2021-09-15, 12:46
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Han var den starkaste lysande stjärnan i AfS, rolig och stridslysten på samma gång. Hans podd tillsammans Kasselstrand - Den kokta grodan var en succé när det begav sig. Han var också aktiv på Swebbtv där han drev ett mycket uppskattat program med samhällsanalyser som återkom på veckobasis.

Han gästade ofta andra program och poddar. Pratade gärna med alla inom alternativmedia-scenen. Hans styrka låg mycket i att hans charmiga men vassa personlighet - sunt förnuft, skärpt retorik och dräpande humor.

Sedan verkade han plötsligt, och av av outgrundlig anledning, bryta alla band till samhällsdebatten. Vad hände egentligen?

Såg denna tweet från i måndags när jag sökte efter honom där, en användare som efterlyste vad som hänt med Erik, men AfS har inte brytt sig om att återkoppla.

”Har ledningen på AfS Östermalm någon susning om vad som har hänt med Erik Berglund. Verkar som vederbörande har raderat alla sina sociala medier och distanserat sig från samhällsdebatten.”

Hans twitterkonto finns inte längre. Är han borta helt från sociala medier?

Känns lite olyckligt om en så stark profil för den nationella rörelsen bara försvinner. Eller vad tycker ni?

Vilken märklig sorti ändå, från att verkligen brinna för samhällsförändringar och vara med i alla hörn av debatten, till att bara gå upp i rök.
Senast redigerad av TupolevTu-144 2021-09-15 kl. 12:55.
Citera
2021-09-15, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Han var den starkaste lysande stjärnan i AfS, rolig och stridslysten på samma gång. Hans podd tillsammans Kasselstrand - Den kokta grodan var en succé när det begav sig. Han var också aktiv på Swebbtv där han drev ett mycket uppskattat program med samhällsanalyser som återkom på veckobasis.

Han gästade ofta andra program och poddar. Pratade gärna med alla inom alternativmedia-scenen. Hans styrka låg mycket i att hans charmiga men vassa personlighet - sunt förnuft, skärpt retorik och dräpande humor.

Sedan verkade han plötsligt, och av av outgrundlig anledning, bryta alla band till samhällsdebatten. Vad hände egentligen?

Såg denna tweet från i måndags när jag sökte efter honom där, en användare som efterlyste vad som hänt med Erik, men AfS har inte brytt sig om att återkoppla.

”Har ledningen på AfS Östermalm någon susning om vad som har hänt med Erik Berglund. Verkar som vederbörande har raderat alla sina sociala medier och distanserat sig från samhällsdebatten.”

Hans twitterkonto finns inte längre. Är han borta helt från sociala medier?

Känns lite olyckligt om en så stark profil för den nationella rörelsen bara försvinner. Eller vad tycker ni?

Jag har också reflekterat och saknar hans stil som var skarp och hade mycket bra humor. Det skulle vara kul om han dyker upp igen då han tillförde mycket.
Citera
2021-09-15, 14:53
Medlem
Han kanske vakna upp och insåg att nationalismen var en återvändsgränd och destruktiv livsstil nazismen innebär eftersom han lämnar under tystnad.
Citera
2021-09-15, 15:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Xfront
Han kanske vakna upp och insåg att nationalismen var en återvändsgränd och destruktiv livsstil nazismen innebär eftersom han lämnar under tystnad.

Var Erik nazist?
Citera
2021-09-15, 18:28
Medlem
Kanske Mattkainen på Swebbtv kan ge ett svar. De var ett trevligt och roligt radarpar då det begav sig.
Citera
2021-09-16, 11:40
Medlem
Han har nog inte gjort någon sorti från sina åsikter, utan bara tonat ner den offentliga profilen. Verkar som att han har någon typ av yrkeskarriär där i Österrike som kanske krockar med det där.

Han har medverkat i några specialavsnitt i Christoffer Dulnys podd "Lögnarnas tempel" och de har bland annat diskuterat Fredrik Kärrholms "Gangstervåld" och Annie Lööfs självbiografi. Sådana bokspecialer ska bli ett återkommande inslag en gång i månaden. Då behöver man dock vara Patreon-medlem på högsta nivån (kostar i och för sig bara 10 euro/mån). Hittills har det varit väldigt intressanta samtal.
Citera
2021-09-16, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amriswil
Han har nog inte gjort någon sorti från sina åsikter, utan bara tonat ner den offentliga profilen. Verkar som att han har någon typ av yrkeskarriär där i Österrike som kanske krockar med det där.

Han har medverkat i några specialavsnitt i Christoffer Dulnys podd "Lögnarnas tempel" och de har bland annat diskuterat Fredrik Kärrholms "Gangstervåld" och Annie Lööfs självbiografi. Sådana bokspecialer ska bli ett återkommande inslag en gång i månaden. Då behöver man dock vara Patreon-medlem på högsta nivån (kostar i och för sig bara 10 euro/mån). Hittills har det varit väldigt intressanta samtal.

