2026-05-04, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Har du missat att folk de senaste åren suttit med elräkningar på 10tusentals kronor i månaden när det varit som värst? Vad tror du det beror på? Kom igen nu.
Ja, som värst var det när frankrike hade 30 trasiga kärnreaktorer (Modellfel som gjorde att dom rostade). Och så tog det lång tid innan de kunde repareras.
Det drog upp elpriser något extremt i Europa och spred sig via grannländerna till Sverige.

Andra saker som driver upp elpris är högre pris på naturgas och att EU drivit upp utsläppsrätterna ganska rejält. Det gör t ex att elpris i Polen mfl länder är väldigt högt.

Har man inte koll på detta så bör man ju undvika att påstå saker om el.

Citat:
Sverige har hög elproduktion. Därför som vi också exporterar mycket till andra länder.
Ja. Elproduktionen har stigit drastiskt sedan ca 2012, då några gamla olönsamma skrotreaktorer stängdes ned.

Citat:
Men nu är det så här min vän, och lyssna noga nu för jag tänker inte upprepa detta igen.
Jag hoppas att det är ett löfte.

Citat:
Vindkraft och solenergi är väderberoende. Förstår du? Blåser det inte eller om det är långa perioder med mulet väder så får du ingen elproduktion. Detta brukar bli extra märkbart under årets mörka och kalla månader. Just därför skenar elpriserna, och i värsta fall också elbrist till följd av minskad produktion. Vi ser det inte bara i Sverige, men också runt om i Europa, och värre har det blivit pga krig.
I Tyskland levererar sol och vind tillsammans ganska ganska konstant effekt över månaderna.
Dom behöver ingen säsongslagring. Lagring över dygn är ju uppenbart angeläget för solel. Någon lagring över veckas längd är nog rimligt också.

I Kroatien är det några som bygger ett stort datacenter och drämmer till med solpaneler och batterier som ska fixa elen till det. (Det är sådana som kan räkna).
Dom lär inte få ansluta sig om dom inte fixar elen själva.

Citat:
Sen är det också så att folk inte vill ha vindsnurror vid sina hem.
Det är ju en poäng. Kan jag nu då slippa sådant jag inte vill ha vid mitt hem?
Citera
2026-05-05, 06:39
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Ja visst.

En kärnreaktor producerar konstant elektrisk effekt.

Men förbrukningen av el varierar mycket över dagen.

Och den producerade effekten och den förbrukade måste vara lika hela tiden. Annars far nätfrekvensen åt skogen och nätet kollapsar.

Så har man bara kärnkraft kommer elpriset att svänga något extremt för det är met elpriset man då skall "tvinga oss" alla till att förbruka konstant effekt.

I Sverige löses detta med vattenkraften som kan anpassa sig. I andra länder med el från gasturbiner som också kan anpassa sig efter förbrukningen.

Dvs bara kärnkraft kommer leda till astronomiska svängningar i elpris.

Vindkraft och kärnkraft är lika odugliga på att anpassa sig till förbrukningen.
Aha, då fattar jag vad du menar.
AI tycker detta om det:
Det är ett resonemang som innehåller både korrekta och felaktiga påståenden. Låt mig gå igenom det:
Det som stämmer:
Kärnkraft är "baslast" och producerar bäst vid konstant effekt — det stämmer. Frekvensbalansen på 50 Hz måste upprätthållas — absolut korrekt, annars kollapsar nätet. Sverige balanserar med vattenkraft — stämmer, och det är en enorm fördel vi har.
Det som är förenklat eller fel:
"Bara kärnkraft leder till astronomiska prissvängningar" — det är överdrivet. Länder som Frankrike har haft mycket hög kärnkraftsandel (~70%) utan extrema prissvängningar, just för att man kombinerar med andra reglerkällor och mellanlandsförbindelser.
"Vindkraft och kärnkraft är lika odugliga på att anpassa sig" — det är felaktigt på ett viktigt sätt. De är odugliga av helt olika skäl. Kärnkraft kan tekniskt regleras men det är ekonomiskt olönsamt. Vindkraft kan inte styras alls — den producerar när vinden blåser. Det är en fundamental skillnad.
Kärnkraft kan faktiskt regleras — moderna reaktorer, särskilt franska, kör aktivt i "load following"-läge och anpassar effekten efter efterfrågan. Det är inte optimalt men fullt möjligt.
Helhetsbedömningen:
Resonemanget pekar på ett reellt problem — baslastkraft behöver kompletteras med reglerkraft — men drar för kategoriska slutsatser och underskattar kärnkraftens flexibilitet och hur andra länder hanterar detta.
Citera
2026-05-05, 10:16
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ja, som värst var det när frankrike hade 30 trasiga kärnreaktorer (Modellfel som gjorde att dom rostade). Och så tog det lång tid innan de kunde repareras.
Det drog upp elpriser något extremt i Europa och spred sig via grannländerna till Sverige.

