2021-09-15, 11:05
Bannlyst
Förr hette det väl gymnastikskor som sen blev gympaskor. Sen började folk säga sneakers som känns som ett märklig uttryck och inte ligger bra i munnen.

Säger ni sneakers?

Antar det är en generationsfråga, jag har t ex svårt för uttrycket "Donken" om McDonalds också.
Citera
2021-09-15, 11:09
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radjaidjah
Förr hette det väl gymnastikskor som sen blev gympaskor. Sen började folk säga sneakers som känns som ett märklig uttryck och inte ligger bra i munnen.

Säger ni sneakers?

Antar det är en generationsfråga, jag har t ex svårt för uttrycket "Donken" om McDonalds också.
Tennisskor sa vi hemma förr, men det slinker ur mig ibland idag med.
Citera
2021-09-15, 11:15
Medlem
Jag vet fortfarande inte vad sneakers är. Det låter som ett slags skor som man har på sig när man ska smyga? Jag trodde det syftade på såna där Converse basketdojjor, då de är mjuka och följsamma.

Jag är man, så jag äger naturligtvis bara svarta lågskor i läder och några olika bruna läderkängor som används när det krävs lite rörlighet. Fodrade gummistövlar för särdeles svåra förhållanden. En gång festade jag till det och köpte bruna lågskor. Ja, det var i den vilda ungdomen, det. Det skulle man inte göra om idag.

I lumpen minns jag att man hade blå gymnastikdojjor när man skulle ut och springa ibland. Dem gillade jag inte.
Citera
2021-09-15, 11:17
Medlem
ost-e-knarks avatar
Intressant fråga. I min värld så är gympaskor för att springa i och sporta i och sneakers är för att skatea i eller åka BMX i alternativt ett avslappnat skoalternativ på stan.

Eftersom jag var insatt i skate och BMX så blev sneakers naturligt för all media då var på engelska, detta var på nittiotalet och ordet sitter kvar för mig. Köpte dyra amerikanska tidningar för studiebidraget.

30 år senare bär jag i princip bara sneakers om vädret och underlaget tillåter. 40+ som referens.

Edit, jag inser att jag inte ens tänker på sneakers annat än som skor, jag köpte nya skor för två veckor sedan kom jag på, inte nya sneakers.
Citera
2021-09-15, 11:18
Medlem
Sneakers är det skor som ska se ut som att det är sportskor men utan att vara avsedda för att användas till sport?

Det går väl hand i hand med modet att klä sig sportigt utan att utöva någon sport.
Citera
2021-09-15, 11:31
Medlem
Dranghoffs avatar
Jag både skriver och säger ”snikrar”; en vill ju ligga i framkant.
Citera
2021-09-15, 11:33
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Sneakers är det skor som ska se ut som att det är sportskor men utan att vara avsedda för att användas till sport?

Det går väl hand i hand med modet att klä sig sportigt utan att utöva någon sport.

Precis, det är ren grannlåt. Vem tar en löprunda i novembers lervälling i spåret iklädd handgjorda italienska snikrar? Sådana skor är för ett besök i baren.
Citera
2021-09-15, 11:38
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Har ingen aning om vad sneakers är, förutom att det är någon typ av skodon.

Har aldrig förstått varför man inte kan använda rätt ord för rätt sak.
Citera
2021-09-15, 11:39
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaptensvartpiller
I lumpen minns jag att man hade blå gymnastikdojjor när man skulle ut och springa ibland. Dem gillade jag inte.
Du tänker på "biafra-adidas" som gjorde att varenda gruskorn på asfalten kändes genom sulorna.

Har ingen koll på sneakers, trodde det var ett varumärke.
Citera
2021-09-15, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Du tänker på "biafra-adidas" som gjorde att varenda gruskorn på asfalten kändes genom sulorna.

Har ingen koll på sneakers, trodde det var ett varumärke.
Ja, minns inte att jag hörde dem kallas så, men de kändes verkligen som att de var gjorda av kartong och lite skumgummi. Det är märkligt att man inte fick benhinneinflammation när man lufsade omkring med de där, men man var ju ung och av gott virke på den tiden.
Citera
2021-09-15, 11:48
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radjaidjah

Säger ni sneakers?

Jag hatar onödiga låneord. Men i dag är det jävligt svårt att göra sig förstådd i en skoaffär om man inte använder ordet ”sneakers”. Just sneakers syftar på tex Air Jordans. Det är skor som man i första hand har på sig till vardags och inte i sportsammanhang.
Citera
2021-09-15, 11:48
Medlem
borrizs avatar
Tyvärr blir "swinglish" ett allt större inslag i svenska språket.

Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Ett härligt uttryck! förmodligen finns det inte någon under 50 som vet vad som menas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in