I nästa specialavsnitt ska Berglund och Dulny prata om Jonas Sjöstedts bok.

Berglund hade väl dessutom aldrig någon särskild roll i AfS. Han hade mest en symbolisk placering långt ner på deras riksdagslista 2018.
Citera
2021-09-26, 18:59
Medlem
LoversInJapans avatar
Bumpar denna tråd för undrar också om det finns några nyheter om Erik Berglund. Han var riktigt vass och mycket rolig i Erik & Matti och Den kokta grodan.
Citera
2021-09-26, 19:08
Medlem
Kan tänka mig att det är kostsamt socialt, karriärsmässigt att vara engagerad i den nationella rörelsen.

Tyvärr blir AfS brunsmetade.

Personligen blev jag besviken av AfS utveckling.

Trodde att här kom ett traditionellt klassiskt högerparti typ Bomans Moderata SamlingsParti.

Att de skulle fokusera på skattesänkningar, kärnfamiljen, men ändå någon form av en välfärdsstat. Gammelkonservativa.
Satsa på 6-7% och knäcka C och L.

Har tyvärr inga nyheter om Erik Berglund.
Citera
2021-10-01, 08:35
Medlem
halvarvinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Kan tänka mig att det är kostsamt socialt, karriärsmässigt att vara engagerad i den nationella rörelsen.

Tyvärr blir AfS brunsmetade.

Personligen blev jag besviken av AfS utveckling.

Trodde att här kom ett traditionellt klassiskt högerparti typ Bomans Moderata SamlingsParti.

Att de skulle fokusera på skattesänkningar, kärnfamiljen, men ändå någon form av en välfärdsstat. Gammelkonservativa.
Satsa på 6-7% och knäcka C och L.

Har tyvärr inga nyheter om Erik Berglund.

AfS har väl alltid varit tydlig med att återvandring är prio ett. De andra sakerna du nämner gäller ju fortfarande så jag förstår inte vad du gnäller över. Ta det i AfS-tråden.

Liksom toppen i AfS där många var välutbildade, intelligenta och helt enkelt normalt folk så gäller detta Erik med. Att driva på karriären inom arbetslivet tar tid och kraft. Jag misstänker att det är en bidragande orsak till hans minskade engagemang.
En annan orsak, som jag kan ha helt fel i, är att Erik har svårt för diverse kufar som politiska rörelser drar till sig och undviker därför en del saker vilket gör att han är mindre synlig.
Det som sticker ut med Erik är att han verkar ganska rastlös och vill gärna prova på något nytt vilket han nämt flera gånger. Detta gör kanske att det blir lite svårt med mer långsiktiga engagemang. Det är kanske därför bättre att han gästar poddar, program osv. än att vara ett stående inslag.

Det är en ganska stor kontrast mellan Erik och Dulny vilket känns som ett lite omaka par men Dulny, om än mycket mer en tramspelle trots sin ålder, kan nog vara kul att umgås med privat.

Han har gjort och gör oerhört mycket för den nationella rörelsen och det måste man ge honom ett stort tack för.
Men jag ser och hör gärna mer av honom, en klar favorit!
Citera
2022-01-20, 15:42
Medlem
LoversInJapans avatar
Erik Berglund var med på Christoffer Dulnys Lögnarnas Tempel 4 Januari och berättar att han bor i Österrike. Om han är ovaccinerad så borde det börja krisa sig snart nu när man har hört att befolkningen i Österrike måste ta en booster annars blir det allvarliga konsekvenser.

Källa: https://www.parlament.gv.at/PAKT/VHG/XXVII/A/A_02173/fnameorig_1047012.html

§ 4. (1) Die Pflicht, sich einer Schutzimpfung gegen COVID‑19 zu unterziehen, umfasst eine

1. Erstimpfung,

2. Zweitimpfung oder weitere Impfung, die frühestens 14 und spätestens 42 Tage nach der Erstimpfung durchzuführen ist, und

3. Drittimpfung oder weitere Impfung, die frühestens 120 und spätestens 270 Tage nach der Vorimpfung durchzuführen ist.

Översättning:

4 § (1) Skyldigheten att genomgå vaccination mot covid-19 omfattar

1:a vaccinationen,

2. Andra vaccinationen eller ytterligare vaccination ska utföras tidigast 14 och senast 42 dagar efter den första vaccinationen, och

3. Tredje vaccinationen eller ytterligare vaccination ska utföras tidigast 120 och senast 270 dagar efter föregående vaccination.
Citera
2022-01-22, 13:59
Medlem
Kvillebacken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch

Vad hade/har han för typ av karriär då?

Minns att han på LinkedIn bara listat nåt jobb med läxhjälp och även jobbat för M i någon valrörelse. För att vara 30+ så imponerar inte Berglund. Känns som en glidare med backslick.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in