Andra saker som driver upp elpris är högre pris på naturgas och att EU drivit upp utsläppsrätterna ganska rejält. Det gör t ex att elpris i Polen mfl länder är väldigt högt.

Har man inte koll på detta så bör man ju undvika att påstå saker om el.

Ja. Elproduktionen har stigit drastiskt sedan ca 2012, då några gamla olönsamma skrotreaktorer stängdes ned.

Jag hoppas att det är ett löfte.

I Tyskland levererar sol och vind tillsammans ganska ganska konstant effekt över månaderna.
Dom behöver ingen säsongslagring. Lagring över dygn är ju uppenbart angeläget för solel. Någon lagring över veckas längd är nog rimligt också.

I Kroatien är det några som bygger ett stort datacenter och drämmer till med solpaneler och batterier som ska fixa elen till det. (Det är sådana som kan räkna).
Dom lär inte få ansluta sig om dom inte fixar elen själva.

Det är ju en poäng. Kan jag nu då slippa sådant jag inte vill ha vid mitt hem?

Det finns lösningar idag, som inte fanns för säg 10 år sedan.
Solenergi och vindkraft har helt andra förutsättningar idag.

Många är fast i gammalt tänk.
Lampan slutar inte lysa för att att vinden inte blåser.
Eller att solen går i moln.
Det är dumheter.
Tror man på häxor och troll också?
Citera
2026-05-05, 10:23
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Var nog ett lite bakvänt sätt att säga uppenbara saker som alla vet om redan.

Protester från hysteriskor borde ignoreras. Men tyvärr plockar ju politiker upp sådant. T ex de som är hysteriska över vindkraft. Och de som är hysteriska över att vi inte har någon svindyr kärnkraft, är exempel på hysteriskor som får gehör bland politiker som sedan ställer till det.

-------------------------
För att återgå till det med batterier så tittar jag på Tyskland senaste veckan så kan man se att med batterier så skulle Tyskland kunna ordna konstant effekt på ca 10 GW solel. Dvs ungefär som 10 kärnkraftverk.
Fast ingen vettig människa skulle ordna konstant effekt. Förbrukningen är nämligen allt annat än konstant.
Batterier har den fantastiska egenskapen att de kan leverera anpassat till förbrukningen. Så det är det man lär göra. Och pristopparna är på morgon och kväll.

Det får då fördelen att priset kommer upp lite från 0 på dagen och sänks på morgon och kväll.

Misstänkte att jag skulle kunna hitta ett smart inlägg som detta om jag letade.

Folk har verkligen inte hängt med på utvecklingen.
Felet är inte deras.
Det finns lösningar.
Citera
2026-05-05, 22:12
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Misstänkte att jag skulle kunna hitta ett smart inlägg som detta om jag letade.

Folk har verkligen inte hängt med på utvecklingen.
Felet är inte deras.
Det finns lösningar.
Fast inlägget du citerade var inte komplett:

Tysklands batterier klarar att leverera 10 GW i ungefär en timme. Sedan är de slut. (Tysklands totala batterikapacitet är cirka 28GWh, men en stor andel är batterier som inte är uppkopplade mot nätet, eller som av olika anledningar inte levererar sin el till nätet. De allra flesta elbilar, t ex.

Tyskland skulle behöva åtminstone 500 gånger så många batterier innan det blir något annat än en möjlighet att klara korta, tillfälliga förbrukningstoppar.
Citera
2026-05-06, 18:15
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Fast inlägget du citerade var inte komplett:

Tysklands batterier klarar att leverera 10 GW i ungefär en timme. Sedan är de slut. (Tysklands totala batterikapacitet är cirka 28GWh, men en stor andel är batterier som inte är uppkopplade mot nätet, eller som av olika anledningar inte levererar sin el till nätet. De allra flesta elbilar, t ex.

Tyskland skulle behöva åtminstone 500 gånger så många batterier innan det blir något annat än en möjlighet att klara korta, tillfälliga förbrukningstoppar.

Det var det han sa. 1 timme. Inte mycket. Men det är i rätt riktning.
Det går inte, vi skiter i det, tar oss ingenstans.
10 gW är inte mycket. Ca 3-4000 BESS.

