommer att investera på är skaffande av eget bostad. Den också innebär en risk. Risken uppstår i formen av att bostadens värde kan sänka. Samtidigt värden av bostäder i stora städer oftast verkar att öka tillbaka under längre tidsperiod.

Finns det någon som har andra tips bredvid dessa för att man kan bli ekonomiskt oberoende?

Är du en robot eller har du överatt ditt inlägg från ett annat språk med ett undermåligt översättningssystem?
Citera
2021-09-20, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Finns ju dom som gör det på extrem spar nivå, men lyckas få en hyra på 277€ då måste man bo hemma eller inneboende hos någon.

Eller mat endast 108€ mån då måste princip bli pasta och nudlar nästan.

Stora frågan hur många år man kan stå ut med det.

Nej all lagga ungefar 1100sek per manad pa mat blir inte mycket aven for en ensamstaende.
Transport var vad ungefar 40sek per manad. Det kommer inte en pensionar in till stan och tillbaka for med SL i Stockholm....
Tacker det ens slitagedelar pa en cykel...
Klader och hygien 400kr manad. Blir inte mycket det heller och definitivt inte for en kvinna i fertil alder.
Utemat 200kr manad. Sa en pizza varannan vecka..later val ocksa sadar lagom kul att aldrig ta en ol pa stan,eller en ol och en pizza...

Nej den budgeten skulle jag inte vilja ha alls.
Citera
2021-09-21, 20:36
Bostäder är fel läge att köpa nu. Du skall köpa det när andra inte har råd eller vågar, så där är det fel väg att gå. Starta upp ett eget företag vid sidan av eller köp upp ett konkursmässigt bolag, gör om och förädla det. Börja sälja saker på nätauktioner, men då måste du antingen ha prylar som andra vill ha eller få in dem och sälja. Aktieinvesteringar tar dock tid och även där köper man nu på toppen.
Citera
2021-09-23, 08:36
Medlem
Demokraturdns avatar
-
Senast redigerad av Demokraturdn 2021-09-23 kl. 08:51.
Citera
2021-09-23, 16:14
Medlem
Citat:
ja något som då givetvis drar in mer pengar än man betalat för detta alternativt har så mycket extra att det inte spelar någon roll räcker det med dryga 10 MSEK i besparingar om vi går efter SWR 4% och 30% kapitalskatt.

Därför man ska välja ISK, då slipper man både inkomstskatt och kapitalskatt, man betalar enbart en årlig schablonskatt.

Behövs mycket pengar idag för att leva en fantastisk livsstil. Minst 30 MSEK skulle jag säga, 100 lax/månad (netto).
Citera
2021-09-30, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas17
Därför man ska välja ISK, då slipper man både inkomstskatt och kapitalskatt, man betalar enbart en årlig schablonskatt.

Behövs mycket pengar idag för att leva en fantastisk livsstil. Minst 30 MSEK skulle jag säga, 100 lax/månad (netto).

Idag ar ISK kanske kul.
Men gar rantan upp till 3% och borsen ner med 15 sa far vi nog lasa om hur fantastiskt bra ett gamnalt VPkonto ar.

Pengarna maste in pa nagot vis
Citera
2021-10-01, 09:23
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Idag ar ISK kanske kul.
Men gar rantan upp till 3% och borsen ner med 15 sa far vi nog lasa om hur fantastiskt bra ett gamnalt VPkonto ar.

Pengarna maste in pa nagot vis

Om räntan är 3% så är det vad du behöver slå för att du ska tjäna på ISK, det räknar nog alla med sålänge man inte investerar i en stor del räntor eller dylik.

Om du räknar med att du kommer förlora 15% föreslår jag att du säljer och har pengarna på bankkontot istället.

Du gör valet innan du vet avkastningen/förlusten så du kan inte titta bakåt i tiden och säga vilka beslut var bra/dåliga baserat på information som inte fanns då. Typ som att det är en dålig idé att slå vad med lika odds att du kan slå en 6:a med oviljas tärning. Hur dålig den vadslagningen är påverkas inte ifall du vad tur och lyckas slå 6:an och vinner.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in