Citat:
Ja, som värst var det när frankrike hade 30 trasiga kärnreaktorer (Modellfel som gjorde att dom rostade). Och så tog det lång tid innan de kunde repareras.Det drog upp elpriser något extremt i Europa och spred sig via grannländerna till Sverige.
Andra saker som driver upp elpris är högre pris på naturgas och att EU drivit upp utsläppsrätterna ganska rejält. Det gör t ex att elpris i Polen mfl länder är väldigt högt.
Har man inte koll på detta så bör man ju undvika att påstå saker om el.
Citat:
Ja. Elproduktionen har stigit drastiskt sedan ca 2012, då några gamla olönsamma skrotreaktorer stängdes ned.
Citat:
Jag hoppas att det är ett löfte.
Citat:
I Tyskland levererar sol och vind tillsammans ganska ganska konstant effekt över månaderna.
Vindkraft och solenergi är väderberoende. Förstår du? Blåser det inte eller om det är långa perioder med mulet väder så får du ingen elproduktion. Detta brukar bli extra märkbart under årets mörka och kalla månader. Just därför skenar elpriserna, och i värsta fall också elbrist till följd av minskad produktion. Vi ser det inte bara i Sverige, men också runt om i Europa, och värre har det blivit pga krig.
Dom behöver ingen säsongslagring. Lagring över dygn är ju uppenbart angeläget för solel. Någon lagring över veckas längd är nog rimligt också.
I Kroatien är det några som bygger ett stort datacenter och drämmer till med solpaneler och batterier som ska fixa elen till det. (Det är sådana som kan räkna).
Dom lär inte få ansluta sig om dom inte fixar elen själva.
Det är ju en poäng. Kan jag nu då slippa sådant jag inte vill ha vid mitt hem?