2021-09-14, 09:59
Medlem
vittne-xs avatar
Alla minns tidigare uthängningar av personer som inte haft "korrekt politisk inställning" i olika ämnen, speciellt aktiva har man varit mot personer som varit aktiva på nätet i kritik mot t.ex invandring, svensk vårdpolitik etc etc.

Nu har SvD "tagit del" av en vaccinerings-karta, där man med grafisk hjälp pekat ut vissa områden i STh. Av den publicerade kartan kan man se att både mycket välbärgade områden i Nockeby/Södra Ängby samt sen "utanförskaps-områdena" i förorts-klustrerna valt att inte vaccinera sig.

På Norra Djurgården gjorde SvD bort sig då man rödflaggade 5 urskiljbara fastigheter. Redan här syns tydligt SvD:s "Cherry-picking" och de klumpiga försöken att med grafikens hjälp försöka förvanska vissa områden.

Frågan som ska ställas här är hur långt medierna nu vågar gå, om vi ser till patient-sekretessen och även hur staten hanterar personuppgifter. Sen kan man undra hur uppgifterna hanteras om man ser till privata vaccinations-firmor runt om på stan som utför samma uppdrag.

Sen luktar det om kartan då jag känner till delar av "övfre Östermalm" som inte heller tagit sprutan, så att hela innerstaden har fått samma färgkod är jag starkt tvivlande till.

Kartan: https://ibb.co/k4Lkxp7

Källa betal-artikel:https://www.svd.se/unika-siffror-ger-ny-bild-av-vaccinflackarna
Citera
2021-09-14, 10:06
Bannlyst
Tidningarna skulle kunna hänga ut icke vaccinerade med namn och bild ungefär som man gjorde med nazister och mc-gäng för ett antal år sedan!

HÄR ÄR DOM!

- Företagsledaren
- Bodybuildern
- Entreprenören
- Småbarnsföräldern

SÖK i ditt område.
Citera
2021-09-14, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radjaidjah
Tidningarna skulle kunna hänga ut icke vaccinerade med namn och bild ungefär som man gjorde med nazister och mc-gäng för ett antal år sedan!
Tidningarna hänger ut av politiska skäl och enligt kartan så kommer de inte göra så. Man kommer inte hänga ut dessa personer inte en chans.
Nockeby är blått förövrigt.

Sjukt om de skulle göra så förövrigt att hänga ut folk.
Senast redigerad av Joltino 2021-09-14 kl. 10:32.
Citera
2021-09-14, 10:30
Medlem
scoremaxs avatar
mycket mycket märkligt om det blir så.

Vilka skall mer hängas ut?

Ja, tydligen inte brottslingar av olika slag, däremot friska människor?
Märkliga tider vi lever i.
Citera
2021-09-14, 10:30
Medlem
Borde vara offentliga uppgifter vilka som är vaccinerade och vilka som inte är det. Sökbart på namn/address. Det är i allmänhetens intresse, både för att man ska kunna undvika att bli smittad och för att allmänheten ska kunna hjälpa till med att informera vaccin-motståndare om fördelarna med vaccin.
Citera
2021-09-14, 10:33
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av initieramig
Borde vara offentliga uppgifter vilka som är vaccinerade och vilka som inte är det. Sökbart på namn/address. Det är i allmänhetens intresse, både för att man ska kunna undvika att bli smittad och för att allmänheten ska kunna hjälpa till med att informera vaccin-motståndare om fördelarna med vaccin.
Fast du blir smittad även om du är vaccinerad. Och sprider smitta.
Citera
2021-09-14, 10:46
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:

Hahahaha...
Jag kan se det framför mig, 4-5 "hipsters" med viss övertygelse som ringer på någons dörr och har samma övertygelse som personerna från Scientologerna (Vakktornet),-halleluja.

För din och andras information:
Vaccinerade samt ovaccinerade smittar EXAKT lika mycket vid en infektion.
Problemet är att vaccinerade ofta inte märkar av infektionen uat far runt som vanligt, medan den ovaccinerade känner av infektionen och stannar hemma/utför div skyddsåtgärder m.m
Vaccinerade är inte immuna, dom undgår bara svår infektion, thats it, och detta under en viss tidsrymd som just nu anges till c:a 6 månader, bara att kolla in England och Israel som ligger före oss i vaccinationstakten, dom har just nu SVÅRA problem med "genombrotts-infektioner".

