2021-09-15, 00:21
Medlem
Du ska kolla upp en person och du ser att personen är dömd för eller flera brott.
Du vet inte vad det handlar om.

Hur tänker du runt detta?
Tänker du automatiskt att personen är kriminell och måste vara en dålig människa?
Eller blir du bara lite mer försiktig men dömer inte allt för hårt förrän du vet mer?
Eller du dömer du inte alls för du vet storyn bakom det hela?

Tror du någon ha flera domar mot sig, men egentligen inte alls är kriminell eller dålig människa bara att den har sjukt otur i livet.
Citera
2021-09-15, 00:30
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Du ska kolla upp en person och du ser att personen är dömd för eller flera brott.

Tänker du automatiskt att personen är kriminell och måste vara en dålig människa?
Eller blir du bara lite mer försiktig men dömer inte allt för hårt förrän du vet mer?

Tror du någon ha flera domar mot sig, men egentligen inte alls är kriminell eller dålig människa bara att den har sjukt otur i livet.
Man blir inte dömd för man har 'otur', särskilt inte flera gånger. Man blir dömd när man gör fel, och dessutom är korkad nog att åka dit.
Är man dömd är man (eller var) kriminell. Om det spelar roll för mig beror på vad personen var dömd för, och när, och hur många gånger.
En gång för ett skitbrott, inga problem. Flera gånger för riktiga brott, problem. Inte otur.
Citera
2021-09-15, 00:31
Medlem
Wallahabibiis avatar
Alla kriminella jag känner är dåliga människor. Jag växte upp i en förort så jag känner ett par stycken. Det de har gemensamt är narcissism, psykopati och machiavellism. De stjäl från familjemedlemmar, ljuger konstant för vänner, tar lån de aldrig betalar tillbaka, misshandlar och rånar äldre när ingen längre vill ge dem pengar, beter sig hotfullt och slår sina flickvänner.

Otur min röv.
Citera
2021-09-15, 00:31
Bannlyst
Jag tänker "bäst att hålla sig borta tänk om hans otur smittar av sig".
Citera
2021-09-15, 00:35
Medlem
Rxds avatar
Jag dömer givetvis efter vilken typ av brott personen i fråga är dömd för.

Brott mot narkotikalagen bryr jag mig inte om det minsta. (Tycker det är förkastligt att man kan bli dömd för något man gör mot sin egen kropp) bryr mig inte när det kommer till lagning heller. Dom flesta langar bara för att finansiera sitt eget bruk och är fast i en cirkel. Har själv haft problem med alkohol och dessutom provat en del droger i min ungdom, samt känt en del missbrukare, så där sympatiserar jag.

Personrån och liknande kan jag eventuellt ha överseende med. Speciellt om brotten utförts för att skaffa pengar till droger.

När det kommer till våldsbrott får jag erkänna att jag blir mer skeptisk. Har mer förståelse ifall brotten skett i samband med grov kriminalitet. Att personen har använt våld mot andra kriminella för att överleva i den världen, ursäktar det något.

Random våldsdåd riktade mot kvinnor och vanliga Svenssons ser jag dock såklart kritiskt på.
Senast redigerad av Rxd 2021-09-15 kl. 00:38.
Citera
2021-09-15, 00:41
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt

Generellt håller jag mig borta. Om det inte rör sig om simpla saker. Men generellt är även simpla saker stora. Jag tänker på "småsaker" som krogbråk. Jag har faktiskt träffat enskilda som gjort grova saker men som är snälla rakt i genom. Men majoriteten av alla dömda håller jag mig undan för att ej få problem med deras kamrater som kommer på köpet.
Citera
2021-09-15, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Man blir inte dömd för man har 'otur', särskilt inte flera gånger. Man blir dömd när man gör fel, och dessutom är korkad nog att åka dit.
Är man dömd är man (eller var) kriminell. Om det spelar roll för mig beror på vad personen var dömd för, och när, och hur många gånger.
En gång för ett skitbrott, inga problem. Flera gånger för riktiga brott, problem. Inte otur.

Så enligt dig så finns inte olyckliga omständigheter, ju mer sådana tillfällen desto mer tydligare är personen kriminell. För dig spelar inte brottet i säg roll utan man blir automatisk kriminell när man blir dömd. Jag är extremt sällan ute men jag har sett massvis med folkpåhoppad utan anledning av vakter. Om man nu försvara sig mot en ordningsvakt så kan man åka dit för våldsamt motstånd.
Jag blev själv påhoppad av polisen för 3 år sen. Jag hade inte gjort något och dom kom bakifrån så det hade varit väldigt lätt för mig att slå dom då hade jag åkt dit. Jag har också blivit hotad för många gånger om jag hade hetsat tillbaka så hade det varit väldigt att det eskalerat. Här har du några ex på hur lätt det är att åka dit utan för den skulden vare en människa som är dålig.

1. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oARdVW/doms-for-hets-mot-folkgrupp
En 49-årig man döms vid Uppsala tingsrätt för hets mot folkgrupp efter en kommentar i en öppen facebookgrupp med närmare 200 000 medlemmar, vid tillfället.

Han skrev bland annat att muslimer inte tycker om svensk lag eftersom den förbjuder kvinnomisshandel och våldtäkter, vilket tyder på förakt mot gruppen, bedömer rätten.

Mannen som förnekar brott döms till villkorlig dom och ska betala skadestånd på totalt 12 000 kronor.

2. https://www.dn.se/nyheter/politik/m-politiker-rakade-fa-med-sig-kniv-till-riksdagen-polisanmaldes-av-privatperson/

Anna Tenje M Råkade få med sig sin sons scout kniv till riksdagen

3. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/dervis-hade-felparkerat-misshandlades-av-ordningsvakt

Dervis Bayram skulle hämta sin son vid tåget, men det slutade med att han, enligt egen utsago, misshandlades med batong av en ordningsvakt som satte handbojor på honom. Hans chockade son hann filma delar av händelsen, som nu har polisanmälts.
Citera
2021-09-15, 01:00
Avslutad
Ett brott säger inte mycket men flera, då är det en outlaw och vi har något gemensamt.
Citera
2021-09-15, 01:02
Medlem
Negressdrottningens avatar
Alla är dömda för någonting idag. Bryr man sig om att någon gjort ett snedsteg men är en bra människa i övrigt så är man själv en irrelevant skitstövel. Jag vet inte om mina kollegor är kriminella men min bästa vän är dömd för datorintrång och det finns inte i min värld att jag skulle se annorlunda på honom när jag med egna ögon ser att han beter sig i övrigt.
Citera
2021-09-15, 01:04
Bannlyst
Beros på vad personen gjort. Har de nallat staten på pengar så har de ett plus. Är de våldtäktsmän så är de avpolleterade. Har en människa korsat en gräns har de lättare att göra om det.
Citera
2021-09-15, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallahabibii
Alla kriminella jag känner är dåliga människor. Jag växte upp i en förort så jag känner ett par stycken. Det de har gemensamt är narcissism, psykopati och machiavellism. De stjäl från familjemedlemmar, ljuger konstant för vänner, tar lån de aldrig betalar tillbaka, misshandlar och rånar äldre när ingen längre vill ge dem pengar, beter sig hotfullt och slår sina flickvänner.

Otur min röv.

Fast nu tänker du worse case, det är inte direkt sådana brott som jag tänker på.

1. Det finns en djurplågare som lever på att anmäla pensionärer för hets mot folkgrupp eller för att dom delar artiklar från Joakim Lamotte.

https://www.magasinetparagraf.se/nyheter/kronikor/196883-delade-lamottes-text-domd-for-fortal/

2. Om du är Sverigedemokrat eller ännu högre så är chansen stor att du blir misshandlad av vänsterextremister.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VRxkP3/fangelse-efter-attack-mot-sd-sekreterare
Om man då ständigt är utsatt för hot och man försvara sig mot dessa individer så blir det väldigt lätt hänt att om man vinner ibland att man blir dömd för misshandel.
Citera
2021-09-15, 01:14
Medlem
Onanikrems avatar
Beror lite på vad det är. Rån =FETBORT
Stöld= Fetbort
Skadegörelse, motstånd, Förklara dig! Har du en bra förklaring så ok
Snatteri, stöld BORT

Rattfylla, hot har du en bra förklaring??
Rån. Då kan du gå och dö, du jobbar aldrig för mig!

Ni som tror snatteri/stöld är lindrigt. Tänk på var ni söker jobb... INGEN arbetsgivare anställer tjuvar. I arbetslivet är misshandel bättre än snatteri/stöld.

--------------------------------------------------------------
Knark. Brunt eller grönt. Ok om du inte kör fordon. Opoiater, tjack och koks --glöm jobbet!
Senast redigerad av Onanikrem 2021-09-15 kl. 01:20.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in