Samma visa med batterier för hushållen.
Där gör du en investering som är betald på 3-5 år.
För företag blir det dubbla tiden.
Måste vara ok? Finns få investeringar som betalar sig lika snabbt.

Hela tiden måste man ha med sig alternativkostnaden. I många fall ett politiskt beslut.
Ovan går loss på 30-35 miljarder. Ingen dålig investering.
Men jag vet inte vad besparingen uppgår till. Så är det insparat på 10 år? Vet inte.
Citera
2026-05-06, 23:19
Medlem
trickydicks avatar
Nu är det aphöga elpriser över hela landet igen.1.79KWh i SE3

Tack för det miljöpartiet.
Citera
2026-05-07, 09:36
Medlem
är det mulet i tyskland när inte solpanelerna håller nere elpriset?

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
Citera
2026-05-07, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Nu är det aphöga elpriser över hela landet igen.1.79KWh i SE3

Tack för det miljöpartiet.

trumpen blir dyr i drift..
Citera
2026-05-11, 20:36
Medlem
i skrivande stund är det samma pris hos lapparna i nordnorge som det är i tyska bayern och även halvryssarna i baltikum har samma pris

kanske lika bra att göra 1 område av hela konkarongen så att det inte behöver spekuleras och göda spekulanter?

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
Citera
2026-05-16, 12:10
Medlem
svampdamps avatar
TV4 skriver idag

Citat:
Elpriset i maj är uppe på högsta nivån sedan inledningen av Rysslands storskaliga anfallskrig mot Ukraina 2022.
Torrt i markerna och skenande gaspriser är förklaringen, enligt bedömarna.
Citera
2026-05-16, 14:09
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
TV4 skriver idag

Flera kärnkraftreaktorer är dessutom avstängda pga underhåll, vilket också påverkar priserna.
Trots då att Maj varit en blåsig månad och med en hel del sol.
Nä det här med vindkraft och solenergi kommer vi inte långt med, den saken är helt klart uppenbar.

Citat:
Elpriset i maj är uppe på högsta nivån sedan inledningen av Rysslands storskaliga anfallskrig mot Ukraina 2022.

Torrt i markerna och skenande gaspriser är förklaringen, enligt bedömarna.

– Det är högt för att vara maj, överträffas endast av krisårets maj 2022, säger Johan Sigvardsson, elprisanalytiker på elbolaget Bixia.

Hittills i maj (till och med 14:e) ligger elpriset på närmare en krona per kilowattimme (kWh) i sydligaste Sverige, något lägre i elområde 3 (Svealand och norra Götaland). Mer ovanligt är att priset är högt även i Norrland, nästan 70 öre, enligt priserna på elbörsen Nord Pool.

– Anledningen är den svaga hydrologin (vattentillgång i naturen) som vi har brottats med sedan den nederbördsfattiga vintern, säger Sigvardsson.

Koppling till Europa
Det leder till mindre och dyrare el från vattenkraft. När då flera kärnkraftsreaktorer för närvarande är avstängda för årligt underhåll blir priseffekten extra tydlig.

– Med den svaga hydrologin tvingas vattenkraften att begränsa sin produktion trots de höga elpriserna. Sverige som helhet tvingas då begränsa exporten söderut och får då en starkare priskoppling med övriga Europa, där elpriserna är högre, säger Christian Holtz, elanalytiker på konsultbyrån Merlin & Metis.

Det höga priset på gas på kontinenten, som används för elproduktion i bland annat Tyskland, hänger ihop med kriget i Mellanöstern och det stängda Hormuzsundet.

Högre priser
Å andra sidan, allt mer solkraft gör att elpriserna titt som tätt hamnar på minus mitt på dagen, för att sedan skena kvällstid. Prisskillnaderna är extrema. Och för den som kan styra sin konsumtion finns pengar att hämta.

Johan Sigvardsson slänger ut en ytterligare varningsflagga för ännu högre elpriser längre fram.

– Så har vi eventuellt en super-El Niño på gång i sommar och höst som i så fall ger värme (som ökar behovet av elslukande luftkonditionering) och torka. Det finns helt klart risker för än högre priser vad det lider.

Nu utgör själva elpriset långt ifrån hela elfakturan. Ovanpå det börshandlade elpriset tillkommer elskatt, moms och elnätsavgift på långt över en krona per kWh.

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/hogsta-majpriset-pa-el-sedan-krisaret-2022
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in