Därför faller syftet med s.k "Vaccinpass", det har inte längre har praktisk funktion.

Det bästa sist, de personer som genomgått en Covid-19 infektion och tillfrisknat, har extremt bättre immunitet än vaccinerade, dom har en s.k "guldstandard", men här vill man inte utfärda vaccinpass.....
Senast redigerad av vittne-x 2021-09-14 kl. 10:52.
Citera
2021-09-14, 10:49
Medlem
Citat:

Det är min tanke också. Ett samarbete mellan vaccinatörer och mrkoll torde vara fullt genomförbart. Efter vaccination försvinner varningen. MSB är på rätt väg.
Citera
2021-09-14, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Fast du blir smittad även om du är vaccinerad. Och sprider smitta.

Ja visserligen, men du har varit olydig.
Citera
2021-09-14, 11:02
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonbinaryperson
Det är min tanke också. Ett samarbete mellan vaccinatörer och mrkoll torde vara fullt genomförbart. Efter vaccination försvinner varningen. MSB är på rätt väg.

Tvärtom, det är de vaccinerade som i tron på att dom inte kan bli sjuka längre nu kutar runt och sprider smittan, medan de ovvaccinerade fortfarande följer FHM:s riktlinjer avseende olika skyddsåtgärder.
Därför ska vi naturligtvis lista alla som tagit vaccinet för dom utgör just nu största faran i smittspridning genom sitt agerande.

Till de vaccinerades försvar kan sägas att dom blivit blåsta av FHM/MSB m.fl, eftersom det från början angavs att de skulle bli immuna och inte kunna insjukna efter sprutan, vilket har visat sig vara en lögn.

Men om man nu ska hänga ut ovaccinerade gäller väl samma för folk som t.ex har andra smittsamma sjukdomar typ herpes, gonorré etc, går jag på krogen och fixar ett ragg vill jag naturligtvis köra mr koll på bruden så att jag slipper få något smittsamt. Samma borde väl gälla barnfamiljer och förskolor där hela klasar av typ 30 småglin stormar in snoriga på bussen där risker för både vattkoppor, mässlin. röda hund m.m kan spridas. Smittskyddslagen gäller inte enbart för covid utan för alla smittsamma sjukdomar.
Citera
2021-09-14, 11:15
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Inkludera oss som redan har haft covid och har ett bättre skydd än många vaccinerade i så fall. Den här ensidiga debatten som enbart fokuserar på vaccin istället för på skydd/immunitet skrämmer mig.

Notera att vaccin (alla) kan ha negativa biverkningar för vissa grupper, vilket gör att vissa avvaktar utan att för den skull vara sk antivaxxers.

Åsiktslikriktning.

edit…
(FB) Den höga vaccinationsgraden och belastningen på vården till hösten och vintern
”Trots att man fortfarande försöker sprida budskapet om vaccinernas säkerhet och effektivitet så visar nu officiell data från Public Health England att två tredjedelar av personerna som dog av deltavarianten av covid-19 fram till augusti i år var ”fullvaccinerade” sedan tidigare, även procentuellt är dödligheten betydligt högre bland ”fullvaccinerade” än bland de som inte tagit något vaccin alls:”
Senast redigerad av BIB3l 2021-09-14 kl. 11:19.
Citera
2021-09-14, 11:31
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Men om man nu ska hänga ut ovaccinerade gäller väl samma för folk som t.ex har andra smittsamma sjukdomar typ herpes, gonorré etc, går jag på krogen och fixar ett ragg vill jag naturligtvis köra mr koll på bruden så att jag slipper få något smittsamt. Samma borde väl gälla barnfamiljer och förskolor där hela klasar av typ 30 småglin stormar in snoriga på bussen där risker för både vattkoppor, mässlin. röda hund m.m kan spridas. Smittskyddslagen gäller inte enbart för covid utan för alla smittsamma sjukdomar.

Så fort någon alt-media ens tänker tanken på att outa folk med HIV så dör hela den här idéen med andra ord.

Sen när tradmedia råkar outa någon som vaccinerat sig i utlandet så lär det bli varse hur kostsamt ett sådant övertramp kan bli.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in